"Совкове" керівництво Національної музакадемії затято "консервує" Чайковського в назві. Українські композитори проти
Керівництво Національної музичної академії України, попри торішні протести студентів та частини викладачів і висновок Інституту національної пам'яті, намагається зберегти ім'я російського композитора Петра Чайковського в назві. Частина колишніх випускників публічно виступили проти, протистояння триває досі.
26 лютого випускник музакадемії композитор Ілля Разумейко вийшов на одиночний пікет до будівлі НМАУ на Майдані Незалежності. В руках він тримав плакат із написом: "Малоросійська НМАУ – ганьба для України".
Як пояснив в інтерв'ю УП.Культура Разумейко, росіяни використовують Чайковського як імперський інструмент.
"Влітку 2022 року петербурзький оркестр приїхав у Маріуполь і на площі перед зруйнованим драмтеатром вони грали симфонію Чайковського. Коли вони захопили Цхінвалі у 2008-му, приїхав пропутінський осетин Гергієв (диригент Валерій Гергієв, фігурант санкційного списку України — Ред.) — і грав там Чайковського", — каже композитор.
Разумейко пояснює, що вийшов до будівлі НМАУ, "щоб за межами Facebook побачити живі обличчя людей, які вчаться в академії Чайковського – і їх це влаштовує".
"І вони з цим згодні або активно – і розказують казки про козака Чайку, або пасивно – "ну я вчусь собі, і я "внє політікі". Але і те, і те – абсолютно "руська" позиція. Всередині цієї будівлі на Майдані – дух Росії. Це найстрашніше. Ти відкриваєш двері – а звідти СРСР, Росія в найгіршому вигляді. Я можу уявити точно таку атмосферу в московській академії імені Чайковського, що там так само люди кажуть: "ну ми за СВО" або "ми не гаварім пра вайну, ми просто занімаємся класіческой музикой", – переконаний композитор.
За словами Разумейка, після минулорічних студентських та викладацьких протестів, ситуація в консерваторії стала ще гіршою: "Тому що пасіонарні, найкращі викладачі звільнилися самі. Це, наприклад, Володимир Сіренко – легендарний диригент Національного симфонічного оркестру, Алла Загайкевич – авторка опери "Вишиваний", Юрій Чекан – автор багатьох музикознавчих досліджень, Олена Корчова – авторка книжки про український модернізм. Багато студентів пасіонарних теж або виїхали за кордон, або до них застосовують такі репресії, наприклад, як ненадання місця в аспірантуру або магістратуру. Цим займається ректор і так само голови кафедр, які таку політику підтримують. Це така корупційно-кумовська система".
Композитор наголошує, що ім'я Чайковського в назві НМАУ – це тільки верхівка айсберга: "Це такий симптом, що всередині там повністю хвора система. Радянська, "руська", "руськомірна" і страшна в багатьох параметрах".
Кілька днів тому колеги Разумейка опублікували відкрите звернення, в якому висловили незгоду з рішенням круглого столу, що пройшов в музакадемії за кілька днів до другої річниці повномасштабного вторгнення, 20 лютого. У ньому пропонувалося впровадити "повернення видатних українців додому": йдеться про митців, привласнених країною-агресоркою, – Казимира Малевича, Іллю Рєпіна, Івана Айвазовського, Дмитра Бортнянського тощо. Останнім вказано композитора Петра Чайковського.
Першими підписантами звернення стали близько 20 композиторів: серед них Золтан Алмаші, Алла Загайкевич, Іван Тараненко та інші. Станом на вечір 27 лютого звернення підписали майже 580 осіб.
Один із ініціаторів звернення, член Національної спілки композиторів України, кандидат мистецтвознавства та випускник НМАУ Андрій Бондаренко пояснив УП, що саме його обурює в спробі "протягнути" Чайковського в одному списку із Рєпіним, Малевичем тощо.
Бондаренко наголошує, що дня нього питання перейменування НМАУ "значно ширше, ніж просто вивіска на дверях консерваторії".
"Я вважаю, що ми як українські композитори мали б звертатися до української тематики, української мови. Власне, як це робив Микола Лисенко. Чайковський принципово це робив на російські теми, російські вірші.
І виходить, що якщо ми визнаємо Чайковського українцем, як це хочуть деякі люди, то ми цим самим відкриваємо дорогу до того, що українські митці можуть собі спокійно ігнорувати українську мову, українську літературу, так, як це робив Чайковський", – аргументував свою позицію Бондаренко.