Путін віддав "майже безсумнівний" наказ збити літак Пригожина, – ISW
У свіжому звіті аналітики Інституту вивчення війни докладно аналізують авіакатастрофу в Тверській області РФ, в якій, за попередніми даними, загинуло вище керівництво ПВК "Вагнера". ТЕКСТИ публікують основні висновки експертів.
У звіті зазначається, що фінансист групи компаній "Вагнер" Євген Пригожин і її засновник Дмитро Уткін, як повідомляється, загинули після того, як російські силовики збили літак, що перевозив керівництво "Вагнера" над Тверською областю.
Росавіація повідомила 23 серпня, що всі пасажири – Євген Пригожин, Дмитро Уткін, Сергій Пропустін, Євген Макар'ян, Олександр Тотмін, Валерій Чекалов, Микола Матюсєєв – загинули в авіакатастрофі разом з усіма трьома членами екіпажу.
Уламки літака. Фото: Медуза
"Російське опозиційне видання "Досьє" повідомило, що Чекалов, який перебуває під санкціями США за передачу боєприпасів до Росії й діяв від імені Пригожина, контролював транспортну логістику "Вагнера". Також повідомляється, що кілька інших пасажирів приєдналися до "Вагнера" в період між 2015 і 2017 роками та воювали в Сирії, хоча їхні нинішні посади незрозумілі.
Російські джерела оприлюднили відеозапис, на якому видно, як російська ракета влучила в літак, на борту якого перебували Пригожин, Уткін та інші командири "Вагнера", а також уламки літака. Інсайдерське джерело стверджувало, що літак збили дві ракети С-300", – йдеться у звіті.
Крім того, російські джерела стверджували, що другий літак Embraer, що належить Wagner Group, вилетів з Москви, але розвернувся і приземлився в московському аеропорту Остаф'єво приблизно в той самий час, коли стався вибух. Дані відстеження польотів показали, що цей другий літак прибув до Санкт-Петербурга о 18:27 і вилетів назад до Москви через 20 хвилин, прибувши, однак, о 20:02.
Аналітики вказують на те, що міноборони Росії та Кремль знищували "ПВК Вагнера" і послаблювали владу Пригожина з моменту заколоту – і вбивство вищого керівництва "Вагнера", ймовірно, було останнім кроком до ліквідації ПВК як незалежної організації.
Експерти зазначають, що майбутнє "ПВК Вагнера" без керівника залишається невизначеним.
"Пригожин і Уткін, поза всяким сумнівом, є обличчями "Вагнера", і їхнє вбивство матиме значні наслідки для командного складу ПВК і для самого "Вагнера" як бренду. Командири та бійці "Вагнера" можуть почати боятися за своє життя або бути деморалізованими.
Втручання російського МО і Кремля в операції "Вагнера" і відсутність Пригожина, який би боровся за нові можливості для особового складу "Вагнера", може призвести до подальшої деградації угруповання", – йдеться в огляді ISW.
Аналітики інституту схиляються до думки, що Путін майже напевно наказав російському військовому командуванню збити літак Пригожина.
"Вкрай малоймовірно, що російські військові, особливо міністр оборони Росії Сергій Шойгу і начальник Генерального штабу генерал армії Валерій Герасимов стратили б Пригожина без наказу Путіна.
Майже безсумнівний наказ Путіна російському Міністерству оборони збити літак Пригожина, швидше за все, є публічною спробою підтвердити своє домінування і помститися за приниження, якого завдав Путіну і російському МО збройний заколот групи Вагнера", – йдеться у звіті.
Аналітики звертають увагу на повідомлення російських джерел про те, що минуло рівно два місяці з початку збройного заколоту "Вагнера", під час якого сили ПВК збили кілька російських гелікоптерів і вбили щонайменше 13 російських військовослужбовців.
Експерти кажуть, що рішення про те, що за вбивство Пригожина відповідала російська протиповітряна оборона, дозволило МО РФ безпосередньо помститися "за один з найсмертоносніших днів для російської авіації з початку повномасштабного вторгнення".