Я

Як зваблювати дівчат і заробити мільйон. Фільми «Гола правда», «Бабій», «Нянька за викликом» та «Любов трапляється».

Протягом трьох останніх тижнів в кінотеатрах йдуть фільми «Гола правда», «Бабій», «Нянька за викликом» та «Любов трапляється». Три з них (окрім досить специфічного випадку «Няньки за викликом») мають серед своїх головних героїв чоловіка, що принаймні в першій половині фільму самовпевненим голосом роздає глядачам чи іншим героям фільму різноманітні «інструкції» з правильної організації життя.

Глядач і автор: Оксана ЩУСЬ, "Останній кінопоказ"

Якщо ви користуєтеся київським метро то мали помітити популярність літератури на кшталт «як стати щасливим»: різноманітні інструкції стосовно того як правильно будувати стосунки, життєві плани, організовувати свій час; психологічні поради, настанови щодо «правильних установок», «правильного харчування» і так далі.

«Бабій»: Ніккі (Ештон Катчер) знає, як зваблювати мешканок лос-анджелеських пентхаусів

Ті ж, хто такого не читає і не читає при цьому нічого іншого, зазвичай вимушені читати рекламу. А в рекламі останнім часом багато чого співзвучного таким популярним книжкам, - від ексклюзивних тренінгів, де вам пропонують за три дні навчитись організовувати суперуспішний бізнес чи розкрити свій творчий потенціал до багатообіцяючих курсів, де «всього за шістсот гривень» ви маєте унікальну можливість стати кимсь схожим на Ештона Кетчера в його останньому фільмі «Бабій», навчившись без проблем і за будь-яких обставин зваблювати кого тільки вам заманеться.

І що цікаво, репертуар українських кінотеатрів вже протягом кількох місяців якимось дивним чином ніби навмисно акомпанує всій цій рекламі, підсилюючи, очевидно, її ефект.

Перша половина фільму: успішні і багаті альфа-самці

Згідно сучасного жанрового розподілу голлівудської продукції, фільми, спрямовані на те, щоб викликати у глядача очікування якоїсь життєвої проблематики переважно належать жанру романтичних комедій, романтичних драм чи мелодрам. З цього розряду протягом трьох останніх тижнів в кінотеатрах йдуть фільми «Гола правда», «Бабій», «Нянька за викликом» та «Любов трапляється».

Глибоко нещасна людина (Майкл Дуглас в ролі дядька Уейн, «Привиди колишніх подружок»)

Три з них (окрім досить специфічного випадку «Няньки за викликом») мають серед своїх головних героїв чоловіка, що принаймні в першій половині фільму самовпевненим голосом роздає глядачам чи іншим героям фільму різноманітні «інструкції» з правильної організації життя. В «Голій правді» (сама назва же багато чого обіцяє) Майк Чедвей - експерт в галузі гетеросексуальних стосунків, ведучий однойменної телепередачі, в якій він розповідає глядачам «всю правду» про жінок та чоловіків, переважно про останніх. Всі його коментарі б’ють прямо в точку, він безпомилково може визначити в кого які проблеми, а головне, він знає як їх вирішити.

У вже згаданому фільмі «Бабій» персонаж Ештона Кетч ера, Ніккі - професійний ловелас, закадровим голосом ділиться з глядачем своїми секретами та правилами зйому, при цьому демонструючи на екрані їх ефективність в дії. В хронологічно останній стрічці «Любов трапляється» Берк Райан (Аарон Екхарт) – автор бестселера про те, як подолати біль за втраченою близькою людиною, заробляє на життя тим, що проводить тренінги та практичні заняття з людьми, яким потрібна допомога у вирішенні цієї проблеми.

Згадайте сюди ще «Завжди кажи так» з Джимом Керрі, в якого життя налагодилося після того як він відвідав спеціальний тренінг та навчився «казати життю так» та «Привиди колишніх подружок», де Майкл Дуглас в образі мільйонера-донжуана розкриває перед своїм племінником, а разом, і перед глядачами безпрограшну стратегію зваблювання жінок, а його племінник (головний герой фільму) в свою чергу цю стратегію блискуче реалізує.

Всі згадані герої (окрім персонажа Джима Керрі, який є споживачем, а не виробником «інструкцій») в першій половині фільму представляють собою зразки успіху в галузі своїх експертних порад. Спеціалісти зі зваблювання користуються безперебійним успіхом в осіб протилежної статі, Берк Райан демонструє своїм нещасним невпевненим в собі клієнтам приклад життєствердної вольової позиції та слідування приписам власного бестлеллера. Більше того, для останнього, а також для Ніккі та Майка Чедвея володіння знанням потрібних правил забезпечує ще й непогане фінансове становище.

Головне – любов (Аарон Екхарт та Дженіфер Аністон у фільмі «Любов трапляється»

Всі вони (знову ж таки, в першій частині фільму) для середньостатистичного глядача, що спостерігає в кіно за їхніми успіхами, є якоюсь мірою втіленням важкодоступного, проте широко розрекламованого, імперативу «брати від життя по максимуму», що, окрім захвату, не може не викликати ще й, хоча б, фонового відчуття заздрості. А також, як і будь-які зразки занадто вже «успішних особистостей» - підозри про те, що «щось тут не так».

Але ми з відомої народної мудрості знаємо, що ідеальних людей, до того ж без проблем, не існує, пам’ятаємо із серіалу початку дев’яностих , що «багаті теж плачуть», і не один вже фільм бачили про те, яку часом ціну доводиться платити за «блискуче життя» (не кажучи вже про різноманітні телепередачі про таке нелегке життя зірок). Ну і власний життєвий досвід підказує, що хорошим людям живеться зазвичай складно.

Друга половина: глибоко нещасні невдахи

Така глядацька підозра є передбаченою кожним зі згаданих фільмів. Більше того, кожен з них її підтверджує. Десь ближче до другої половини фільму виявляється, що за звершеннями таких ідеальних ловеласів як Чедвей з «Голої правди», Ніккі з «Бабія» та Коннора Міда, разом з його дядьком Вейном з «Привидів колишніх подружок» стоїть жахлива правда про те, що насправді вони ніколи не знали, що таке справжнє кохання і, звісно, в глибині душі є глибоко нещасними людьми, а Берку Раяну із «Любов трапляється» самому значно більше потрібна терапевтична допомога, ніж його клієнтам.

Таке розвінчання, звісно, дозволяє недосконалому глядачу зітхнути з полегшенням, заздрити виявляється немає чому і весь цей блиск не більш, ніж видимість. Душевні травми і проблеми роблять всіх цих, спочатку здавалося, бездоганних персонажів близькими і зрозумілими, ми можемо їм поспівчувати і навіть відчути над ними власну перевагу. (На задоволення цієї потреби, здається, розраховані і популярні телепередачі про «жахливу правду» з життя знаменитостей.)

Зрештою розв’язка скрізь однакова, досконалі життєві позиції поступаються перед коханням; подолавши власні травми, героям вдається нарешті «розкритися» і, відмовившись від своїх складних стратегій, стати простими смертними, вразливими як і всі люди, проте «по справжньому щасливими» (принаймні, на якусь мить). Самолюбство глядача така розв’язка має тішити.

Берк Райан може все («Любов трапляється»)

Про те, що подібна «викривальної стратегії» є ефективним прийомом шоубізнесу йдеться, до речі, в «Любов трапляється». Після того, як автор бестселлера зізнається перед своїми клієнтами, а водночас і перед потенційними бізнес-партнерами (інвесторами, що планують вкладати кошти в розвиток його бренду) в тому, що він сам страждає від проблем, розв’язанню яких був присвячений його семінар, це, схоже, жодним чином не шкодить його кар’єрі гуру. – Публіка супроводжує цей хід гучними оплесками, а головний інвестор підходить висловити йому свою повагу, що, очевидно, повинно мати своїм наслідком вигідний контракт.

Хоч варто уточнити, зізнання полягало в тому, що йому самому не вдається виконувати інструкції, викладені у власній книжці. А оскільки зізнання в голлівудських фільмах часто рівноцінне вирішенню проблеми, з того факту, що фільм закінчується цитатою з цієї книжки (одразу після фінального «щасливого поцілунку»), можна зробити висновок, що зрештою йому це все-таки вдалося. Проблема, тобто, полягала в нездатності дотримуватися власних приписів; самі ж інструкції зрештою з успіхом підтвердили свою ефективність.

І те саме стосується всіх тут згаданих фільмів. У «Голій правді», так само, як і в «Привидах колишніх подружок» та в «Бабії» досконале володіння технікою зваблювання, звісно, не приносить героям справжнього щастя. Але, разом з тим, більшу частину фільму глядач має змогу спостерігати, з якою дивовижною ефективністю ці правила все ж спрацьовують.

А це означає, що успіх має цілком об’єктивні закони і є принципово досяжним. А значить всі ми є рівними в своїх можливостях. І стати, приміром, таким же звабливим як Ештон Кетчер насправді під силу кожному. – (Останній, до речі, якщо ви не знали, каббаліст.) - Треба тільки знати потрібні правила.

Хоча щастя, звісно, не в цьому.

кінорецензія останній кінопоказ культура

Знак гривні
Знак гривні