Цікавий факт: українці – помідороїди. Практично всі помідори – тутешні
За рік ми з'їдаємо мільйон тонн помідорів.
Більше 6 мільярдів (штук) свіжих помідорів ми з’їдаємо за рік, – пише заступник міністра економіки
Якщо точніше – то близько 1 мільйона тон.
З них понад 300 тисяч тон вирощено в теплицях (закритий ґрунт) і понад 600 тисяч тон вирощено на українських полях і городах (відкритий ґрунт).
Також ми імпортуємо 71 тисячу тон (у 2019 році). Ну й експортували 9 тисяч тон минулого року.
Тобто, імпорт помідорів складає лише 7 відсотків від внутрішнього ринку.
Огірків ми споживаємо 600 тисяч тон. 320 тисяч тон – тепличні, та 250 тисяч тон з відкритого ґрунту.
Імпортних огірків ми з’їдаємо 17,5 тисяч тон.
Лише 3 відсотка спожитих в Україні огірків – імпортні.
То чому нам може видатися, нібито в нас аж таке засилля імпорту:
По-перше – через сезон. Березень-квітень – це час, коли до нас доїжджає товар з Балкан (особливо це стосується молодої капусти), Туреччини, Іспанії і часом навіть північної Африки (Марокко).
Це не пов’язано з економікою – лише з кліматом і логістикою.
До речі, кияни: коли ви купували чи невдовзі купуватимете овочі на ринку, то, скоріше за все, це буде перепродаж овочів з троєщинського оптового ринку, обсяги якого достатньо великі, аби бути місцем дистрибуції також імпортних овочів.
Тому в цей період навіть базарні овочі можуть бути імпортними.
І тут виявляється головна особливість помідорно-огіркової економіки – структура продажів.
Головним каналом не лише роздрібної, але й оптової торгівлі овочами в Україні є ринки. Які були закриті на карантин (і дуже добре, що вже відкриті).
В останні роки вітчизняні виробники активно розширюють свою присутність на полицях супермаркетів. І зараз в супермаркетах здебільшого є вибір між імпортом і місцевим товаром, а за кілька тижнів місцеві овочі повністю витіснять імпорт.
Тим не менш, супермаркет і далі є складнішим каналом реалізації. Тому що супермаркет більш вимогливий щодо обсягу партій, гомогенності якості, пакування, супровідних документів та фінансових умов.
Базари ж – гнучкі для продавців будь-якого типу. І особливо для малих і мікровиробників.
Парадоксально, але для виробника часто продаж до мереж супермаркетів є рівнозначним експорту.
Тому найкращий спосіб боротися з імпортним помідором – це популяризувати український помідор у світі.