"Радикальний прогрес". У соцмережах української стало набагато більше, – дослідження

Частка дописів державною мовою в українському сегменті соцмереж Facebook, Twitter (X) та Instagram перевищила 75%. YouTube також продемонстрував істотне посилення ролі української мови.

Про це свідчать дані дослідження Центру контент-аналізу, інформує Детектор медіа.

Автори дослідження вказують, що ще три роки тому простір соціальних мереж залишався територією майже тотального домінування російської мови. Хоча 77% жителів України називали українську мову рідною, 70% надавали їй перевагу на роботі або у навчанні й 63% переважно користувалися нею вдома, в соціальних мережах державною мовою тоді робився лише кожен шостий допис (16%).

Ключові висновки дослідження у 2023 році

Українська мова відтепер помітно домінує майже в усіх найпопулярніших соціальних мережах в Україні. Якщо взяти до уваги заборонені в Україні російські соціальні мережі, а також тимчасово окуповані території (зокрема й ті, що окуповані з 2014 року), то позиції російської мови досі лишаються досить міцними — нею пишеться кожен другий допис.

mova-sotsmerezh-rysunok-1

Утім, окремішній погляд на кожну платформу, а також регіональний розріз засвідчує радикальні зміни на користь української мови.

Західні соціальні мережі Facebook, Twitter (Х) та Instagram підтвердили тенденцію на посилення ролі української мови в їхньому українському сегменті. Так, в українському сегменті Instagram державною мовою тепер пишеться понад 90% дописів; Facebook та Twitter (X) за цим показником сягнули 75–80%. Торік частка української мови в цих соціальних мережах становила 65–70%, а три роки тому — в жовтні 2020 року — коливалася в межах 15–25%

mova-sotsmerezh-rysunok-2

Таким чином, користувачі українського сегмента трьох названих соціальних мереж уже протягом півтора року перебувають у здебільшого україномовному середовищі, що створює сприятливі умови для переходу на українську мову тих, хто ще надає перевагу російській.

Ключовою новиною є те, що радикальний прогрес продемонстрував за останній рік YouTube. Дослідження, зроблене в червні 2022 року, не виявило змін у цій соціальній мережі порівняно з довоєнним періодом. Проте майже півтора року по тому можна констатувати, що українська мова відчутно посилила свої позиції в українському сегменті, відірвавшись від ганебних 5% матеріалів і сягнувши майже половини (45%).

Удвічі зросла частка української мови й у ТіkTok: якщо раніше співвідношення було 1 до 2 на користь російської мови, то тепер 2 до 1 на користь державної в українському сегменті цієї мережі.

Загальне посилення присутності української мови за останній рік забезпечене центральним, південним і східним макрорегіонами, які поволі нарощують позиції державної мови. Майже в усіх областях зафіксоване збільшення питомої ваги української мови в соцмережах на 10–15%. Так, дуже істотний прогрес показала Сумщина (+16%). Київська область з майже 84% дописів українською мовою випередила Закарпатську область і за мовною поведінкою користувачів є близькою до Західного макрорегіону (Київ при цьому відстає й лише підступає до 2/3 дописів українською мовою).

Дуже важливо, що вперше українська мова має сильніші позиції в Харківській, Дніпропетровській і Миколаївській областях.

Загалом українська мова в соцмережах тепер переважає в усіх областях, окрім частково окупованих Донецької, Луганської й Запорізької областей, Криму, а також Одеської області. Втім, виглядає так, що Одеська область у цій компанії ненадовго: саме Одеська область продемонструвала найбільший (!) поступ за останній рік: частка дописів українською мовою зросла з 27% в червні 2022 року до 49% у жовтні 2023 року.

дослідження українська мова соцмережі українізація

Знак гривні
Знак гривні