Дрони і ракети проти поїздів. Росіяни систематично б’ють по Укрзалізниці
Росіяни прицільно знищують залізничну інфраструктуру країни. Ми проаналізували удари по Укрзалізниці в серпні — листопаді 2025 року. Вибивають усе — від депо до локомотивів. План ворога очевидний.
Озвучено за допомогою ШІ голосом Валерії Павленко
Останні місяці росіяни систематично б’ють по важливих обʼєктах Укрзалізниці: депо, підстанціях, вузлових станціях, рухомому складу. Попри те що залізниця перевозить пасажирів і цивільні вантажі, вона передусім важлива частина військової логістики.
Адже саме залізниця дає змогу швидко перекидати великі зʼєднання з усією їхньою технікою, боєприпасами і людьми на великі відстані й швидко підвозити все необхідне фронту. Хоча, як завжди, Росія міксує цілі — паралельно з військовими бʼє й суто по цивільних.
Дані про місця влучання не публікуються регулярно, тож ми змогли відтворити лише приблизну картину. Часто в новинах повідомляють тільки регіон, у якому було завдано удару по залізничній інфраструктурі, тому ми змушені показувати кількість ударів по областях.
Лозова і Синельникове
Ворог завдавав і завдає систематичних ударів по станції Лозова на Харківщині. Тотальний удар місто пережило на початку серпня. Тоді було зруйновано десятки будівель, зокрема залізничний вокзал. Певний час поїзди не курсували.
Лозова — це важливий вузол одного з так званих фронтових залізничних коридорів, ключової транспортної артерії, по якій перевозяться особовий склад, техніка і матеріальні засоби на Харківський (та й, певно, не лише Харківський) напрямок. Призупинення роботи такого стратегічного вузла може позначитися на боєздатності частин, які тримають фронт, бо їхнє постачання ускладнюється.
На маршруті з Києва до Лозової росіяни розбили важливе депо в транспортному вузлі Гребінки на Полтавщині (звідки також іде лінія на південь) й атакували вузлову станцію Полтава-Південна.
Південніше росіяни вдарили по вузловій станції Синельникове на Дніпропетровщині, через яку проходить сполучення між Дніпром і Запоріжжям, а отже, і з південним фронтом.
Одна з важливих залізничних гілок пролягала через Кременчук, і тут ворог поцілив по залізничному мосту.
Сумщина і Чернігівщина
На графіці Сумщина і Чернігівщина відносно світлі. Але це через те, що не про всі удари повідомляється. А якщо повідомляється, то досить загально: «у Сумській області». Проте з новин ми знаємо про систематичні випадки тимчасового призупинення руху поїздів у цих областях через неможливість проїзду на окремих ділянках, коли пасажирів до Сум, Конотопа, Шостки доводилося довозити вже автобусами.
Також є ситуації, коли час у дорозі значно розтягується. Наприклад, зафіксовано випадок, коли поїзд Київ — Суми замість запланованих п’яти годин їхав цілих п’ятнадцять. Треба розуміти, що визволення людей із поїзда, який зупинився десь у полі, — це ціла спецоперація, особливо восени і взимку. Людей треба якось обігріти, нагодувати, організувати логістику до кінцевого пункту.
Удари ворога по залізниці Сумщини і Чернігівщини зменшують наші можливості швидко перекидати сюди війська
Удари по залізничній інфраструктурі Сумщини і Чернігівщини можуть свідчити про те, що Росія таким чином вибиває українські логістичні спроможності, а отже, розглядає можливість нового наступу на цих напрямках. Путін про це говорить відкрито. Поки що в росіян немає сил для таких операцій, але не виключено, що вони готуються до майбутніх кампаній.
Тут варто зазначити, що можливість доставити поїздом боєприпаси чи техніку за 30 км від кілзони — це набагато краще для війська, ніж робити це за 100 км і далі використовувати автівки.
Козятин
Росіяни також завдали ударів по вузловій станції Козятин у Вінницькій області, через яку проходить величезний потік пасажирського і вантажного, а отже, й військового транспорту.
Через перетин кількох важливих магістралей (Київ — Південь, Центр — Захід/Північ, внутрішньорегіональних гілок) Козятин відіграє роль розв’язки, що дає змогу перенаправляти поїзди, оптимізувати маршрути, сортувати вантажі й пасажирів. Інакше кажучи, це дуже бажана ціль для ворога.
Сповільнення роботи цього транспортного хабу зменшує швидкість поставок на фронт і створює безліч цивільних проблем.
Кожна вузлова станція — це ще й цілий залізничний хаб. В одному місці зібрані локомотиви, вагони, депо, вокзал. Звісно, такі об’єкти будуть першочерговими для ударів ворога по залізничній інфраструктурі.
У ту саму логіку вкладається і вибивання росіянами рухомого складу (локомотивів, вагонів). Цінність знищеного локомотива незрівнянна з пошкодженими рейками — залізничне полотно швидко і легко відновлюється. А от швидко привезти новий локомотив замість спаленого — завдання не з легких, до того ж коштує він дорого.
УЗ формально має сотні дизельних тепловозів, але тут і раніше були проблеми через зношеність і дефіцит нових. І якщо масово вибивати діючі, у якийсь момент на залізниці може виникнути дефіцит тяглової сили.
Не варто також забувати, що Луганськтепловоз, український виробник тепловозів, давно зупинився і залишається на окупованих територіях.
Донбас
Тут прилітає буквально у все, ворог застосовує всі типи зброї. Тому виокремити випадки ударів саме по залізниці важко.
Але через небезпеку на початку цього листопада призупинено пасажирське залізничне сполучення зі Слов’янськом і Краматорськом. Поїзди мають зупинятися в Харківській області, звідки пасажирів везуть до пунктів призначення автотранспортом.
Пасажирські поїзди
Росіяни цілеспрямовано намагаються бити й по пасажирських поїздах — терор і війна для них поняття невіддільні. Чого лише варте їхнє «полювання» на «Інтерсіті+».
Так, у ніч на 28 серпня ворог завдав цілеспрямованого удару по депо з цивільними пасажирськими поїздами. Під ворожим вогнем опинився парк швидкісних поїздів «Інтерсіті+», було суттєво пошкоджено один із поїздів. А ще раніше, у червні, було пошкоджено «Інтерсіті+» у Києві.
Але географія ударів росіян по пасажирських поїздах, звісно, набагато ширша. Лише цього року ворог бив (переважно дронами) по поїздах у Чернігові, Сумах, Дніпрі, Шостці, Козятині. За такої кількості фактажу казати, що це було випадково, не випадає. Це терор проти мирного населення.
В Укрзалізниці намагаються зменшити негативні наслідки ворожих ударів. Організовують альтернативні маршрути, десь частково підміняють залізницю автотранспортом, мінімізують ночівлю поїздів і бригад у місцях, куди ворогу легше поцілити. Але все ж таки тут більше залежить від загальної здатності України відбивати атаки росіян, діяти на упередження, завдаючи ударів у глиб російської території по пускових та виробничих майданчиках.
До речі, російська військова логістика дуже зав’язана на залізниці. У них навіть є залізничні війська, які займаються логістикою, відновленням і будівництвом нових колій. Завдавати ударів по цій складовій російської армії цілком посильне завдання для наших дронів великої дальності.