Н

(НЕ)єдина онлайн-Україна

Студенти Школи журналістики та комунікацій УКУ спробували глянути на Україну очима користувачів гугла з різних країн світу.

Напад Росії привернув до України увагу людей з різних країн світу. А слова фронтмена гурту "Калуш" під час фінальної частини Євробачення змусив увесь світ гуглити назви "Азов" та "Азовсталь". Але що ці люди побачили в результатах видачі гугла? Чи завжди йшлося про українські новини й історії про героїзм захисників Маріуполя, чи російським наративам таки вдалося прорватися на першу сторінку пошуковика?

Студенти Школи журналістики та комунікацій у рамках курсу "Гібридні загрози в медіа та комунікаціях" організували дослідження. Його мета – зрозуміти, як пошукові системи формують пошукову видачу жителям різних країн. Що впливає на те, що бачить людина у себе на першій сторінці гугла (а також яндекса).

Найпоказовішими виявилися результати для запитів "Маріуполь", "Маріуполь Азов" і "Маріуполь евакуація". "Точками входу", тобто географічними місцями для перевірки були Україна, Москва, Цюрих (Швейцарія) та Бразилія. За допомогою VPN-сервісу студенти вибирали геолокацію й перевіряли пропозиції пошукової системи. Це дало змогу з певним наближенням скласти уявлення про те, що бачитимуть користувачі з цих країн при спробі пошукати матеріали про Україну.

У всіх випадках пошук використовували без авторизації. Для пересічного користувача, який напевне користується поштою джмейл і/або авторизований як користувач ютуба, ця видача буде ще більш персоналізованою – на неї впливатимуть попередньо переглянуті сторінки. Це означає, що якщо людина раніше шукала щось про Україну й потрапляла на пропагандистські сайти, то ймовірно, що саме ці сайти вона побачить ще раз у пошуковій видачі за схожими запитами. Бо пошукові алгоритми вважатимуть, що користувача цікавить такий контент, навіть якщо йдеться лише про маніпулятивні дописи пропагандистського змісту.

Експеримент здійснювали від 12 по 19 травня. Зважаючи на актуальність запитів і те, що ситуація навколо цих тем швидко змінювалася, сьогодні для більшості з них пошукова видача також змінилася.

Геолокація Україна

Чому

Результати пошуку для України пов’язані з актуальністю тематики. Якщо пошукова платформа знаходить новини за темою, то вона пропонує їх користувачам. На перші місця пропонуючи медіа з високим рівнем довіри, яка визначається великою кількостю цитувань та посилань на ці медіа (адже саме кількість зовнішніх посилань Google бере за основу в роботі свого пошуковика)

Чому

Завдяки цензурі урядові ЗМІ є найпопулярнішими в Росії, тож Google пропонує їх першими для переходу.

При запиті «Маріуполь евакуація» видача не була настільки пропагандистська, як цього очікувалось: у перших п’яти пропозиціях видачі фігурують DW, Радіо Свобода та НВ. Ймовірно, словосполучення «Мариуполь эвакуация» в Росії гуглило небагато людей, тож алгоритми показували росіянам результати з українських медій. Цей приклад актуалізує питання щодо відмови українських медій від російських версій. Існування правдивого контенту російською мовою дає шанс потрапити на очі росіянам з наративом, відмінним від російського офіційного.

Чому

Для цієї локації для запиту «Маріуполь» (Mariupol) Google ранжує запити досить несподівано: першим запитом є стаття на англомовному ВВС (НЕ українській службі!), далі — Вікіпедія англійською та німецькою, потім інформація для туристів, після якої бачимо німецькомовну статтю з провокативним заголовком, опубліковану в день пошуку.

Що стосується пошуку «Маріуполь Азов» (Mariupol Asow), то ймовірно, у видачі опинилися одні з найпопулярніших новин про "Азов" у світі.

При пошуку інформації про евакуацію першою видачею стала інформація про евакуацію цивільних людей з міста Маріуполь, опубліковану за 6 днів до пошуку, з нею - матеріали про евакуацію бійців з "Азовсталі".

Чому

Загалом видача по запиту «Маріуполь» не відповідає тому, що відбувається в Україні. Перші пункти - загальні відомості про мирний Маріуполь з красивими світлинами. Реальну картину в Україні дізнатись можливо, проте варто докласти зусиль.

У запиті «Маріуполь Азов» з'являється інформація про реальну ситуацію в Україні, що, можливо, пов'язано з використанням цих двох ключових слів. Подекуди можна зустріти новини з неоднозначними заголовками, результати англійською, а не португальською. В третьому запиті з'являється інформація про евакуацію з Маріуполя. Однако, видача недотична до контексту повномасштабної війни, зокрема зустрічаються джерела із загальними фактами про мирний Маріуполь.

Запит: Маріуполь

Геолокація Україна. Google демонструє найактуальніші українські новини про Маріуполь, а іще — статтю про місто з Вікіпедії. Новини опубліковані від 30 хв до 19 годин з моменту запиту. То ж очевидно, що Google використовує новини для інформування українців.

Запит: Маріуполь Азов

Усім користувачам Google пропонує три локації на Google Maps з назвами: «Готель Азов», «Батальйон “Азов”», «Azov Oyl». На початку видачі присутній Telegram-канал “Азов” та офіційна сторінка полку, а також новина про загиблу психологиню полку.

Запит: Маріуполь евакуація

Google видає новинні повідомлення серйозних українських медіа, переважно ТСН, «Новое время», «Українська правда», УНІАН, ВВСNews, «Радіо Свобода».

Чому

Результати пошуку для України пов’язані з актуальністю тематики. Якщо пошукова платформа знаходить новини за темою, то вона пропонує їх користувачам, на перші місця пропонуючи медіа з високим рівнем довіри, ймовірно, що обчислюється завдяки великій кількості цитувань та посилань на ці медіа (адже саме кількість зовнішніх посилань Google бере за основу в роботі свого пошуковика)

Запит: Маріуполь

Геолокація Москва. Google через VPN з «точкою входу» в Москві пропонує у видачі матеріали, що поширюють російські наративи та дезінформацію («сдавшиеся боевики», «беременные нацистки «Азова» тощо)

Ось перші п’ять посилань:

1. Мариуполь покинули автобусы со сдавшимися боевиками «Азова» — URA.ru

2. Из подвалов «Азовстали» вывели беременных нацисток «Азова» — EurAsia Daily

3. Пушилин: завод «Азовсталь» в Мариуполе снесут — URA.ru

4. Азов встал и пошел: Украина надеется обменять своих выходящих из окружения солдат, но в России выступают против этого — Коммерсант

5. Минобороны РФ показало видео сдачи в плен украинских военных с завода «Азовсталь»

Запит: Маріуполь Азов

Ось перші посилання:

1. Підбірка з трьох відео про новини з евакуації Азовців з Азовсталі. “DW на русском”, “Настоящее Время” і Новости Донбасса.

2. Три локації з Google Maps: Azov, Батальйон "Азов" і Delʹta-Azov

3. Полянский заявил о «безоговорочной сдаче» батальона «Азов» в Мариуполе — rbc.ru

4. Капитуляция или операция по спасению? Что происходит на заводе "Азовсталь" — BBC русская служба

5. Мариуполь покинули автобусы со сдавшимися боевиками «Азова» — URA.ru

Запит: Маріуполь евакуація

Google через VPN видає інформацію в різних точках про евакуацію з “Азовсталі” (на диво, нейтральну, навіть з притомних джерел):

1. Підбірка з 4 відео про новини з Азовсталі (два відео каналу “UATV channel” і по одному каналів “DW на русском” і “Телеканал ДОМ”

2. Эвакуация раненых с Азовстали — что известно — НВ Новое Время)

3. В Мариуполе началась эвакуация гражданских лиц с «Азовстали» — golosameriki.com

4. Большинство эвакуированных вчера с "Азовстали" не захотели остаться в "ДНР" — Радио Свобода

5. Из Мариуполя в Запорожье прибыли более 100 эвакуированных — DW

Чому

Завдяки цензурі урядові ЗМІ є найпопулярнішими в росії, тож Google,пропонує найпопулярніші сайти найпершими для переходу.

При запиті «Маріуполь евакуація» видача не була настільки пропагандистська, як цього очікувалось: у перших п’яти пропозиціях видачі фігурують DW, Радіо Свобода та НВ. Можливо, словосполучення слів “Мариуполь эвакуация” у росії гуглило досить мало людей, тому алгоритми можуть показувати росіянам результати з українських медій. Цей приклад актуалізує питання щодо відмови українських медій від російських версій. Існування правдивого контенту російською мовою дає шанс потрапити на очі росіян з наративом, відмінним від їх загальнодержавного.

Запит: Маріуполь

Геолокація Цюрих. Ось перші чотири посилання з перекладом:

1. Чому Маріуполь такий важливий для плану Росії (Why Mariupol is so important to Russia's plan — BBC News)

2. Mariupol — Wikipedia

3. Mariupol | Facts, History, Population, & Battle — Encyclopedia

4. Взяття Маріуполя: Важлива перемога Росії (Eroberung von Mariupol:Ein wichtiger Sieg für Russland)

Запит: Маріуполь Азов

Ось перші чотири посилання з перекладом:

1. Україна хоче обміняти евакуйованих бійців Азова на військовополонених (Ukraine will evakuierte Asow-Soldaten gegen Kriegsgefangene tauschen — zeit.de)

2.Обложений Азовський металургійний завод: закатоване «місто-герой» Маріуполь (Belagertes Asow-Stahlwerk: Gequälte «Heldenstadt» Mariupol — tagesschau.de)

3. Російський учасник переговорів закликає до смертної кари для бойовиків Азова (Russischer Unterhändler fordert Todesstrafe für Asow-Kämpfer — tagesspiegel.de)

Запит: Маріуполь евакуація

1. ООН: триває нова евакуація з Маріуполя (UN: Neue Evakuierung aus Mariupol angelaufen — tagesschau.de)

2. З металургійного комбінату евакуювали понад 260 солдатів (Mehr als 260 Soldaten aus Stahlwerk evakuiert — tagesschau.de)

3. Україна хоче обміняти евакуйованих бійців Азова на військовополонених (Mariupol: Ukraine will evakuierte Asow-Soldaten gegen Kriegsgefangene tauschen — zeit.de)

Чому

Для цієї локації для запиту «Маріуполь» (Mariupol) Google ранжує запити досить несподівано: першим запитом є стаття на англомовному ВВС (НЕ українській службі!), далі — Вікіпедія англійською та німецькою, потім інформація для туристів, після якої бачимо німецькомовну статтю з провокативним заголовком, опубліковану в день пошуку.

Що стосується пошуку «Маріуполь Азов» (Mariupol Asow), то ймовірно, у видачі опинилися одні з найпопулярніших новин про "Азов" у світі.

При пошуку інформації про евакуацію першою видачею стала інформація про евакуацію цивільних людей з міста Маріуполь, опубліковану за 6 днів до пошуку, з нею — матеріали про евакуацію бійців з "Азовсталі".

Запит: Маріуполь

Геолокація Бразилія. Ось перші посилання з перекладом:

1. Mariupol – Wikipedia (з гарними картинками);

2. Остання година війни в Україні в прямому ефірі; Фото Маріуполя (Ultima hora de la guerra en Ucrania, en directo; Foto de Mariupol).

Запит: Маріуполь Азов

Ось перші посилання з перекладом:

1. Чому Маріуполь такий важливий для плану Росії (Why Mariupol is so important to Russia`s plan)

2. Чи можлива деблокада Маріуполя. (El batallon Azov hiere de muerte a un soldado ruse en Mariupol)

Запит: Маріуполь евакуація

Ось перші посилання з перекладом:

1. Евакуація з Маріуполя триває (Evacuação de Mariupol prossegue);

2. У ефірі: дев’ята евакуація з Маріуполя від п’ятниці (Em direto: Nove Evacuação de Mariupol prossegue marcasa para esta sexta)

Чому

Загалом видача по запиту «Маріуполь» не відповідає тому, що відбувається в Україні. Перші пункти - загальні відомості про "мирний" Маріуполь з красивими світлинами. Реальну картину в Україні дізнатись можливо, проте варто докласти зусиль.

У запиті «Маріуполь Азов» з'являється інформація про реальну ситуацію в Україні, що, можливо, пов'язано з використанням цих двох ключових слів. Подекуди можна зустріти новини з неоднозначними заголовками, результати англійською, а не португальською. В третьому запиті з'являється інформація про евакуацію з Маріуполя. Однако, видача недотична до контексту повномасштабної війни, зокрема зустрічаються джерела із загальними фактами про "мирний" Маріуполь.

Дещо про пошук через яндекс

При здійсненні експерименту спробували шукати через яндекс для всіх "точок входу". Хоча доля цієї пошукової платформи за кордоном дуже незначна, таке рішення було викликано припущенням, що іноземці, які схочуть зрозуміти, що відбувається в Україні та Росії, можуть спробувати скористатися російською пошуковою платформою.

Не деталізуючи результатів, озвучимо лише головний висновок. Заборона індексувати незалежні медія, блокування медій закордонних і велика кількість посилань на пропагандистські джерела призвели до того, що яндекс демонструє лише російську повістку цієї війни. Спроби виявити правду за допомогою цієї платформи марні.

Загальні висновки

"Маріуполь"

Якщо шукати в гуглі популярне слово чи фразу, що має зв’язок з останніми новинами, пошуковик оформлює спеціальну підбірку актуальних новин на цю тему. Підбірка складається з новин і сайтів, які отримували найбільше кліків за останні години чи дні. До того ж користувач з Росії бачитиме сайти, на які клікали найчастіше саме мешканці його країни. А бразилець отримає сайти, популярні в Бразилії.

У випадку з пошуком слова “Маріуполь” гугл видавав величезну кількість підбірок новин, адже цей пошуковий запит був гарячим на новини майже в будь-якому куточку світу. Однак наповненість підбірок новин відрізнялася залежно від країни, з якої було здійснено пошук.

"Маріуполь Азов"

Закономірність показувати користувачам гугла локації з гугл мепс можна пояснити тим, що в пошуковій фразі “Маріуполь Азов” ужито аж два слова з двох, які алгоритми ідентифікували як можливі локації. У зв’язку з цим гугл автоматично пропонує користувачу переглянути карту з локаціями, назви яких збігаються з пошуковою фразою.

Щодо новин, то при пошуку цієї фрази була відсутня стандарта підбірка новин від гугла. Це легко пояснити тим, що користувачів, які шукають “Маріуполь Азов”, значно менше за тих, хто шукає “Маріуполь” (відповідно, кількість новин також менша). Найімовірніше, в алгоритмів гугла є певна кількість новин, яку має знайти пошуковик, щоб створити та продемонструвати спеціальну підбірку новин на тему вказаного запиту.

За видачею – та сама історія: гугл – найвищі видачі є найклікабельнішими сайтами про "Маріуполь Азов" у країні, з якої зроблено пошук

"Маріуполь евакуація"

У випадку з Москвою запит “Мариуполь эвакуация” саме в такому вигляді гуглило, найімовірніше, небагато людей (значно менше, ніж, наприклад, користувачів з України). Отже, через проблему вибірки алгоритм гугла міг вдатися до хитрощів: “позичив” пошукову видачу з іншої країни, де цю фразу гуглять значно частіше (у даному випадку – України), і помістив таку видачу жителям Росії (відфільтрувавши саме російськомовні сайти). Спрацювало чудово – у перших рядках пошуку зазвичай або нейтральні, або проукраїнські медіа.

Використання VPN довело, що результати пошуку в гуглі зумовлені геолокацією (IP-адресою) та алгоритмами пошуковика – користувач бачить найпопулярніші в його країні результати. Результати англійською та португальською дещо відрізняються – окрім контексту війни можна було побачити загальну інформацію про обрані пошукові запити.

Якщо обрати місцем перебування Бразилію та вибрати португальську мову, оптимізація запитів впливатиме на результати видачі. При слові “Маріуполь” — загальні відомості про мирне місто з красивими світлинами, видача не відповідає тому, що відбувається в Україні. У разі деталізування, зокрема “Евакуація Маріуполя”, з’являються результати англійською та португальсько про евакуацію цивільних з Маріуполя, проте інформації про повномасштабну війну в Україні таки надто мало. При запиті “Азов Маріуполь” можна переглянути відомості про реальну ситуацію в Україні. Найімовірніше, це пов'язано з використанням ключових слів, які зумовлюють такий результат: Маріуполь + Азов (захисники Маріуполя) = контекст війни. Подекуди можна зустріти новини з неоднозначними заголовками (результати англійською, а не португальською).

Отже, на результат пошуку впливають не тільки алгоритми, а й мова запиту та географічне місце. Користувач отримує перелік відповідно не до своїх потреб, а до важливості контексту. Можна висновувати, що немає достовірної інформації як результату миттєвого пошуку – на все впливають попередні дії, пріоритетність інформації, політика конфіденційності, алгоритми, зібрані дані про користувача та інформаційна політика в межах конкретної країни.

Знак гривні
Знак гривні