Наплив китайських автомобілів лякає Захід: чи виправданий страх, — The Economist
Зараз китайські автовиробники насолоджуються дивовижним підйомом. Це викликає побоювання країн Заходу щодо руйнівного шоку для їхніх економік.
Про це пише The Economist.
Видання зазначає, що лише п'ять років тому Китай експортував лише чверть автомобілів, порівняно з Японією, яка на той час була найбільшим світовим експортером.
Цього тижня китайська промисловість заявила, що у 2023 році експортує понад 5 мільйонів автомобілів, що перевищує загальний показник Японії. Найбільший автовиробник Китаю, компанія Byd, продала 0,5 млн електромобілів у четвертому кварталі, залишивши Tesla позаду.
"Китайські електромобілі настільки наворочені і – що найголовніше – дешеві, що стримувальним фактором для їхнього експорту сьогодні є дефіцит суден для їхнього транспортування. У міру того, як світ декарбонізується, попит зростатиме й надалі.
До 2030 року Китай може подвоїти свою частку на світовому ринку, до третини, поклавши край домінуванню західних національних чемпіонів, особливо в Європі", – описує перспективи британський журнал.
Потенційні вигоди
Видання нагадує, що у жовтні Європейська комісія розпочала розслідування щодо китайських автомобілів. Водночас президент США Джо Байден розглядає можливість підвищення тарифів на них, хоча американські автовиробники, захищені 27,5% митом і дотаціями, передбаченими законом про зниження інфляції, наразі стикаються з незначною китайською конкуренцією.
"Проте блокування китайських автомобілів було б помилкою. Потенційні вигоди для Заходу від готової пропозиції дешевих, екологічно чистих транспортних засобів просто величезні.
Одна з причин полягає в тому, що ринок автомобілів перевернеться, незалежно від торгівлі з Китаєм. У 2022 році 16-18% нових автомобілів, проданих у світі, були електричними. У 2035 році ЄС заборонить продаж нових автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння. Хоча фірми зберігають своїх працівників, переходячи на виробництво електромобілів, цей процес є менш трудомістким.
Транспортні засоби – одна з найбільших покупок людей, на яку припадає близько 7% американського споживання. Дешевші автомобілі означають більше грошей, які можна витратити на інші речі, в той час, коли реальна заробітна плата була знижена інфляцією. А китайські автомобілі не лише дешевші, але й якісніші, особливо в тому, що стосується "розумних" функцій, які стали можливими завдяки підключенню до Інтернету.
Наявність автомобільної промисловості також не визначає економічне зростання країни. Данія має один з найвищих рівнів життя у світі, навіть не маючи власного автовиробника. Навіть коли автомобілі сходять з китайських конвеєрів, економіка країни перебуває у стані кризи – частково через те, що вона була настільки спотворена субсидіями та державним контролем", – йдеться у матеріалі.
The Economist також вказує, що наплив китайських автомобілів з нижчими цінами може полегшити перехід до нульових викидів. Найдешевший електромобіль, що продається в Китаї компанією Byd, коштує близько $12 000, порівняно з $39 000 за найдешевшу Tesla в США.
Потенційні ризики
"А як щодо ризиків? Загрозу для промисловості від дешевого імпорту зазвичай перебільшують. Урок з піднесення японських і південнокорейських автовиробників у 1980-х роках полягає в тому, що конкуренція підштовхує місцеві компанії перемикатися на вищу передачу, тоді як новачки врешті-решт переміщують виробництво ближче до споживача. Вже зараз компанія Byd відкриває завод в Угорщині, а багато китайських автовиробників шукають майданчики в Північній Америці. Тим часом такі компанії, як Ford і Volkswagen, намагаються наздогнати китайські фірми. Торік Toyota заявила, що прорив у її "твердотілих" технологіях дозволить їй зменшити вагу і вартість акумуляторів.
Ще одне занепокоєння – національна безпека. Повністю залежати від Китаю в питанні батарей, значення яких для електрифікованих економік вийде далеко за межі автомобілів, було б ризиковано. Також не виключено, що електромобілі, наповнені чіпами, сенсорами й камерами, можуть бути використані для спостереження. (Китай заборонив навіть місцеві Tesla на деяких державних об'єктах.) Але поки президенти та шпигуни можуть їздити на автомобілях, вироблених на Заході або його союзниками, немає причин боятися споживачів, які їздять на китайських колесах/
Тому політикам слід приборкати свої протекціоністські інстинкти й турбуватися лише у тому малоймовірному випадку, якщо західні автовиробники повністю збанкрутують. Однак не варто боятися значної частки ринку китайських автовиробників, яка стимулюватиме ширшу конкуренцію", – підсумовує The Economist.