Статус "прокажених". Чому довічний фінмоніторинг PEP завдає величезної шкоди країні: пояснює Нефьодов

17 жовтня парламент підтримав у цілому законопроєкт 9269-д про посилення фінансового моніторингу PEP (політично значущих осіб). Головна новація: замість трьох років після посади топпосадовці (PEP) будуть фактично мати довічний фінмоніторинг. Український економіст, ідеолог системи ProZorro й ексголова митниці Максим Нефьодов висловив свої думки щодо специфіки й деталей PEP і "дивної роботи антикорвертикалі". Далі пряма мова Нефьодова.

Фото: Максим Нефьодов/Фейсбук
Фото: Максим Нефьодов/Фейсбук

Зараз йде вже якась вакханалія і пряме хамство від групи конкретних працівників купки «антикорупційних» ГО. І ця вакханалія адськи шкодить країні, бо задля виконання певних deliverables у донорських проєктах закладаються міни уповільненої дії, які будуть вибухати десятки років.

Є вузька група людей, які значною мірою монополізували формування думки міжнародних партнерів щодо того, що треба робити у сфері антикорупції.

Це відбулось як з обʼєктивних причин (ніхто, крім них, цією історією системно не займався), так і з субʼєктивних (бо створилась самозамкнена історія, коли одні й ті самі люди отримують фінансування і легітимність від донорів, бо вони вже ж раніше отримували, а фінансувати 50 різних проєктів важко).

Ці люди просувають певну стратегію боротьби (дуже спрощено – давайте зробимо владі важко через різні обмеження і скопіюємо досвід Румунії з окремими «правильними» правоохоронцями, головна задача яких саджати чиновників). І має стати краще, бо всі чиновники/політики будуть боятись і стануть працювати гарно.

Ця стратегія має право на існування, хоча ніхто, звісно, не аналізував проблему і необхідні ресурси/неозвучені гіпотези, закладені в неї. Бо чого аналізувати, поганих людей так багато, треба щось робити (без іронії пишу). За 7 років стратегія десь показала гарний результат, десь ніякий, десь показала поганий результат. Десь зайшла в глибоке технічне й ідеологічне протиріччя з іншими реформами.

Правильний підхід – зупинитись, видохнути, провести аналіз помилок і досягнень і рухатися підкорегованим шляхом. Але кому цей правильний підхід треба? Тому обрана тактика – вперед, все у нас ідеально, а хто незгоден – сам корупціонер. Згідно зі скоординованою публічною позицією по ПЕПах, здається, вже всі незгодні стали саме такими.

Запропоновані обмежувальні механізми антикорупції завдають величезної шкоди якості держслужби, бо гарні люди не хочуть/не можуть туди йти

Впевнені у власній непогрішимості автори щиро не бажають не тільки чути про проблеми в інших сферах (наприклад, вони, не маючи жодного досвіду роботи в великих компаніях, абсолютно впевнені, що якщо у них немає проблем з зарплатною карткою в Приватбанку, то все нормально й у тих людей, які отримують міжнародне фінансування чи проходять KYC іноземних партнерів). Вони навіть забули про власний досвід (коли автори системи декларацій самі не змогли подати правильно декларацію – що явно свідчить, що щось не працює).

Зараз ми маємо, як мінімум, наступні великі системні проблеми:

Ви можете популістично вважати «Ну і що! Всі чиновники погані, держслужба взагалі не треба, а Нефьодов і сам корупціонер, бо чого він інакше на митницю пішов!» Це ваше право. Але держслужба/держкомпанії – це і ті люди, завдяки яким під час війни є газ і електрика, працює залізниця і порти, забезпечується армія і розробляється "Дія".

Якщо імунна система організму починає атакувати сам організм, це теж хвороба. І ми зараз впевнено наближаємось до цієї стадії під радісне улюлюкання антикорупціонерів.

пеп антикорупція точка зору держслужба нефьодов

Знак гривні
Знак гривні