Як працюють санкції: приклад стратегічно важливого російського проєкту "Арктік СПГ-2"
Старший економіст Центру економічної стратегії Юрій Гайдай на своїй фейсбук-сторінці розписав, як працюють (і не працюють) санкції на прикладі однієї галузі та стратегічно важливого російського проєкту "Арктік СПГ-2". Нижче Texty.org.ua публікують пряму мову автора.
Що за проєкт "Арктік СПГ-2"
"Арктік СПГ-2" — великий завод зі скраплення газу, планова потужність — 20 млн т на рік. Дуже великий завод. Це 5% світового експорту LNG, еквівалент 27 млрд кубів, 1/4 потужностей "Північних потоків".
60% проєкту — у власності російського "Новатеку" (Тимченко), 20% — державні китайські компанії, ще 10% — японський консорціум (Міцуї) і 10% — французи (Total).
Витрати на проєкт — понад 20 млрд доларів, контрактування обладнання почалося в 2019 році. Запуск черг у роботу — 2023–2028 роки.
Важлива складова — газовози, 20+ танкерів арктичного класу, плюс пара атомних криголамів, щоб танкери ходили круглий рік.
Хронологія подій:
Грудень 2021. За 2,5 місяці до вторгнення Франція забороняє своїм банкам фінансувати "Арктік СПГ-2". Завбачливо.
Буквально через пару тижнів після цього уряд РФ виділяє з резервного фонду кошти на добудову суден для проєкту, бо експорт LNG — "ключова ставка Росії на найближчі десятиліття"
Травень 2022. Китай формально приєднується до санкцій на постачання обладнання для LNG, китайські компанії припиняють роботу над "Арктік СПГ-2" і "шукають можливості продовжити співпрацю, не порушуючи санкції".
Серпень 2022. "Новатек" замовляє у турків плавучу електростанцію після того, як американська Baker Hughes припинила обслуговування LNG проєктів у РФ через санкції.
Березень 2023. Віцепрем'єр РФ говорить про стратегічні плани наростити виробництво СПГ до 100 млн т. З урахуванням "Арктік СПГ-2" потужності мають скласти 66 млн т, тому треба шукати ще ресурси. Очевидна мотивація — можливість експортувати газ без прив'язки до труб, обходячи санкції з менш перебірливими країнами. Але тут проблема — у світі дефіцит танкерного флоту, та й арктичні бурові платформи під санкціями будувати тяжко.
Квітень 2023. Після того, як Медвєдєв у своєму алкогольному делірії написав у телеграмі про можливість постачання ракет Північній Кореї, Південна Корея радикально розширила перелік санкційних товарів. А там — критичні деталі для будівництва арктичних газовозів, 15 з яких будувалися на російській корабельні "Звєзда", а решта — замовлені у корейських же виробників. Строки запуску "Арктік СПГ-2" зміщуються.
Червень 2023. Японці заявляють, що продовжать постачати обладнання і послуги для арктичних газових проєктів РФ, бо вони важливі для енергетичної безпеки Японії.
Вересень 2023. США поширюють санкції на низку виконавців проєкту "Арктік СПГ-2", японські співвласники проєкту заявляють, що дотримаються санкцій.
Жовтень 2023. Виходить розслідування LeMonde/Spiegel про те, що попри санкції, компанії з Британії, США та Італії після лютого 2022 року поставили обладнання на $400 млн, що дозволило росіянам запустити першу чергу проєкту згідно з планами, у червні 2023.
Листопад 2023. США накладають обширні санкції на "Арктік СПГ-2", зокрема — на закупівлю газу звідти. Джеффрі Паєтт, помічник держсекретаря США з питань енергетики, заявляє, що "мета США — задушити цей проєкт". Контрагенти "Арктік СПГ-2" отримують час до 31 січня 2024, щоб завершити всі операції по проєкту. Паєтт каже, що чинні санкції не дозволять росіянам зробити цей проєкт рентабельним.
На той момент, на кінець 2023 року, половина російського експорту LNG припадала на Європу, найбільше — Іспанію, Бельгію, Францію. Відмовилися від російського скрапленого газу лише британці та балтійські країни.
У Кремлі пригоріло настільки, що на слова Паєтта звернув увагу Пєсков, провівши паралелі з "Північними потоками" і припустивши, що США погрожують зруйнувати "Арктік СПГ-2".
Грудень 2023. "Новатек" розсилає контрагентам повідомлення про форс-мажор щодо майбутніх поставок газу з "Арктік СПГ-2". Китайські, а потім і японські акціонери звертаються до США з проханням виключити проєкт з-під санкцій.
Січень 2024. Французька Total, власник 10% проєкту, оголошує форс-мажор за чинними контрактами і заявляє, що не відвантажуватиме газ з "Арктік СПГ-2", дотримуючись санкцій.
Лютий 2024. Перші відвантаження газу переносяться на березень — немає танкерного флоту. Британія приєднується до санкцій США. З'являються повідомлення, що попри санкції, проєкт отримав обладнання ще на 180 млн дол. Найбільші постачальники — Італія, Франція.
Березень 2024. У FT з'являється матеріал про те, що фірма американського бізнесмена Філіпа Адкінса, "друга британської королівської родини", перевозила сталеві конструкції для "Арктік СПГ-2" з Китаю. Адкінс змушений виправдовуватися, що сталеві конструкції — не під санкціями і він просто виконував функцію "велетенського таксі".
Квітень 2024. Міністр енергетики РФ підтвердив, що "Арктік СПГ-2" зупинив виробництво газу через неможливість відвантажувати газ — немає газовозів.
Корейці відмовилися передавати чотири готових танкери через санкції США, ще два замовлених — підвисли. При цьому російський завод "Звєзда" теж не може виконати свої зобов'язання з будівництва 15-ти танкерів — вони по суті роблять крупновузлову збірку з корейських вузлів, які потрапили під санкції. Крім того, є новини про брак робочої сили на корабельні.
У сухому підсумку — півтора року half-assed санкцій, які дозволяли росіянам далі будувати проєкт, потім жорсткі санкції від США (через місяць після розслідування LeMonde/Spiegel), які за пару місяців поклали проєкт на лопатки.
Є звісно шанс, що китайці виторгують послаблення санкцій, щоб не втратити вкладені мільярди й джерело дешевого газу, але значно ймовірніше, що на "Арктік СПГ-2" тепер справді можна ставити хрест.
Якщо й знайдуть 5-10 танкерів, покупців, які не боятимуться санкцій і проєкт зможе працювати на якусь частинку потужності, рентабельність буде глибоко нижче плінтусу. Як і казав Джеффрі Паєтт.