В Україні зростає смертність на дорогах, але ДАІ це приховує
Ми припускаємо, що чиновники автоінспекції штучно завищили показник смертності у 2010-му року, додавши до нього 166 неіснуючих загиблих, аби мати можливість показати хоч і незначну, але позитивну динаміку у наступному, 2011-му році. Про це свідчать документи. Офіційно, смертність внаслідок дорожно-транспортних подій у 2011 році знизилась на 0,9% у порівняннні з попереднім роком. Але Державна автомобільна інспекція вирішила ці дані не афішувати.
Статистику смерті вивчав: Петро Коломієць
У січні відомство не опублікувало новини про кількість ДТП за підсумками року на своєму сайті, як робило протягом попередніх років. Прес-служба МВС не розсилала хвалебних прес-релізів, і ніхто з керівників відомтсва не сказав журналістам про це чергове “покращення”.
“ТЕКСТИ” зацікавилися причиною такої "скромності". В результаті невеликого розслідування ми з'ясували, що насправді, смертність у 2011 році не зменшилась на 0,9%, а зросла майже на 3%. А ДАІ, схоже, вдалася до маніпуляцій зі статистичними даними, аби приховати цей факт. Принаймні, про це свідчить звичайне порівняння даних з різних офіційних сайтів.
Ми знайшли і порівняли дані з різних урядових джерел щодо аварійності, травматизму і смертності на українських дорогах, а також подивились, які цифри фігурували в ЗМІ рік тому. Висновки невтішні — є всі підстави вважати, що чиновники ДАІ вдалися до виправлення цифр заднім числом, аби показати “покращення” по ключовому показнику своєї діяльності - смертності на дорогах.
Зокрема, ми припускаємо, що чиновники автоінспекції штучно завищили показник смертності у 2010-му році, додавши до нього 166 неіснуючих загиблих, аби мати можливість показати хоч і незначну, але позитивну динаміку у наступному, 2011-му році.
Різна статистика
Про це свідать документи. За даними звіту ДАІ, опублікованого в січні 2012 року, у 2011 році внаслідок ДТП в Україні загинули 4831 особа, що, як стверджується, на 0,9% менше, ніж в попередньому році, коли загинуло ніби-то 4875 осіб.
Щоправда, рік тому ДАІ звітувала про трохи інші цифри. Знайти їх на сайті ДАІ зараз неможливо, оскільки чиновники вирішили прибрати їх одночасно з публікацію нових, “виправлених” звітів. Але вони збереглися на інших ресурсах, зокрема на сайті Держкомстату, куди ДАІ регулярно надсилає звіти. Ці ж самі дані фігурують на сайті Верховної Ради і в численних повідомленнях ЗМІ від 2011 року. Згідни з ними, показник смертності у 2010-му році (тобто у році, з яким здійснюється порівняння) був дещо іншим: 4709 загиблих, або на 166 осіб менше, ніж заявляє ДАІ.
На дорогах гине більше
Якщо вважати, що показник, який ДАІ озвучувало рік тому і який міститься зараз на сайті Держкомстату, правдивий, то реальна смертність на дорогах нашої країни у 2011-му році не зменшилася на 0,9%, а зросла на близько 2,7% - вперше після трирічного зниження, що розпочалося у 2008 році. На нашу думку, саме цей невтішний результат і міг стати причиною того, що керівники автоінспекції додатково “позбавили життя” 166 співвітчизників у 2010 році. Таким чином вони сподівалися зробити показники своєї роботи в 2011 році позитивними і уникнути критики щодо неефетивності своєї діяльності.
Наше видання звертається через цю статтю до міністра внутрішніх справ, генерального прокурора та президента України з проханням провести перевірки статистичних звітів ДАІ за 2010 і 2011 роки і вжити заходів щодо недопущення маніпуляцій в майбутньому. ТЕКСТИ також просять міністра МВС, в рамках Закону “Про доступ до публічної інформації”, зобов'язати ДАІ оперативно публікувати повні ЩОМІСЯЧНІ звіти щодо аварійності в Україні, а не лише зведені квартальні і річні дані, а також опублікувати на сайті детальні звіти за останні 10 років.
Коли ця стаття вже була готова до публікації, ДАІ мимохідь оприлюднила бодай якісь дані про смертність у 2012 році. У повідомленні прес-служби від 8 травня, присвяченому використанню ременів безпеки, згадується, що з початку року на дорогах загинула 1261 особа. Порівняти цьогорічну аварійність і смертність з минулим роком поки що неможливо — звіт про ДТП у першому кварталі 2012 року ДАІ досі не опублікувала, хоча після закінчення кварталу минуло майже півтора місяці. Можна припустити, що ці показники також невтішні для відомства і для всіх нас.
Перші по смертях
Як відомо, Україна традиційно посідає перші місця в Європі за смертністю та травматизмом на дорогах.
У 2010 році, за даними ООН, Україна посіла друге місце серед 49 країн Європи за смертністю внаслідок ДТП, одразу після Російської Федерації.
Показник смертності на 1 млн населення в Україні складає 103, в той час як, наприклад, в Італії — 68, Німеччині — 45, Великій Британії — 31. Слід зважати, що кількість автомобілів в Україні є зачно нижчою, ніж в країнах Європи: 146 одиниць на 1000 населення, проти, наприклад, 510 в Німеччині (дані 2010 року).
ТЕКСТИ планують продовжити вивчення теми аварійності на українських дорогах, а також детально дослідити, що роблять і планують робити уповноважені державні органи для пом'якшення цієї суспільної проблеми. Також ми плануємо дослідити, в чому полягають причини високої автомобільної смертності в Україні, хто і чому найчастіше стає жертвами ДТП, і як це співвідноситься з іншими країнами Європи. Будемо раді почути думку і одержати допомогу від небайдужих читачів та експертів!
Стежте за подальшими публікаціями і підтримуйте наш сайт фінансово.
Сайт TEXTY.org.ua існує завдяки пожертвам читачів.
Фінансова підтримка кожного з вас дуже важлива для нас. Звертаємося з проханням здійснити пожертву на підтримку ТЕКСТІВ.
Наш рахунок на ПейПел: EugeneLakinsky@gmail.com
Наш гаманець у гривнях на ВебМані
U336801545841
Гроші на рахунок можна слати і на телефон
096 551 68 93 - це Київстар, телефон тільки для збору пожертв, зв'язатися з нами можна по емейлу texty.org.ua равлик gmail.com
Ви можете підтримати ТЕКСТИ також і тим, що поширете цей матеріал в соціальних мережах.