З

Заплутані слова: чому Міноборони не може пояснити, за якими алгоритмами відбувається мобілізація

Після ухвалення нового закону про мобілізацію ми в редакції Texty.org.ua обдумували, які питання можуть виникнути в громадян під час видачі повісток та мобілізації. Ми сформулювали 7 питань і надіслали запит у Міністерство оборони, щоб опублікувати офіційні пояснення й алгоритми дій.

У медіа і соцмережах гуляє багато версій та інтерпретацій від юристів і досвідчених у питаннях повісток громадян із поясненням, як працюватиме складний механізм мобілізації. Та ми хотіли отримати саме офіційні тлумачення, які стали б орієнтиром у морі хаотичної інформації.

Питання

Ось які питання ми спрямували міністерству:

  1. Якщо людина подорожує і їй видають повістку на блокпосту дорогою до місця призначення, де їй іти в ТЦК? Йдеться саме про подорожі, а не про внутрішніх переселенців, тобто якщо людина їде з дому на певний час, наприклад у відрядження, і через кілька днів має повернутися.
  2. Якщо людина подорожує за кордон, бо має таке право, оновила дані в застосунку «Резерв+» і їй видають повістку в пункті перетину кордону, куди і як їй іти в ТЦК?
  3. За яким алгоритмом визначатиметься, кому видавати повістки на робочому місці? Що робити людині, якщо вона працює в одній адміністративній одиниці і їй там вручили повістку, а живе в іншій і зареєстрована в ТЦК за місцем проживання?
  4. Як керівник ОСББ чи керівник підприємства визначатиме, кому вручати повістки? Адже вони не мають доступу до реєстру «Оберіг», щоб перевірити, чи оновила людина дані.
  5. Який алгоритм вручення повісток працівниками СБУ й Служби зовнішньої розвідки?
  6. Після оновлення даних ТЦК надсилатимуть повістки поштою. Що робити людині, якщо вона отримає дві чи три повістки: поштою, на роботі та від керівника ОСББ.
  7. У ДПСУ нещодавно заявили, що для них «Резерву+» не існує. Хоча представники Міноборони перед цим у коментарях заявляли протилежне: якщо оновити дані в «Резерві+», більше не треба йти в ТЦК і оновлювати їх ще й у паперовому вигляді. Коли і як цю суперечність буде усунуто?

Ми попросили надати нам письмові відповіді або ж сконтактувати з людиною, яка зможе в живій розмові дати відповіді на ці питання.

Спочатку нашій журналістці зателефонували й сказали, що перші шість питань треба спрямувати в пресцентр Командування Сухопутних військ, яким підпорядковуються ТЦК. Журналістка це зробила, але відповіді за шість робочих днів ми не отримали.

Відповіді

Однак через чотири робочих дні ми отримали відповідь від Міністерства оборони, у якій воно намагалося відповісти на більшість питань. Ключове слово «намагалося» — ми хотіли отримати чітке роз’яснення, щоб написати матеріал для наших читачів. Натомість нам надіслали формальну відписку, у якій бюрократичною мовою переказують деякі пункти Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

Міністерство оборони не дало повної відповіді на запитання, які ми йому спрямували.

На перше й друге питання в Міноборони відповіли, що «призов резервістів та військовозобов’язаних на військову службу під час мобілізації, на особливий період проводиться незалежно від місця їх перебування на військовому обліку». З огляду на це, якщо людину зупинять на трасі й вручать повістку, щоб оновити дані, вона має кинути всі свої справи, транспорт, на якому подорожує, і вирушити в найближчий ТЦК. Але це не точно, у соцмережах описують й інший, більш людяний розвиток подій.

Відповідаючи на третє й четверте питання, у міністерстві послалися на п’ятий абзац пункту 11 Порядку проведення призову й заявили, що «керівники районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки доставляють до управителів багатоквартирних будинків розпорядження начальника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки про проведення заходів оповіщення резервістів та військовозобов’язаних разом із повістками про їх виклик до такого центру».

У перекладі з бюрократичної мови керівники ТЦК мають спрямувати повістки до керівників ОСББ, а ті — роздавати їх мешканцям. Але це тільки ймовірно, адже ми не дипломовані перекладачі з бюрократичної мови.

Цікаво, що автор відповіді Міноборони ще й послався на неправильний пункт. У п’ятому абзаці пункту 11 Порядку зазначено, що місцеві адміністрації мають створювати групи оповіщення населення про мобілізацію. Про особливості видачі повісток керівниками ОСББ написано в пункті 15 Порядку.

У відповідь на п’яте питання ми лише дізналися, що порядок видачі повісток працівниками СБУ й Служби зовнішньої розвідки регулюють самі органи.

Відповіді на шосте питання ми не отримали.

Прикордонні органи, судячи з відповіді на сьоме питання, мають приймати військово-обліковий квиток в електронному вигляді:

Скріншот з відповіді Міноборони

Тобто відповідно до Порядку прикордонники мають приймати дані, які є в застосунку «Резерв+». Чому вони не виконують цього наказу, Міноборони нам не прокоментувало. Але з’явилися офіційні повідомлення, що електронний військовий квиток у «Резерві+» запрацює з 18 червня.

Без коментарів

Нагадаємо, що в листопаді 2023 року Кабмін схвалив рекомендації, які мали б підштовхнути чиновників писати зрозумілою мовою. З огляду на відповіді Міноборони там цю рекомендацію люто ігнорують.

Я впевнена, що це не єдині питання, які виникли в людей після набрання чинності новим законом про мобілізацію. До набрання чинності цим законом ми надіслали в Міноборони кілька запитів щодо його особливостей. Наприклад, як працюватимуть ЦНАПи й електронний кабінет призовника. Влада не давала відповіді аж до того, як закон почав діяти. Виявилося, що чимало питань усе одно треба вирішувати в ТЦК, де утворилися величезні черги.

Досі не зрозуміло, як ТЦК, а деякі з них працюють дуже хаотично (без електронної черги, приймають людей тричі на тиждень), встигнуть прийняти й оновити дані всіх чоловіків призовного віку.

Але Міноборони поки що не поспішає прояснювати всі ці питання. Ймовірно, такий хаос не підштовхуватиме людей доброчесно дотримуватися нового закону.

Тут згадується есей «Політика і англійська мова» Джорджа Орвелла, у якому він доводить, що політики використовують заплутані формулювання, щоб уникати відповідальності.

Схоже, це і є найбільша проблема нинішньої мобілізації: ніхто з керівників держави не хоче брати відповідальність і говорити чітко. Це поширюється і на підзвітні їм відомства. І всі бюрократи починають говорити на публіку максимально заплутано.
Озвучуються тільки красиві лозунги, що, як стає зрозуміло згодом, не відповідають дійсності. Наприклад, Міноборони оголошувало, що всім достатньо лише оновити дані в «Резерві+», але коли людину зупиняє патруль ТЦК, то виявляється, що «Резерв+» не має жодної сили.

Відповідно громадяни нічого не розуміють. У них складається враження, що їх дурять, і вони вдаються до перевірених десятиліттями тактик виживання, зокрема й до обману.

Шановна пані Валеріє!

У Головному управлінні персоналу Генерального штабу Збройних Сил України, за дорученням та у межах компетенції, опрацьовано Ваш запит на інформацію щодо особливостей видачі повісток, роботи територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та додатку "Резерв+".

За результатами розгляду повідомляємо наступне.

Згідно частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до частини п'ятої статті 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, На особливий період визначається Кабінетом Міністрів України.

Вищезгаданий Порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, На особливий період" (далі Порядок).

Зокрема, Порядком визначається:

механізм реалізації повноважень та взаємодію між місцевими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від підпорядкування і форми власності, органами військового управління, органами та підрозділами, що входять до системи поліції, та посадовими особами територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки з організації проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період;

процедуру оповіщення військовозобов'язаних та резервістів, їх прибуття до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, військових частин Збройних Сил, інших військових формувань, Центрального управління або регіонального органу СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів;

процедуру перевірки військово-облікових документів громадян, уточнення персональних даних військовозобов'язаних та резервістів та внесення відповідних змін у військово-облікові документи.

Відповідно до пункту 3 Порядку призов резервістів та військовозобов'язаних на військову службу під час мобілізації, на особливий період проводиться незалежно від місця їх перебування на військовому обліку.

Відповідно до абзацу п'ятому пункту 11 Порядку керівники районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки доставляють до управителів багатоквартирних будинків розпорядження начальника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки про проведення заходів оповіщення резервістів та військовозобов'язаних разом із повістками про їх виклик до такого центру.

Відповідно до пункту 19 Порядку оповіщення резервістів військовозобов'язаних, які перебувають на військовому обліку в розвідувальних органах України чи СБУ, здійснюється у порядку, встановленому зазначеними органами.

Відповідно до пункту 17 Порядку керівники органів охорони державного кордону (крім авіаційної частини) або його структурних підрозділів:

організовують, проведення представниками органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів перевірок в осіб чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу, у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України;

відмовляють у перетині державного кордону (на виїзд з України) на пунктах пропуску через державний кордон України особам чоловічої статі віком від 18 до 60 років:

у разі відсутності у таких осіб військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі);

якщо в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів містяться відомості про подання такої особи щодо розшуку в Національну поліцію;

викликають поліцейського для здійснення адміністративного затримання особи та її доставлення до найближчого територіального центру комплектування та соціальної підтримки у разі наявності в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів відомостей про подання такої особи щодо розшуку в Національну поліцію.

Принагідно інформуємо, що листи Головного управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України не є нормативно-правовими актами та носять лише інформаційний характер.

З повагою,

Тимчасово виконуючий обов'язки заступника начальника Головного управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України

Володимир ЄРЕМЕНКО

комунікації війна міноборони

Знак гривні
Знак гривні