П

Путін “із кожної праски”. Наративи виборчої кампанії диктатора. Моніторинг росЗМІ за 11–17 грудня 2023 року

“Пряма лінія” Путіна — важливий елемент передвиборчої кампанії диктатора. Минулого тижня російські медіа тиражували новини за результатами цієї події. Пропагандисти ще раз нагадали, хто винен у війні проти України, коли подешевшають яйця та що треба їсти на Новий рік: олів’є чи оселедець під шубою.

А ще в Росії розпочалася інформаційна антимігрантська кампанія, яка також має допомогти Путіну переобратися на новий термін.

Читайте про це та інше в новому випуску нашого моніторингу російських державних ЗМІ й маніпулятивних сайтів, які прицільно поширюють російську дезу.

Відстежуйте тренди російської дезінформації на нашому інтерактивному дашборді “Деза Війни

Увага! Говорить цар

14 грудня Володимир Путін провів пресконференцію та форум “Пряма лінія”, на якому він начебто відповідав на запитання звичайних людей. Російський інформаційний простір вибухнув новинами про це дійство: “Итоги года с Владимиром Путиным” длились более четырех часов. Главе государства задавали вопросы, касающиеся поддержки участников СВО, экономики, здравоохранения, и многие другие”.

Пряму мову Путіна розібрали на цитати. Цьогорічний виступ Путіна важливий, оскільки це елемент президентської кампанії. Вибори президента РФ мають відбутися в березні 2024 року. Офіційна пропагандиська машина використовує “Пряму лінію” як можливість підкреслити безальтернативність вибору для простих росіян.

Путін почав свій виступ із тези про те, що без суверенітету Росія існувати не може, принаймні в тому вигляді, у якому вона існувала тисячу років.

Тези, які широко тиражувалися: ось Путін говорить про необхідність скасувати банківську комісію для пенсіонерів при оплаті житлово-комунальних послуг, про індексацію пенсій. Ось повідомляє, що в Росії немає приватних військових компаній, але є проблеми з отриманням статусу ветерана, які пов’язані з “изъянами в деятельности министерства обороны РФ”. А тут він розмірковує над святковими стравами на Новий рік: “Путина попросили выбрать между двумя популярными новогодними салатами: оливье и селёдкой под шубой. Однако президент ответил, что всё зависит от того, что закусывать”.

Диктатор вкотре повторив, що “России пришлось начать вторжение в Украину из-за США и Европы”. Висловився про західну допомогу Києву: “Экономика самой Украины сейчас ничего не производит, и украинцам все привозят на халяву, но халява заканчивается”. І навіть встиг звинуватити українців у високому рівні захворюваності росіян на кір: “В Украине иммунизация была низкой. Это проблема. Миллионы людей к нам переехали из Украины”.

Але не лише Путін створював фейки.

Після “Прямої лінії” Путіна низка російських медіа повідомили, що “подавляющее большинство украинских интернет-пользователей смотрели трансляцию с Путиным”. Зокрема, дезінформатори спиралися на нібито дані Інституту Ґеллапа: “Исследовательский институт Gallup опубликовал данные по итогам 14 декабря. Оказалось, что порядка 75% украинцев, у которых есть интернет, смотрели прямую линию с Путиным с помощью разных сервисов VPN. Глубина просмотра составила рекордные для Украины 50%”.

Інформація виявилася повним фейком. Фактчекери не виявили дослідження про перегляд пресконференції Путіна в Україні ні на сайті Інституту Ґеллапа, ні в соціальних мережах організації. На сайті компанії президент РФ востаннє згадувався наприкінці листопада 2023 року.

Рейтинг залежить від наявності яєць

Російські пропагандисти часто говорять про успіхи в російській економіці: “Рост экономики по итогам года ожидается на уровне 3,5% — отыграли падение и сделали серьезный шаг вперед. По словам президента, реальная зарплата в РФ по итогам года вырастет примерно на 8%, реальные доходы населения — примерно на 5%”.

Та все ж таки вони не можуть цілковито ігнорувати реальні проблеми.

Тому повідомляють про те, що яйця за рік подорожчали на 40%, і про дефіцит на них.

Доходило навіть до бійок між покупцями. Так, “власти Белгорода ограничили продажу куриных яиц в одни руки на ярмарках из-за ажиотажа, очередей и драк между покупателями. Было принято решение продавать не больше чем по два десятка каждому”.

Путін мусив реагувати на підсумковій пресконференції. Він призначив винних і пообіцяв розібратися: “Ситуация будет улучшаться. Приношу извинения на этот счет, сбой в работе правительства”. Уряд РФ відреагував: “Патрушев в ответ признал, что «не до конца справился с поставленной задачей», но понадеялся, что «президент даст еще один шанс, чтобы эту цену исправили”.

Путін намагався виправдати ситуацію із цінами збільшенням можливостей росіян: “Знаете, что произошло? Спрос увеличился. Я сам яичницу люблю. Спрос увеличился, а объем производства нет. Вовремя не открыли импорт в должном объеме”.

Пропаганді важко пояснити причини виникнення цієї проблеми, адже Росія — сильна аграрна країна. А розмови про успіхи в імпортозаміщенні ведуться з 2014 року.

Дезінформатори тепер просто заспокоюють росіян та обіцяють, що яйця з дружніх Туреччини та Азербайджану усунуть дефіцит: “На этой неделе должны приехать яйца из Азербайджана. Буквально, я думаю, недели через две-три пойдут яйца из Турции без соответствующей импортной пошлины, что позволит скорректировать нам цены”.

РосЗМІ пишуть також про подорожчання шоколаду: “Производители шоколада предупредили о повышении цен на свою продукцию в следующем году на 15–20%”.

Деякі ЗМІ висвітлюють проблему подорожчання комунальних послуг.

Новини, де яскраво описуються проблеми й загрозливі сценарії, розміщені переважно на регіональних сайтах. До виборів 2024 року пропаганда намагатиметься уникати негативу, тому збільшується кількість повідомлень про успіхи боротьби із санкціями, зростання економіки та соціальні надбавки: “Реальная заработная плата в России вырастет на 8% за вычетом инфляции”, “безработица составляет всего 2,9%. Такого показателя история России не помнит, подчеркнул Путин”.

Кампанія проти нелегалів

У Росії розпочалася інформаційна кампанія проти нелегальних мігрантів. Один із головних її промоутерів патріарх РПЦ Кирил 20 грудня заявив: “Действия мигрантов в России все чаще угрожают межрелигиозному и межнациональному миру в стране. При сохранении нынешнего потока иностранцев, не желающих интегрироваться в российское общество и уважать его традиции, существует угроза «потери» России как многонационального государства”.

Однак ми фіксуємо випади проти мігрантів уже кілька тижнів поспіль: “В Новосибирске в ноябре этого года семью мигрантов в полном составе также выслали из России. Причиной послужило крайне агрессивное поведение приезжих детей”, “3 декабря уголовное дело по факту надругательства над телами умерших и местами их захоронения возбудили после публикации фото подростков, забросавших снегом Вечный огонь… За нарушение миграционного законодательства мать юных хулиганов получила два штрафа и теперь вместе со своими невоспитанными отпрысками покинет Россию”.

Антиміграційна кампанія може бути елементом передвиборчої кампанії Путіна, який виступає з гаслами про необхідність захищати традиційну російську родину з міфічними російськими цінностями, які намагаються розхитати ззовні. У всіх бідах звинувачують мігрантів, які не бажають вливатися в “русский мир”. І антимігрантські гасла, як відомо, часто згуртовують електорат кандидатів, які заявляють про обмеження зовнішньої міграції.

Писали також

Також пропагандисти поширювали новини про мобілізацію жінок до ЗСУ в Україні. “На Украине уже разрабатывается законопроект, который предусматривает приравнивание прав женщин и мужчин. Таким образом военкомы будут носить повестки, в том числе, украинкам”. І це є символом перемоги Росії над ЗСУ, яким вже не обійтися без жінок та неповнолітніх для продовження хоч якоїсь боротьби.

Також тиражувалися погрози Путіна Фінляндії: “РФ считает, что вступление страны в НАТО не вызвано объективными причинами и будет способствовать ухудшению диалога. Россия вынуждена будет усилить оборону на границе с Финляндией для обеспечения своей безопасности”.

Методологія

Для здійснення моніторингу дезінформації ми проаналізували близько 500 тис. новинних матеріалів, узятих із ~1000 російських сайтів. Дані для дослідження зібрала й надала нам компанія SemanticForce.

До кожного абзацу застосували алгоритм автоматичного визначення тем. Серед цих тем (груп схожих за змістом матеріалів) визначили ті, що стосуються війни або її наслідків для Росії. Далі отримали дані для кожного матеріалу на сайті щодо згадок певної теми. На цих даних і прикладах абзаців, що стосуються теми, й ґрунтуються наші висновки.

пропаганда дезінфомонітор росзмі дезінформація

Знак гривні
Знак гривні