Україна змогла повернути контроль над експортом зі своїх портів, попри погрози РФ, – Bloomberg
Стабільний потік кораблів перевозить зерно і метали з України через місяць після того, як перше судно пройшло через новий судноплавний коридор у Чорному морі, попри російські погрози. Понад 30 суден зайшли в порти Великої Одеси з моменту введення в дію коридору в середині вересня, свідчать дані відстеження суден, зібрані агентством Bloomberg.
Коридор працює, попри ризики
Ризикована ставка України зіграла – судна прямують до портів, і вона повертає собі певний контроль над торгівлею, зазначає видання.
Проте, додає Bloomberg, хоча кількість суден зростає, ризики, пов'язані з цим, залишаються незмінними.
"Це, як і раніше, небезпечно і дуже ризиковано, – заявив директор УкрАгроКонсалту Сергій Феофілов. – Цей новий альтернативний коридор збільшить експорт України, але наскільки він буде важливим, побачимо".
18 жовтня президент Росії Путін під час візиту до Китаю заявив, що російські літаки, оснащені ракетами "Кинджал", патрулюватимуть нейтральну зону над Чорним морем, не уточнивши їхньої мети.
Скільки зерна перевезли судна
Згідно з розрахунками Bloomberg, зробленими на основі даних Marine Traffic, 32 судна, які заходили в українські порти протягом місяця з 16 вересня, мали загальну вантажність близько 1,4 мільйона тонн.
Агентство зазначає, що це приблизно стільки ж, скільки було перевезено коридором, створеним за підтримки ООН і Туреччини, в перший місяць його роботи, але це все одно лише третина обсягів, які пройшли цим маршрутом, коли він працював найефективніше.
Судновласники готові ризикувати
Bloomberg нагадує, що Україна створила тимчасовий маршрут з портів Великої Одеси після того, як у липні Росія вийшла із зернової угоди. Спочатку судновласники остерігалися працювати на цьому маршруті, оскільки Росія погрожувала розглядати будь-які судна, що прямують до України, як потенційних перевізників вантажів військового призначення.
Кораблі тепер обережно підходять ближче до узбережжя країн-членів НАТО – Болгарії та Румунії, щоб зменшити ризики. Як свідчать дані відстеження суден, деякі кораблі, що користуються новим маршрутом, вимикають свої сигнали місцеперебування, коли досягають чорноморських портів.
Щонайменше дев'ять із суден, що заходили в українські чорноморські порти, були суднами типу "Панамакс" – одними з найбільших кораблів, що перевозять зерно по всьому світу, що свідчить про те, що деякі судновласники готові ризикувати, відправляючи в Україну більші й цінніші судна, попри потенційну небезпеку.
Окрім зернових, судна також перевозили такі товари, як залізо. Початковий коридор ООН дозволяв перевозити лише зерно, харчові продукти та добрива.