"Українською, будь ласка". Хто у сфері послуг більше спілкується державною, а хто менше, – дослідження
27 жовтня в Україні святкують День української писемності та мови. До цього дня Work.ua повторив торішнє дослідження й з’ясував, як змінилася ситуація з використанням української мови через рік. Серед висновків — державної стає дедалі більше.
Українська на ринку праці
За рік частка вакансій українською мови збільшилася з 88% до 95%, тоді як частка вакансій, написаних російською, зменшилася з 9% до 3%. Незначно скоротилася частка пропозицій роботи англійською мовою — з 3% до 2%.
Показово, що до повномасштабного вторгнення РФ в Україну компанії вживали українську і російську в рівній кількості — 48%. Тобто з 2021 року до сьогодні використання української мови зросло майже вдвічі, а російська майже щезла.
Найбільше послуговується українською мовою для написання вакансій великий бізнес — 77%, найменше — малий бізнес — 64%. Водночас саме малий бізнес — 32% — найбільше використовує російську мову для вакансій.
Як і торік, Львів і Київ лишаються найбільш українізованими містами: станом на жовтень 2023-го 98% і 96% вакансій відповідно складені українською мовою (як порівняти з аналогічним періодом 2023-го — 97% і 88%). Приміром, у Львові цього жовтня було розміщено всього 5 вакансій російською мовою.
Високу динаміку українізації продовжують демонструвати Дніпро (92%) і Харків (91%) — у цих містах частка вакансій українською з минулого року зросла на третину. Не відстає від них Одеса, де 89% пропозицій роботи складені державною мовою (+43%), проте у цьому місті все ще 11% вакансій написані російською — найбільше з п’ятірки міст.
Молодь більш українізована
За останній рік резюме шукачів продовжували українізуватися: у 2022 році 71% резюме створювалися українською, а сьогодні — 88%. Знижується використання російської мови: якщо за аналогічний період минулого року 24% резюме були написані російською, то станом на зараз лише 6% (як і англійською).
Якщо подивитись на резюме за віком, найчастіше українську мову використовують молоді люди віком 16-17 років і 18-24 роки — 92% і 86% відповідно (і вони ж найменше послуговуються російською — 6% і 8%).
Найменш українізовані резюме у користувачів віком 55+ — 57% кандидатів цієї вікової групи складають CV українською, натомість вони частіше використовують російську мову в резюме — 42% (частка зросла — у жовтні 2022 було 34%).
Жінки частіше складають резюме українською — 82%, 15% — російською і 3% — англійською. Тоді як 68% резюме чоловіків складені державною, 25% — російською і 8% — англійською.
Найбільше українізуються сфери, які передбачають комунікацію з клієнтом
98% вакансій українською розміщують у категорії «Роздрібна торгівля», по 97% — «Готельно-ресторанний бізнес, туризм» і «Сфера обслуговування», 96% — «Продаж, закупівля», 95% — «Робочі спеціальності, виробництво».
Торік до п’ятірки українізованих категорій входили «Адміністрація, керівництво середньої ланки» і «IT, комп’ютери, інтернет». Цього року вони вибули з рейтингу.
Щодо професій, то тут більше говорять українською юристи, бармени та офіціанти (88%), менше — водії та охоронці (67% і 68% відповідно), водночас останні частіше послуговуються російською (33% і 31%).
Також високий відсоток використання української у:
- продавців-консультантів і менеджерів по роботі з клієнтами,
- медичних працівників — 84%;
- адміністраторів і контент-менеджерів — 83%;
- менеджерів з продажу та операторів колцентру — 82%;
- копірайтерів — 81%;
- різноробів — 80%.