Протест має значення. Сила профспілок Німеччини на прикладі Deutsche Bahn
Страйки, організовані європейськими профспілками, — поширене явище. Вони можуть завдавати значних збитків державам і бізнесу, проте є вагомою силою в боротьбі за права найманих працівників. Розповідаємо, як це працює в Німеччині.
Німеччина пережила ще один транспортний мегастрайк, який тривав п’ять днів. Це рекод, якщо подивитися на протести профспілок за останні десятиліття.
“Страйк фактично мав тривати до 18-ї години вечора понеділка 29 січня, але поїзди почали ходити вже вранці. У мене додалося роботи, адже пасажири постійно запитують, які є альтернативні маршрути. Але я рада, що на керівництво тиснуть. Нарешті буде зрозуміло, що люди мають вплив”, — каже кондукторка Карола Фітц, яка працює на головному вокзалі міста Саарбрюкен на південному заході Німеччини.
Німецькі профспілки мають багату історію, що сягає XIX століття, і відіграють важливу роль у захисті прав працівників та поліпшенні умов праці. Тільки за часів нацистів, які в 1933 році розпустили всі профспілки, цей поступ припинився. Але після Другої світової війни в різних частинах Німеччини профспілки знову стали впливовими й представляють інтереси працівників у різних секторах.
Чому профспілки активізувалися саме зараз?
Навіть маючи статус найпотужнішої економіки Європи, Німеччині складно подолати наслідки COVID-19 і загальносвітової рецесії. Початок 2024 року, насичений протестами та страйками, показав, що уряду доведеться докласти зусиль, щоб стабілізувати ситуацію.
Deutschen Bahn (DB), німецька залізниця, — приватна компанія, але уряд все ще володіє всіма акціями, тому її можна назвати державною.
“Працівники транспортної галузі в середньому отримують від 2000 до 2500 євро на місяць, але інфляція робить такий дохід не таким вже й привабливим”, — зазначає в коментарі для Texty.org.ua німецький адвокат Даміан Хьотгер.
Рівень заробітної плати в Deutschen Bahn*
Машиніст поїзда — 45–56 тис. євро.
Диспетчер — 36–54,5 тис. євро.
Провідник поїзда — 37–50 тис. євро.
Монтажник колії — 37–47 тис. євро
Консультант бюро інформації — 33–41,5 тис. євро.
Працівник кафе на борту — 33,5– 40,5 тис. євро.
*Річна зарплата до сплати податків включно з надбавками (округлено) й відповідно до професійного досвіду.
Зараз переговорами із залізничниками найактивніше займається Профспілка німецьких машиністів (GDL). Конфлікт загострився на початку листопада 2023 року, коли провалилися спроби швидко досягти згоди щодо основних вимог.
Основні вимоги
- Зменшення робочого часу для змінних працівників із 38 до 35 годин на тиждень без зменшення зарплати.
- Загальне збільшення зарплати на 555 євро, а також відповідне збільшення для стажерів.
- Збільшення надбавки за нічну роботу на 25%.
- Одноразова компенсація для подолання наслідків інфляції в розмірі 3000 євро.
- Внесок 5% від роботодавця для корпоративного пенсійного забезпечення.
Загалом об’єднання висуває вимоги для різних груп працівників, не тільки для машиністів. Наприклад, очікувані нововведення мають захистити екіпажі поїздів і стажерів.
Поточна пропозиція від DB передбачає поступові поступки, збільшення виплат і поступове зменшення робочого часу машиністів, який до 2028 року має становити 35 годин на тиждень, як зазначено у вимогах.
Переговори триватимуть, і відбуватимуться вони за зачиненими дверима. Профспілка машиністів пообіцяла, що до березня страйків не буде. Хоча на сьогодні чітко погоджено тільки одноразову виплату в розмірі 1500 тис. євро (замість 3000 євро, як зазначено у вимогах) інфляційної компенсації.
“Готовність DB вести переговори щодо зменшення робочого часу для позмінних працівників особливо важлива. Зараз є бажання продовжувати діалог. У разі успіху це буде потужний сигнал для всієї залізничної системи і поштовх до підвищення привабливості залізничних професій”, — зазначили в Профспілці машиністів.
У чому сила профспілок?
Поширеність поїздів DB не означає порядок у транспортній галузі, адже в кожній федеральній землі є своя компанія, що обслуговує міський чи регіональний залізничний та автомобільний транспорт.
Наприклад, нещодавно в Гамбурзі понад 2000 працівників залізничної компанії VHH припинило працювати повний робочий день. Хоча VHH переважно обслуговує околиці міста, це серйозно вплинуло на трафік. Її працівники входять до іншої впливової профспілки — Verdi.
Загалом до цієї профспілки входить близько 90 000 працівників понад 130 муніципальних підприємств, а отже, трудові спори можуть впливати на рух автобусів, метро й трамваїв у 81 місті та 42 районах.
Членство в профспілці в Німеччині — це не про громадський активізм абощо. Це питання захищеності й власної фінансової безпеки.
“Працівники, які не є членами профспілки, можуть лише сподіватися, що роботодавець добровільно перераховуватиме їм зарплату відповідно до встановленого тарифу, оскільки на них це право не поширюється. Крім заробітної плати в колективних договорах також прописуються робочий час, право на відпустку, відпускні виплати та багато іншого”, — пояснили Texty.org.ua переваги профспілок у Verdi.
Умови прийняття передбачають не лише підтримку ініціатив профспілки, а й внесок. Зазвичай внески формуються виходячи із заробітку працівника. Хто більше заробляє, сплачує вищий внесок, хто отримує менше, відповідно платить менше.
До речі, оскільки роботодавці під час страйку чи локауту заробітну плату не платять, профспілки допомагають своїм членам і надають страйкову допомогу.
За оцінками Німецького економічного інституту, останній страйк завдав економіці фінансових збитків приблизно в 100 мільйонів євро на день, а отже, за п’ять днів держава втратила щонайменше 0,5 мільярда євро.