Увага! Проєкт тимчасово не оновлюється.
Підтримайте проєкт фінансово!

Щоб підтримати проєкт фінансово, ставайте нашим патроном на Patreon або оформіть разовий внесок через Liqpay карткою будь-якого банку.
Проект існує виключно за підтримки небайдужих
Долучайтеся тутДиректором компанії є Олексій Боровський.
«Seetarget» публікував соціологічні дослідження лише у 2017—2019 роках із завищеними рейтингами «Опозиційної платформи — За життя» (ОПЗЖ) та кандидата від цієї партії Юрія Бойка.
Від липня 2020 року Боровський почав активно піарити кандидата в мери Києва Андрія Пальчевського1,2,3,4.
«Seetarget» активізувався в серпні 2018 року і протягом 2018—2019 років періодично презентував переважно регіональні електоральні «дослідження», в яких майже завжди були явно завищені (порівняно з дослідженнями реальних та авторитетних соціологічних служб) результати «ОПЗЖ» та кандидата від цієї партії Юрія Бойка5.
Опитування «Seetarget» Боровському допомагали оприлюднювати персонажі, що були й раніше помічені в піарі різних політиків, зокрема Володимир Фесенко, Валентин Гладких та Тарас Семенюк.
Напередодні президентських виборів 2019 року сумнівні результати «Seetarget» активно поширював телеканал «Інтер», співвласником якого є однопартієць Бойка Сергій Льовочкін. В одному з сюжетів у лютому було наведено дані «Seetarget» із коментарем Боровського, що «з вирішенням війни чітко асоціюється кандидат від „Юго-Востока“ Юрій Бойко»6.
У липні того ж року «Інтер» ще раз оприлюднив дані «Seetarget», цього разу з таким коментарем Боровського:
«Насамперед чому “ОПЗЖ” збільшується і має рейтинг? Тому що виборці голосують за них як за своїх»7.
Наприкінці вересня 2019 року вийшло останнє (станом на 11.09.2020) опитування «Seetarget» — щодо кандидатів у київські мери. За цими даними, нардеп від «Слуги народу» і колишній гендиректор телеканалу «1+1» Олександр Ткаченко нібито був на другому місці із 18,6% і відставав від Віталія Кличка всього на 2,1%, тобто розрив, як наголошувалося у прес-релізі, був «у межах соціологічної похибки». У другому турі Ткаченко нібито взагалі перемагав чинного мера. Насправді у це важко повірити: опитування авторитетного КМІСу, проведене 11—22.10.2019, показувало розрив між ними у понад 18%8.
Як зазначає видання «Бабель», одним із бенефіціарів «Seetarget» записаний9 Дмитро Царенко — добрий знайомий Ткаченка і колишній генпродюсер «Нового каналу»10.
Як було вказано на сайті організації, «команда Seetarget з 2004 року об’єднує фахівців з комунікації, соціологів, маркетологів, психологів і політологів», однак насправді вона була зареєстрована лише у 2017 році, що підтверджують дані з реєстру і сам директор Олексій Боровський: «…подивіться фейсбук сторінку… ми дійсно тільки відкрилися. Але я особисто наприклад, вже працюю в цій сфері з 2004»11.
Наприкінці серпня 2018 року колишній головний редактор «Форбс-Україна» Володимир Федорін та відома соціологиня Ірина Бекешкіна поставили під сумніви результати соціологічного дослідження цієї компанії12,13.
Крім того, 28.08.2018 інтернет-видання «Ділова столиця» звернула увагу14, що сторінка компанії в мережі Facebook була створена в листопаді 2017 року, а пости зазвичай були пов’язані з семінарами для студентів і подібним. На думку видання, цікавий також і сайт «соціологів» — хоча і стверджується, що компанія заснована в 2004 році, єдиною новиною за 14 років існування є прес-реліз від 27 серпня 2017 року про електоральні рейтинги і потенціал кандидатів на пост президента України.
У коментарях до посту Федоріна відома блогерка Faina Kaplan15 зазначила, що на персональній сторінці американського політтехнолога Джейсона Джея Смарта, який презентував опитування Seetarget, вказано, що він «пропонує успіх у політиці» і допомагає складати16 соцопитування та фокус-групи на замовлення політичних партій. У відповідь Боровський сказав: «Він не брав участі в розробці методології дослідження, лише як експерт що прокоментував вплив міжнародних подій на хід виборчої кампанії».
Тут же в коментарях журналіст Віталій Манько помітив17, що у рейтингу з підозріло високим рівнем довіри фігурує маловідомий політик Віталій Скоцик, а високий рейтинг довіри Анатолія Гриценка було, імовірно, вказано для того, щоб про це опитування написало «Дзеркало тижня», головним редактором якого є дружина Гриценка Юлія Мостова.
У себе на сторінці Манько також написав18, що «компанія виникла рік тому. Проте на сайті написано, що вони на ринку — понад 14 років. Фізична та юридична адреси сітаргет не співпадають. Статутний капітал кампанії 1000 гривень. Розмір внеску до статутного фонду співзасновниками — 350 грн на особу. В Гуглі відсутні будь-які згадки про інші дослідження “сітаргет”».
Цікаво, що результати Seetarget від 27.08.2018 активно поширювалися також на ресурсах Валентина Наливайченка19,20,21 із заголовками, що «рейтинг Наливайченка різко зріс»
Дані з державного реєстру:
Дата реєстрації: 08.09.2017
Керівник: Олексій Боровський
Засновники та кінцеві бенефіціари: Олексій Боровський, Каріна Палаєва, Дмитро Царенко та Віктор Березенко
Контакти: 04119, м.Київ, ВУЛИЦЯ ЗООЛОГІЧНА, будинок 4-А, офіс 139
Тел: 380672726411
Останнє оновлення: 11.09.2020
Seetarget
Боровський Олексій
Фесенко Володимир
Гладких Валентин
Пальчевський Андрій
Всеукраїнський соціологічний консорціум
Інститут перспектив міста
Пента
iDemocracy
Аналітична група «Левіафан»
Балюк Світлана
Клаунінг Наталія
Бондаренко Кость
Бондаренко Богдан
Вігірінський Андрій
Гаврилечко Юрій
Дубов Геннадій
Решмеділова Олександра
Скаршевський Віктор
Штепа Сергій
Гуров Владислав
Мельник Микола