Хто стоїть за блокадою кордону й розпалює антиукраїнські настрої в Польщі

Протест польських перевізників, до яких приєдналися фермери з ініціативи "Ошукане село", викриває некомпетентність польського уряду та намагання партії "Конфедерація" розпалити антиукраїнські настрої.

Депутати "Конфедерації" на мітингу фермерів, які долучилися до блокади кордону, 23 листопада 2023 року. Фото: Patryk Ogorzałek / Agencja Wyborcza.pl
Депутати "Конфедерації" на мітингу фермерів, які долучилися до блокади кордону, 23 листопада 2023 року. Фото: Patryk Ogorzałek / Agencja Wyborcza.pl

Про це пише Gazeta Wyborcza.

Видання зазначає, що "Конфедерація" скористалася пасивністю польського уряду, взяла справу підприємців під свій прапор і підживлює антиукраїнські настрої.

Лідер конфедератів у Люблінському регіоні Рафал Меклер 10 років керує транспортною компанією. Тож проблеми галузі йому відомі дуже добре. Він уже багато днів наголошує на тому, що українці витіснили поляків із перевезень вантажів, що запроваджена українською владою система черг недосконала, а польські водії змушені чекати на перетин кордону значно довше. І що замість гуманітарної допомоги в Україну відправляють дорогі автомобілі чи інші предмети розкоші.

Меклер стверджує, що польська промисловість скорочується, тоді як ринок продажу вантажівок в Україні зростає. Але він також писав у соціальних мережах, що українські водії на польському боці блокують кордон для польських перевізників або що поліція допомагає їм прориватися через блокади й супроводжує вантажівки до кордону поза чергою. Це виявилося неправдою.

Також Меклер регулярно викладає скриншоти повідомлень, повних образ і погроз, які нібито надсилають йому українські водії. І твітить про "Волинську різанину".

Що ще пише Меклер у твіттері (X):

"Всупереч штучно створеному й розкрученому Києвом наративу про дефіцит на фронті через акцію протесту, нагадую, що гуманітарні та військові вантажі йдуть без черги. Якщо все так погано, то чому Україна не хоче розблокувати кордон і оголосити про відновлення дозволів у найближчій перспективі? Це був би декларативний крок із їхнього боку на знак солідарності з Польщею, демонстрація розуміння складного становища польського транспорту".

"Ми віддали наші будинки, ми їх прийняли, ми віддали нашу соціальну систему — вони отримують вигоду, як поляки, але галузь, яка генерує 7% ВВП, ми їм не віддамо! Хоч би який антипольський уряд був у нас при владі!"

Меклера підтримують інші політики "Конфедерації". Депутати Ґжеґож Браун, Кшиштоф Босак і Вітольд Туманович уже були на кордоні. Вони також б’ють в антиукраїнські набати.

Уряд "Права і справедливості", що йде у відставку, не дуже активно бере участь у вирішенні проблеми.

"Я бачу, як ведуться ці переговори. Усі висловлюють бажання вирішити питання, але від самого початку на надійшло жодної конкретної пропозиції. За кілька раундів переговорів це, безумовно, викликає підозру. Так чи інакше, я чув від одного з політиків ПіС, що цей протест не є пріоритетом для уряду. Уряд зміниться через деякий час. І нехай Туск про це вже турбується", — сказав Gazeta Wyborcza один з учасників переговорів.

Однак новий уряд може бути сформований не раніше ніж наступного місяця, наголошує видання.

Єврокомісія тиждень тому заявила, що очікує від польської влади врегулювання ситуації. Вона нагадала, що Польща "зобов'язана забезпечити вільний рух українських вантажівок на прикордонних переходах". Якщо вона цього не зробить, чиновники ЄС можуть застосувати штрафні санкції.

Минулого тижня речник Європейської комісії Адальберт Янц пояснив, що повернення до дозвільної системи неможливе. Це було б несумісним з угодою між Європейським Союзом та Україною. Міністр інфраструктури Анджей Адамчик стверджував у Сеймі, що Польща не має права голосу в питанні запровадження системи. Але, як з'ясувало радіо RMF FM, вона могла виступити проти угоди. Як на етапі скасування дозволів, так і на етапі пролонгації правил. Однак уряд цього не зробив.

"Через пасивність партії "Право і справедливість", впертість українського уряду та відсутність ідеї в чиновників ЄС щодо вирішення спору польські та українські перевізники й надалі страждатимуть. А "Конфедерація" виграє від тривалого протесту.

Водії з обох країн кажуть, що вони вже на межі. Одна іскра може спричинити бунт. Адже на кордоні вже кілька разів виникали тертя, коли українські перевізники збиралися, щоб силою прорвати блокаду. Після перемовин із поліцією їх врешті-решт відпускали.

Але учасники акції протесту не мають наміру зупинятися. Кажуть, що все зайшло надто далеко. А Рафал Меклер застерігає: "Межа для ескалації існує", пише польське видання.

Як українські водії реагують на блокування в Медиці?

"Я не розумію, чого вони хочуть і чому блокують цей кордон. А що ми маємо робити? Ми не втручаємося в їхній ринок. Ми не можемо їздити в Європейському Союзі. Вони кажуть, що ми конкуренти, але це неправда. Це все зрежисовано росіянами, а партія "Конфедерація" є агентом Кремля", сказав Владислав, чия вантажівка стоїть біля блокпоста в Медиці.

Про антиукраїнську й відверто проросійську риторику партії "Конфедерація" під час російсько-української війни можна прочитати в статті польського видання Оko.press "Іменем Його Високоповажності Володимира Путіна. Авантюри "Конфедерації" з антиукраїнською пропагандою".

блокада кордону україна-польща російська пропаганда конфедерація

Знак гривні
Знак гривні