Науковці досліджують генетичні наслідки радіації у собак Чорнобиля: що вони виявили

Чорнобильські собаки генетично особливі, вони відрізняються від породистих собак, а також від інших груп диких псів. Про це йдеться у дослідженні, опублікованому у журналі Science Advances.

Про це пише NYT.

Це дослідження є першим кроком у спробі зрозуміти не лише те, як довготривале опромінення вплинуло на собак, а й те, що потрібно для того, щоб пережити екологічну катастрофу.

Проєкт є результатом співпраці між науковцями США, України та Польщі, а також некомерційним фондом "Чисте майбутнє", що базується в США і працює в Чорнобилі. У 2017 році фонд почав організовувати ветеринарні клініки для місцевих собак, надавати їм допомогу, робити щеплення, стерилізувати та каструвати тварин. Дослідники скористалися послугами цих клінік, щоб зібрати зразки крові у 302 собак, які живуть у різних місцях у зоні відчуження та навколо неї.

Деякі з досліджених собак жили в безпосередній близькості від електростанції, а інші за 15—45 кілометрів від неї, у Чорнобилі. Невелика кількість зразків була отримана від псів зі Славутича, що міститься на відстані понад 40 км від ЧАЕС.

03SCI-CHERNOBYL-02-superJumbo.webp

Фото: Dimitar Dilkoff/Agence France-Presse — Getty Images

Дослідники виявили, що собаки з електростанції генетично відрізнялися від псів з Чорнобиля. Вчені визначили, що ці дві популяції собак рідко схрещувалися між собою. (Бар'єри безпеки навколо електростанції, можливо, допомагали тримати собак окремо, відзначають дослідники).

Дослідники також простежили родинні зв'язки, щоб визначити 15 різних сімейних груп. Деякі собачі сім'ї були великими й розгалуженими, тоді як інші були крихітними й проживали на обмежених територіях. Вчені виявили, що три сімейні групи ділили сховище для відпрацьованого ядерного палива.

Собаки з електростанції та собаки з Чорнобиля мали змішане походження, але обидві мали спільні сегменти ДНК з німецькими вівчарками, а також іншими східноєвропейськими вівчарськими породами.

За словами вчених, ці сегменти ДНК вівчарок можуть дати особливо корисні дані в майбутніх дослідженнях. Порівняння цих послідовностей у собак з електростанції, собак з Чорнобиля та чистокровних вівчарок, які живуть у нерадіоактивному середовищі, може допомогти дослідникам виявити зміни в геномі, пов'язані з радіацією.

"Це унікальна можливість, унікальна популяція тварин", – сказав провідний автор дослідження біолог з Університету Південної Кароліни Тімоті Муссо.

радіація чорнобиль собака генетика