У мінералах Житомирщини науковці виявили скам'янілості мікроорганізмів, які жили 1,5 млрд років тому

Мінерали з Волинського кварцового родовища на території Житомирщини зберегли тривимірну структуру мікроорганізмів, які населяли планету ще 1,5 мільярда років тому. Вивчення цих рідкісних скам'янілостей дозволить уточнити зародження й розвиток життя на Землі.

Про це пишуть німецькі, українські та люксембурзькі науковці у журналі Biogeosciences, інформує nauka.ua.

Науковці Берлінського університету, Національної академії наук України та Люксембурзького природничого музею з колегами виявили мікроорганізми у порожнинах гранітних пегматитів з Волинського родовища кварцу на території Житомирщині.

tGiR5Ghy5hixFDJ62c5kmf5NVc8bgbRdqs2qUitK

Фотографія волокнистих утворів на зразках мінералів з Житомирщини. Gerhard Franz et al. / Biogeosciences, 2023

Мікроби жили у так званий нудний мільярд — період в історії Землі приблизно 1,8-0,8 мільярда років тому.

Тоді істоти не мали скелету й після загибелі швидко розкладалися, тож їхні скам'янілості вкрай рідкісні та зазвичай представлені лише відбитками з погано збереженою формою або залишками вуглецю у формі, що його схильні накопичувати живі організми.

Nk4MrA3ygzxE6lVPywcJkxcNBG3JFBJVQB3hWS5o

Скам'янілість мікробів з Волинського родовища. Gerhard Franz et al. / Biogeosciences, 2023

Однак у мінералах із Житомирщини виявили тривимірні рештки. Це є наслідком рідкісного процесу омивання мікробів багатими фтором гідротермальними водами, завдяки чому їхня зовнішня оболонка покрилася силікатом алюмінію, увічнивши їхню форму.

Вчені детально роздивилися скам'янілості за допомогою сканувального електронного мікроскопа. Більшість мікроорганізмів виявилися ниткоподібними, з діаметром від 10 до 200 мікрометрів.

житомирщина палеонтологія мікроорганізми наука