Настав час прорвати російську блокаду в Чорному морі. Як це зробити – пояснює Курт Волкер

Одностороння блокада Росією Чорного моря порушує свободу судноплавства, загрожує глобальному постачанню продовольства і коштує Україні та Заходу мільярди. Настав час їй покласти край.

Про це пише колишній спеціальний представник Держдепартаменту США з питань України Курт Волкер для Центру аналізу європейської політики (CEPA). ТЕКСТИ наводять основні тези американського дипломата.

За будь-яким раціональним визначенням, чорноморська блокада Росією морської торгівлі з Україною прирівнюється до піратства, або принаймні до загрози піратства. Втім, реакція міжнародної спільноти була гнітючою. Прийнявши неявні погрози Росії потопити торгові судна під іноземними прапорами в міжнародних водах, ми дозволили Кремлю успішно шантажувати світ.

Цей шантаж триває. Погрози залишити російський чобіт на шиї експортерам продовольства, які забезпечують світ, якщо не будуть зроблені нові поступки, є постійною темою для російських речників. 29 травня міністр закордонних справ Росії Сергій Лавров заявив: "Якщо все залишиться так, як є, а судячи з усього, так і буде, то треба буде виходити з того, що вона [угода] більше не діє".

Ця заява пролунала всього через 12 днів після продовження на два місяці раніше укладеної зернової угоди, згідно з якою кораблі можуть експортувати тонни українського зерна на світові ринки за умови, що судна слідують певним, спеціально визначеним "зеленим" каналом, і перед входом у протоку Босфор проходять інспекцію ООН, Росії, України та Туреччини. Допускаються лише "балкери" і "танкери", але не контейнеровози.

Навіть коли зернова угода працює в нормальному режимі, дозволяючи обмежений потік експорту зерна, вона створює правовий фасад, який легітимізує військові дії Росії з блокування всіх інших видів українського експорту морським шляхом. Погрози Росії – це не просто слова: російські військові кораблі встановлюють морські міни та обстрілюють ракетами комерційні судна, незалежно від того, під яким прапором вони прямують до українських портів або намагаються їх покинути.

Зернова угода надає Росії безпрецедентну роль у нагляді за судноплавством у Чорному морі, попри те, що вона має законні права лише на 10% узбережжя Чорного моря і є учасницею Конвенції Монтре, яка була розроблена для забезпечення свободи торгівлі через протоки Босфор і Дарданелли. Конвенція покладає на Туреччину, а не на Росію, роль гаранта того, що свобода судноплавства не буде порушена.

Настав час прорвати російську блокаду. І ось як це зробити:

  1. На політичному рівні Сполучені Штати, Велика Британія, Нідерланди, Велика сімка, Європейський Союз і всі союзники по НАТО мають вимагати від Росії негайно відмовитися від непрямих погроз нормальному комерційному судноплавству в міжнародних водах Чорного моря і заявити, що вони очікують, що українські порти будуть негайно відкриті для бізнесу. Ця політика має бути підкріплена низкою практичних дипломатичних, економічних та гуманітарних кроків.
  2. Західні союзники та Україна мають розпочати прямий діалог з Туреччиною щодо практичних заходів з відновлення її договірної ролі у забезпеченні свободи судноплавства через протоки.
  3. Для полегшення гуманітарної проблеми морських мін необхідно збільшити можливості розмінування. Україна очікує отримати тральники від Великої Британії. Але Нідерланди, Німеччина, Канада і Сполучені Штати мають відповідні можливості для надання допомоги в розмінуванні. Особливо важливими є безпілотні судна для розмінування. Оскільки жодна з цих країн не є воюючою стороною у війні, за підтримки Туреччини такі судна можна було б розмістити безпосередньо в Чорному морі для гуманітарного розмінування або – якщо це полегшить транзит через протоки – передати їх Румунії як надлишкове оборонне майно. Румунія є одночасно і союзником НАТО, і прибережною чорноморською державою, яка могла б проводити операції з розмінування зі свого порту в Констанці. Як альтернатива входу в Чорне море через протоки, деякі судна, що займаються розмінуванням, могли б також дістатися Чорного моря до Румунії транзитом по річці Дунай.
  4. У рамках Конференції з відновлення України уряди повинні створити програми страхування від воєнних ризиків для судноплавних компаній, що здійснюють пряму торгівлю з Україною. Страхування має покривати як судна, так і вантажі. Хоча найбільші світові компанії все ще можуть відмовитися від участі, багато менших судноплавних компаній, які вже беруть участь в експлуатації зернового коридору, будуть зацікавлені в розширенні своєї торгівлі за умови, що вони будуть повністю застраховані.
  5. Країни НАТО мають брати участь в операціях із забезпечення свободи судноплавства в міжнародних водах Чорного моря, які не загрожують свободі судноплавства, з метою збереження принципу безперешкодного транзиту. Це може бути обмежено Туреччиною, Болгарією і Румунією як членами НАТО, що мають чорноморське узбережжя. Або ж інші члени НАТО могли б тимчасово вводити судна в Чорне море для таких цілей відповідно до умов Конвенції Монтре, оскільки члени НАТО не є воюючими сторонами в конфлікті.
  6. Нарешті, країни НАТО повинні попередити, що будь-які напади на комерційне судно в міжнародних водах Чорного моря з боку будь-якого суб'єкта вважатимуться актом піратства і не допускатимуться. Такі напади можуть викликати пряму військову відповідь згідно з міжнародним правом. Країни НАТО мають засоби для цього, навіть якщо їхні кораблі не входять до Чорного моря.

Читайте також: "Псковський десантник" під час слідства на місці розстрілу родини в Бучі: "Это просто работа"

волкер зернова угода шантаж рф блокада портів

Знак гривні
Знак гривні