Українці подорожують: як змінився портрет мандрівників за 10 років

Новий досвід змінює. За останні 10 років не тільки з’явилось нове покоління українських мандрівників, а й навіть ті, хто подорожує уже 20 чи 30 років, відкрили нові маршрути й нові формати відпочинку.

Українці відкривають світ

Ще 10 років тому в українських ЗМІ було популярним повторювати невтішну статистику: більшість населення країни ніколи не виїжджала за кордон. Так, у дослідженні Research and Branding Group (R&B Group) 2012 року йшлося про 77%. Кардинально змінило ситуацію введення безвізового режиму з ЄС.

Однак навіть до того й після 2014 року, коли іноземні країни почали більш ліберально ставитися до видачі віз громадянам України, можна було спостерігати зростання туристичних потоків. Наприклад, уже у 2016 році кількість тих, хто ніколи не був за кордоном, зменшилася до 55%. Станом на 2021 рік, навіть попри пандемічні обмеження, можна констатувати, що цей стереотип зник із публічної риторики.

Звісно, це ще зовсім не означає, що всі громадяни хоча б один раз відвідали іншу країну, але це точно вказує на зміни у ставленні щодо відкритості іншим культурам та бажанні дізнаватися нове.

Більше маршрутів, більше шляхів

Крім ціннісних змін після 2014 року та поступового спрощення бюрократичних процедур, важливим чинником стали нові можливості для подорожей і доступні засоби дістатися до місця відпочинку. Якщо ще 10 років тому в Україні на авіаційному ринку діяла майже монополія одного перевізника й не було ані українських, ані міжнародних лоукостерів, то це значно обмежувало можливості вибору.

Молода аудиторія часто обирала автобусні тури до ЄС. Однак для доросліших груп населення це було важкувато. Крім того, це значно скорочувало дистанцію подорожі. Частково попит перекривали чартерні рейси на більші відстані, але їх також було небагато. Ситуація змінилась після запуску глобальних Wizz Air і Ryanair, а також українського SkyUp.

Ціни на квитки впали, напрямків стало більше, й туристи поїхали не лише до Європи, а й на інші континенти. Шрі-Ланка, Занзібар, Індонезія стали доступні українцям за останні 10 років і вже здобули популярність. До того ж туди їдуть як уперше, щоб подивитися щось радикально нове, так і повертаються по кілька разів, коли закохуються в місцеву атмосферу.

Змінилися внутрішні туристичні потоки

Негативно вплинула на туристичну сферу анексія Криму. Якщо раніше санаторний відпочинок розподілявся між курортами півострова, західним і південними регіонами країни, то тепер громадяни втратили змогу відвідувати Крим.

Утім, цей момент збігся зі значним зацікавленням українців у власній країні. Люди почали подорожувати не тільки до відомих локацій, а й до маленьких. Звичайно, що інфраструктура прогресує не так швидко, як зацікавленість населення.

Однак державні проєкти, як-от «Велике будівництво» й «Велика реконструкція», сприяють диверсифікації маршрутів. Тепер важливо, щоб туристична галузь теж реагувала на зміни й створювала новий якісний сервіс.

Вимоги змінюються

Якщо ще 10 років тому українці часто прагнули просто побачити світ і заради того були готові їхати по 12 годин в автобусах чи відстоювати довжелезні черги візових центрів, то тепер ситуація змінилася. Нині країни, що потребують завчасного оформлення віз, взагалі загубились, але не тільки це — сформувалося нове ставлення до сервісу.

Люди розуміють, за що платять, і хочуть отримувати максимальну якість за мінімальну ціну. Причому цей процес не зупиняється, адже туристична галузь вимагає постійно нових вражень, і люди очікують, що кожна нова поїздка буде ще цікавішою й так само доступною.

Схожим чином змінились і вимоги до туристичної інфраструктури всередині країни. Якщо раніше мандрівники були схильні робити знижку на те, що це Україна, то тепер розглядають країну як рівноправну туристичну державу й вимагають відповідної якості сервісу.

Пережили пандемію

Говорити про завершення коронакризи ще зарано. Однак можна сказати, що той момент, коли були закриті буквально всі можливості подорожувати, ми пройшли. І вже зрозуміло, що українці не планують повертатися на 10 років, щоб знову постійно сидіти вдома.

Наші співгромадяни стали мобільнішими, про що свідчить попит із кожним новим відкриттям напрямку. Греція, Португалія, Кіпр, Грузія — всі вони швидко набрали популярність після зняття обмежень на туристичні подорожі.

Проте є й зміни, пов’язані з пандемією. Якщо напередодні коронакризи туристи дедалі частіше самотужки купували квитки або бронювали житло, то пандемія повернула попит на тури. Причини прості: більше захищеності, все організовано, й не потрібно розбиратися зі специфікою правил в’їзду кожної країни, а ще — деякі країни (наприклад, Туніс) взагалі доступні тільки відпочивальникам, що придбали тур.

Проте незмінним залишається головне: українці й надалі прагнуть відкривати світ, знайомитись із новими культурами й ніколи не зупинятись, навіть попри всі перешкоди.

Автор: Катерина Артюх. Керівниця відділу розвитку напрямків туроператора Join UP!

Знак гривні
Знак гривні