Дрони та ракети проти потягів. Росіяни системно б'ють по "Укрзалізниці"
Росіяни прицільно знищують залізничну інфраструктуру країни. Ми проаналізували удари по УЗ в серпні - листопаді 2025 року. Вибивають усе - від депо до локомотивів. План ворога очевидний
Останні місяці росіяни системно б’ють по важливих об'єктах “Укрзалізниці” - депо, підстанціях, вузлових станціях, рухомому складу. Пори те, що залізниця возить пасажирів і цивільні вантажі, вона перш за все важлива частина військової логістики.
Адже саме залізниця дозволяє швидко перекидати великі з'єднання з усією їхньою технікою, боєприпасами та людьми на великі відстані, та швидко підвозити все що необхідно фронту. Хоча, як завжди, Росія міксує цілі, паралельно з військовими бʼє і по і суто цивільних.
Даних про місця влучання не публікуються регулярно, то ж ми змогли зібрати лише приблизну картину. Часто в новинах повідомляють лише регіон, де було нанесено удар по залізничній інфраструктурі, тому ми змушені показувати кількість ударів по областях.
Лозова і Синельникове
Ворог наносив і наносить систематичні удари по станції Лозова на Харківщині. Тотальний удар місто пережило на початку серпня. Тоді зруйновано десятки будівель, у тому числі залізничний вокзал. Певний час поїзди не курсували.
Лозова це важливим вузол одного з так званих фронтових залізничних коридорів — ключової транспортної артерії, по якій відбувається перевезення особового складу, техніки та матеріальних засобів на харківський, та й певно не лише харківський напрямок. Призупинення роботи такого стратегічного вузла може позначатися на боєздатності частин, які тримають фронт, бо їх постачання ускладнюється.
По маршруту із Києва до Лозової росіяни винесли важливе депо у траспортному вузлі Гребінки на Полтавщині (звідки також йде лінія на південь) і атакували вузлову станцію Полтава-Південна.
Південніше росіяни уразили вузлову станцію Синельникове на Дніпропетровщині, через яку проходить сполучення між Дніпром і Запоріжжям, а отже і з південним фронтом.
Одна із важливих залізничних гілок проходила через Кременчук і тут ворог поцілив по залізничному мосту.
Сумщина і Чернігівщина
На графіці Сумщина і Чернігівщина відносно світлі. Але це через те, що не про всі удари повідомляються. А ті по які відомо повідомляються досить загально “у Сумській області”. Але з новин ми знаємо, що в цих областях стали системними випадки тимчасового призупинення руху потягів через неможливість проїзду на окремих ділянках, коли пасажирів до Сум, Конотопа, Шостки доводилося з зупинених потягів довозити вже автобусами.
Теж є випадки, коли час у дорозі може значно розтягуватися. Так, наприклад, зафіксовано випадок, коли потяг “Київ - Суми” замість запланованих 5 годин, їхав цілих 15 годин. Треба розуміти, що визволення людей, що зупинився десь “у полі” - це ціла спецоперація, особливо осінню - зимою. Людей треба якось обігріти. нагодувати, зрештою. організувати логістику до кінцевого пункту.
Б'ючи по залізниці Сумщини і Чернігівщини росіяни зменшують наші можливості швидко перекинути сюди війська
Удари по залізничній інфраструктурі Сумщини і Чернігівщини з військові токи зору може свідчити про те, що Росія таким чином вибиває українські логістичні спроможності, а отже розглядає можливість нового наступу на цих напрямках. Путін про це говорить відкрито. Поки що в Росії не має сил для таких операцій, але, можливо, вони готуються до майбутніх кампаній.
Тут варто заначити, що можливість привезти потягом бєприпаси чи техніку за 30 км від кіл-зони - це набагато краще для війська, ніж рообити це за 100 км і далі використовувати автівки.
Козятин
Росіяни також завдали ударів по вузловій станції Козятин у Вінницькій області, через яку проходить величезний потік пасажирського та вантажного, а отже і військового транспорту.
Завдяки перетину кількох важливих магістралей — Київ–Південь, Центр–Захід/Північ, внутрішньо-регіональних гілок — Козятин виконує роль “розв’язки”, що дозволяє перенаправляти потяги, оптимізувати маршрути, сортувати вантажі і пасажирів. Іншими словами, дуже бажана ціль для ворожого удару.
Уповільнення роботи цього транспортного хабу зменшує швидкість поставок на фронт на додачу створює купу цивільних проблем.
Кожна вузлова станція - це ще й цілий залізничний хаб. В одному місці зібрані локомотиви, вагони, депо, вокзал. Звісно, такі об’єкти будуть першочерговими для ударів ворога по залізничній інфраструктурі.
У ту ж логіку вкладається і вибивання росіянами рухомого складу - локомотивів, вагонів. Логіка зрозуміла - цінність ураженого локомотива непорівнянна із пошкодженими рейками - залізничне полотно швидко і легко відновлюється, а от швидко привезти новий локомотив замість зпаленого задача не з легких, до того коштує він дорого.
УЗ формально має сотні дизельних тепловозів — але тут і раніше були проблеми через зношеність та дефіцит нового. Якщо до цього масово вибивати діючі - в якийсь момент на залізниці може відчутися дефіцит тяглової сили.
Не варто також забувати, що український виробник тих же тепловозів - “Луганськтепловоз” давно зупинений і знаходиться на окупованих територіях.
Донбас
Тут прилітає буквально у все, ворог застосовує усі типи зброї. Тому виокремити якісь окремі випадки ударів саме по залізниці важко.
Але через небезпеку на початку цього листопада припинено сполучення міських та приміських пасажирських поїздів з Слов’янськом та Краматорськом. Згідно з рішенням, потяги мають зупинятися в Харківській області, звідки пасажирів везтимуть до пунктів призначення автотранспортом.
Пасажирські потяги
Також росіяни цілеспрямовано намагаються вражати і пасажирські потяги - терор і війна для них поняття невіддільні. Чого лише вартує “полювання” росіян на потяги Інтерсіті+.
Так, у ніч на 28 серпня Росія завдала цілеспрямованого удару по депо з цивільними пасажирськими потягами, під ударом опинився парк швидкісних поїздів Інтерсіті+, було суттєво пошкоджено один з потягів. А ще раніше, у червні було пошкоджено потяг Інтерсіті+ у Києві.
Але звісно географія терору росіян проти пасажирських потягів набагато ширша. Ворог завдавав ударів переважно дронами лише у цьому році по пасажирських потягах у Чернігові, Сумах, Дніпрі, Шостці, Козятині. При такій кількості фактажу говорити, що це трапилося випадково - не випадає. Це терор проти мирного населення.
Звісно, в “Укрзалізниці” намагаються мінімізувати негативні наслідки від ударів росіян. Організовують альтернативні маршрути, десь частково підміняють залізницю автотранспортом, мінімізують "ночівлю" поїздів та бригад у місцях, куди легше поцілити ворогу. Але все ж більше тут залежить від загальної здатності України відбивати атаки росіян, діяти на упередження, наносячи удари в глиб російської території по пусковим та виробничим майданчикам.
До речі, російська військова логістика дуже сильно зав'язана на залізницю, в них навіть є залізничні війська, які займаються логістикою відновленням і побудовою нових колій. Виносити цю складову російської армії цілком посильна задача для наших далеких дронів.