Ж

#ценемояукраїна. Ми виявили російську мережу з 2000 акаунтів у тіктоці, створених для дискредитації мобілізації та ТЦК

Наприкінці травня тікток заявив, що впродовж перших місяців 2024 року вони зірвали 15 операцій впливу на платформі та видалили 3001 пов’язаний із ними обліковий запис. Ми ж змогли знайти понад 2000 акаунтів, які створені в межах однієї російської інформаційної операції, що крутиться навколо хештегу #ценемояукраїна та має на меті дискредитувати мобілізацію в Україні й дії ТЦК.

Read in English

Наприкінці липня на сайті TikTok Creative Centre серед трьох найпопулярніших хештегів на платформі виявився деструктивний #ценемояукраїна. Цифри вражали: 41 тисяча публікацій за тиждень, 10 мільйонів переглядів — неймовірні результати як на хештег, якого ще місяць тому фактично не існувало.

Яким же було наше здивування, коли пошук на платформі не видав жодного автентичного профілю, який робив би контент на цю тему. Так почалося наше розслідування.

І сьогодні ми точно знаємо, що в тіктоці є сотні ідентичних профілів, які створені з однією метою — поширити на якнайширшу аудиторію відео про неправомірні дії ТЦК або акторів, які грають представників ТЦК. Питання про правдивість самих відео ми навіть не розглядаємо, адже йдеться про 2100 акаунтів, які всіма способами намагаються обійти алгоритми платформи та завіруситися серед українців.

Усі виявлені нами аканути стилістично схожі, як клони: однакові аватарки й назви каналів, ідентичний опис і ті самі відео, якими кожен з акаунтів намагається заспамити український тікток. Адмініструє їх російська структура, яка також займається рекламою онлайн-казино в Росії, докладніше про це наприкінці статті.

Усі ці акаунти ми зібрали в таблицю. Сподіваємося, що найближчим часом усі профілі (а також номери чи електронні адреси, до яких вони привʼязані) будуть заблоковані й видалені з платформи. 

А тут ми хочемо показати, як працюють такі ферми. І заодно звернути увагу користувачів тіктоку на характерні маркери, за допомогою яких можна виявляти ворожі інфооперації.

Як це працює? Покрокова інструкція для російських пропагандистів

Крок 1. Створюєте сотні акаунтів. Для цього знадобиться немаленький пул мобільних номерів, електронних адрес чи профілів у фейсбуці (три основні способи створення акаунта на тіктоці). Теоретично одна людина може без надмірних зусиль створити собі три різних профілі. Для 2000+ доведеться вже заморочитися.

Крок 2. Обираєте для нових акаунтів унікальні айдішки. Велика фантазія не потрібна — можете взяти щось пафосне й просто додати наприкінці рандомні числа та символи.

Приклад унікальних id, які використовувала російська ботоферма.

Приклад унікальних id, які використовувала російська ботоферма
Приклад унікальних id, які використовувала російська ботоферма

Крок 3. Вибираєте для акаунта аватарку. Бажано щось патріотичне й абстрактне, з прапором України чи гербом. Ідеально, якщо там буде жінка — максимально стереотипна українка з вінком, вишиванкою, прапором чи всім одночасно. Можна не надто заморочуватись і використовувати ту саму картинку багато разів. До речі, такі аватарки російські боти використовують як мінімум уже вісім років (докладніше про перші ідентифіковані читайте в нашому давньому розслідуванні).

Аватарки, які використовувала російська ботоферма.

Зображення можна зумити.

Крок 4. Називаєте канал максимально патріотично-пафосно, яскраво та емоційно.

Ось кілька варіантів від цієї ботоферми.

Назви каналів ботоферми

Крок 5. Генеруєте контент. Робите постановочні ролики, але це дорого, треба платити акторам, операторові й так далі, тому для оптимізації бюджету можна зібрати найемоційніші відео з анонімних телеграм-каналів (на водяні знаки можна не зважати — їх наявність навіть на краще, вони додають “надійності” першоджерелам). А щоб тікток не заблокував відео як неавторське, не зіставив зі своєю базою спростованих фейків або не відмічав як таке, що містить сцени насильства (просування таких відео обмежене), його можна трошки обробити. Наприклад, накласти згори напівпрозору картинку або повернути по діагоналі. Щоправда, ці самі “фільтри” стануть характерною ознакою всієї ферми. Зате дадуть змогу перетворити кілька десятків відео на кілька тисяч.

Ось приклади заставок тих самих відео на різних каналах ботоферми.

Крок 6. В опис відео обовʼязково ставите наш хештег, щоб потрапити в тренди. А разом із ним можна ще інших додати — з назвами населених пунктів чи безпрограшні й популярні на кшталт #тцк, #НародПротиТЦК, #беззаконня, #ПротестТЦК. Можуть бути помилки, але хто на це звертатиме увагу?

Хештеги, які використовувала російська ботоферма.

Хештеги, які використовувала російська ботоферма
Хештеги, які використовувала російська ботоферма

Крок 7. Визначаєте частоту оновлення стрічки. На кожному каналі можна публікувати приблизно одне відео на день. Можна одне й те саме. В ідеалі ще трохи накрутити перегляди під кожним відео з допомогою своїх же ботів. 

Крок 8. В опис каналу виносите головне. Себто згідно з найкращими традиціями російської дезінформації перенаправляєте підписників у телеграм-канал. Адже на відміну від тікток-акаунта його точно ніхто не заблокує. Нагадаємо, що саме телеграм перебуває в центрі всіх російських дезінформаційних операцій.

У випадку з цією фермою всі акаунти ретельно перенаправляли зацікавлених в телеграм-канал “Відродження України”. Створений 7 липня, у своїй стрічці він постить “актуальну інформацію про ТЦК, їхні дії та беззаконня. Корисні поради та рекомендації”, а також закликає скидати інформацію в бот та обіцяє створити актуальну карту з працівниками ТЦК в різних містах України.

А ще іноді “палиться” на порівнянні Олімпійських ігор у Парижі та в Росії 2014 року. З класичним пропагандистським “Навіщо Захід пропагандує це гейство та розпусту?“.

Чому ми впевнені, що це росіяни?

Насамперед через їхні ж помилки. Коли ведеш багато каналів для різних замовників, помилки неминучі.

У кількох акаунтів ми помітили зовсім інший опис: “если ssblлка не работает или ее нет TG: [назва зовсім іншого телеграм каналу]”. 

Так ми вийшли на канал “Марка Одинцова”, який описує себе як “лучшее комьюнити в СНГ”, а в стрічці публікує нібито безпрограшні схеми для різних онлайн-казино. Тобто де і скільки разів покрутити, щоб отримати джекпот. На російських сайтах і форумах можна знайти десятки негативних відгуків та навіть викриттів цього Марка Одинцова в шахрайстві й обмані наївних користувачів і поціновувачів фриспінів (безплатне прокручування барабанів в онлайн-казино). 

Та найцікавіше те, що рекламує цей телеграм-канал уже інша мережа зі щонайменше кількох десятків тікток-акаунтів — усі вони починаються на workex, в описі мають те саме “если ssblлка не работает или ее нет TG: …”, а деякі з них навіть мають ту саму аватарку, що й телеграм-канал Одинцова. 

І в деяких із них через ту саму неуважність трапляється назва UA_Revival — каналу з дискредитацією ТЦК.

Тож немає жодних сумнівів у тому, що всі ці профілі ведуться з одного офісу.

Приклад каналу з помилкою заповнення
Приклад каналу з помилкою заповнення

Що це все означає для нас?

  1. Російська деза суперактивна в тіктоці — у грудні минулого року в ЄС уже викривали їхню ферму, яка поширювала фейки про Резнікова для європейців. Це було перше найгучніше викриття 12 800 російських тікток-ботів. Вочевидь, не останнє.
  2. Навіть одна недолуго зроблена, примітивна російська тікток-ферма на 2000 акаунтів, вгадавши гарячу тему, здатна за кілька тижнів зібрати більш як 200 тисяч лайків та отримати більш як 4 мільйони переглядів. Дані зі сторінки TikTok Creative Centre, де в цього хештегу щонайменше 20 мільйонів переглядів, натякають, що ми виявили ще не всі акаунти, які брали участь у цій операції.
  3. Трохи оптимізму: на момент збору даних (25 липня) на деяких сторінках були ознаки видаленого контенту, а деякі відео були приховані як такі, що можуть містити сцени насильства, а отже, їх просування було також обмежене платформою. Це свідчить про те, що тікток усе ж таки намагається боротися проти неавтентичної поведінки. Але не так ефективно, як нам того хотілося б. Адже, щоб знайти всі ці канали, одній людині з нашої редакції знадобилась одна доба. І це без будь-якого доступу до даних тіктоку, лише за допомогою вебверсії платформи та просунутого гугл-пошуку. А отже, заяви тіктоку про його протидію інфокампаніям і впливам видаються як мінімум жалюгідними.
  4. І найнебезпечніше: попри те що ці відео на вигляд штучні й не надто вірусяться, хештег #ценемояукраїна потрапив у тренди. А отже, його могли почати використовувати вже реальні юзери.

Ми продовжуємо публікацію серії матеріалів про роль тіктоку в російських інформаційних кампаніях в Україні та на окупованих територіях. Щоб не пропустити, підписуйтеся на нашу розсилку.

викриття ТікТок тцк дезінформація ботоферма

Знак гривні
Знак гривні