Дивний новий світ: королі та королеви соцмереж, яких насправді не існує
Вони мають тисячі підписників у різних соцмережах і впливають на людей – проте є створеними на комп'ютері персонажами.
Ліам Нікуро – наполовину японець, наполовину американець. У травні він запостив на інстаграмі зображення з написом "Я не можу дихати", мобілізуючи своїх прихильників на протести, що відбуваються після вбивства Джорджа Флойда у США.
При цьому прихильники знають: Ліам Нікуро – вигаданий персонаж.
Про це йдеться матеріалі SCMP.
Його колега imma gram (пишеться з маленької) оприлюднила список чорношкірих, загиблих від рук влади у США, з вимогою змін. Її брат plusticboy (теж з маленької) заохотив своїх підписників дізнатися більше про несправедливість щодо афроамериканців.
Усі троє – комп'ютерно генеровані персонажі, й ніхто цього не приховує.
Соцмережі переповнені привабливими людьми, які живуть у світі фантазій, де важко відрізнити справжнє від уявного.
Тепер і самих цих людей часом важко відрізнити від подібних комп'ютерних героїв – ескапізм виходить на новий рівень.
Комп'ютерні персонажі в соцмережах стають дедалі популярнішими серед підписників.
Близько третини їхньої аудиторії в Інстаграм, наприклад – це молоді жінки у віці від 18 до 24 років.
Liam Nikuro з'явився у квітні 2019 року, він має понад 14 тисяч фанів в Інстаграмі й відзначається вуличною модою та соціально ангажованою позицією.
Ліам, як то прийнято, постить багато фотографій самого себе. То він займається у спортзалі, то їсть, то грає в баскетбол, "тусить" із живими співаками та планує випустити власну музику.
Але з Ліамом також можна відверто поговорити, через меседжі в інстаграмі. Серед його цілей – полегшення психологічних переживань, боротьба з кібербулінгом.
Наразі у Ліама технічні проблеми з тим, щоб напряму відповідати фанам, – цим займається жива людина.
Інші віртуальні "інфлуенсери" мають більш приземлені комерційні цілі. Так, imma gram – це зірка світу моди.
Вона вже була моделлю для таких брендів, як Dior або Burberry – й ця віртуальна модель має понад 200 тисяч підписників на Інстаграмі. Також вона активна в TikTok, де постить відео того, як вона танцює.
Її рідний брат plusticboy є моделлю для Puma.
Ідея віртуальних інфлуенсерів почалася з 2016 року, коли у США з'явилася Miquela Sousa, яка вже має понад 2.4 млн підписників на інстаграмі. Вона також має активну соціальну позицію – і водночас рекламує фешн-бренди, як Prada та Calvin Klein.
Живий (це вже треба уточнювати) 27-літній Reyme Husaini з Сингапуру в червні 2020 року створив віртуальну Ava Gram:
Її дуже цікавять соціальні та політичні процеси в Сингапурі, зокрема й права меншин, ЛГБТ, расова нерівність.
Під час пандемії віртуальні персонажі могли б запросто ігнорувати карантин і їздити по світу – проте творці Ліама, скажімо, вважали, що це неправильно. Тож віртуальний персонаж відмовлявся від віртуальних поїздок, навіть якщо це була реклама за гроші.
Як справжня людина.
Різниця між тим, щоб бути "реальним" та "віртуальним" в інтернеті – зменшується. Попри відкриту інформацію про вигаданість персонажа, люди часто не можуть у це повірити й перепитують.
Дехто, не читаючи інформацію, вірить у справжність улюбленого героя чи героїні, й лише через якийсь час їх "проймає" якась інформація. Наприклад, поява на телебаченні, де видно "різкість" рухів.
Розробники віртуальних персонажів нагадують, що й живі "інфлуенсери" соцмереж так само не зовсім "справжні" чи щирі – у віртуальному світі "зірки" не такі, як у реальному житті.
"На інстаграмі стільки інфлуенсерів – але чи вони правдиві? Вони справді пропагують продукти, які люблять? Їм платять за те, що вони постять свої думки про продукти – і це настільки ж фейково, як і ідея віртуальних інфлуенсерів", – каже Miyaji, творець Ліама.
Він додає, що не хоче, аби віртуальні інфлуенсери розглядалися як "проблема" соцмереж, їх можна використовувати також і на благо. У світі соцмереж є місце для всіх – людей і персонажів.
"Ми хочемо не замістити собою людей, а співіснувати з ними".