Моніторинг «сірої зони» українських соцмереж
Наша команда починає працювати над дослідженням «сірої зони» українських соцмереж. Це напівзакриті чати на тисячі людей у Viber, групи та публічні сторінки у Facebook. Ми свідомо не фокусуємося на інформаційних сторінках, бо «сіра зона» вже зараз перенасичена новинами.
Контент «сірої зони» інтернету часто розважальний чи несерйозний, але у нього теж можуть бути запаковані політичні повідомлення. Важливу роль у нашому дослідженні грають зображення. Часто вони отримують найшвидший емоційний відгук від читачів і широко поширюються.
Ми почали моніторити сотню спільнот у Facebook та декілька десятків чатів у Viber для того, щоб зрозуміти, що діється у «сірій зоні». Хто і яку інформацію там поширює та як на неї реагують учасники. Для аналізу ми обрали випадкову вибірку серед найбільших спільнот у Facebook. Що ж до Viber, ми обирали спільноти для аналізу методом «снігової кулі», починаючи від антивакцинаторів і великих розважальних спільнот, і знаходили в них посилання на нові спільноти. Впродовж цього року ми будемо експериментувати з підходами, шукати нові спільноти для аналізу та публікувати щомісячні звіти про наші знахідки.
Viber
Структура спільнот
- Абсолютна більшість чатів та спільнот у Viber потребують посилання з інвайтом. На відміну від інших соціальних мереж, тут немає рейтингів найпопулярніших каналів і вибір чатів (якщо йдеться не про загальноукраїнський канал типу «Коронавірус_інфо», який рекламує сам Viber) зазвичай визначається вашим оточенням (а тому значна кількість чатів та каналів – локальні)
- У Viber є три основні типи ведення спільнот:
- Спільноти, що ведуться виключно адмінами (які на регулярній основі публікують тематичний контент). Найчастіше таким шляхом йдуть комерційні канали, які збирають для читачів автопоради чи лайфхаки збереження краси та молодості, а гроші заробляють на рекламі.
- Спільноти, в яких правами адмінів наділена певна група осіб, а всі інші – читачі (приклад – антивакцинаторська група “Права людини”, де право писати повідомлення має лише Остап Стахів та ще декілька адмінів). Таким чином адміни імітують формат експертного чату та уникають флуду.
- Спільноти, в яких писати можуть усі їхні члени та які фактично функціонують як масові чати. Для таких спільнот понад 200 повідомлень на день – це норма. І саме там часто можна зібрати збірну солянку російської дезінформації.
Про що писали у Viber
Серед всіх маніпулятивних текстів, які поширювали у досліджуваних вайбер-спільнотах у січні, можна виявити чотири основні теми:
Тези антивакцинаторського руху
Вайбер залишається потужним джерелом поширення антивакцинаторства. Всі основні їхні тези, фейки, меми – все змішується, обговорюється та тиражується в парі десятків груп-чатів. У центрі їхньої уваги – критика маскового режиму, карантинних обмежень та вакцинації.
Декілька прикладів цитат:
- Интеллектуальная беспомощность ковидидиотов
- А вот если пан Ляшко такой честный и сознательный заставить его на площади возле Верховной Зрады при всех вакцинироваться теми вакцинами которые людям колят без всяких витаминчиков и наклейку с Кью ар кодом налепить ему на лоба а потом ложечку к плечу прилепить и понаблюдать , что с ним будет и привязать к стульчику , чтобы не удрал и не только его и Радуцкого и всех тех депутатов вместе с Зеленским всех тех кто топит за уколизацию
- Была и в 19 веке. Кажется в Крыму. Там платили врачам в месяц годовую зарплату за работу над чумными. Вот они сочинили эпидемию на много месяцев, побольше нагрести денег. А людей конкретно травили и всячески морили, чтобы была видимость эпидемии. Все повторяется. Утопили совесть в деньгах. Тогда были замешаны только врачи. А сейчас уже и олигархи.
- … постійні медичні , так завані ОГЛЯДИ що НАСТИРНО нав'язуються населенню - це вимога доступу ВЛАД до ТІЛА людей, щоб можна було маніпулювати СТАНОМ самопочуття людей , станом інтелекту. Та що це таке - щоб ЛЮДИНА добровільно давала СУВАТИ СОБІ під час МЕДОГЛЯДУ рвзні предмети в рот, ніс, вуха, інші частини тіла абсолютно НЕЗНАКОМИМ ЛЮДЯМ (медикам) , що нап'ялили на себе біле вбрання …. Якщо тверезо помислити , хто на тверезу голову дасть КОПАТИСЯ В СВОЄМУ ТІЛІ чужій людині з вулиці, що нап'ялила на себе білий халат ???
Церковні та релігійні тексти
Ще одна категорія вайбер-груп, на які ми вийшли, – церковні. Проте тут, крім молитов, ікон та дійсно релігійних тематик регулярно можна побачити цілком політичні тексти (включно з тезами російської пропаганди, що транслюється через так звану УПЦ МП).
- Александр Лукашенко намерен вернуть Украину "в лоно настоящей веры"
- Кстати в Апокалипсисе писалось что будут убежища во время Антихриста. Мы можем попытаться сделать Украину страной-убежищем от власти Антихриста. Это уже в нашей воле и не противоречит Апокалипсису
- Это к тому ,что ,,украинец" в смысле народность , придумано ~в 1890г во Львове ,прогибающимися под поляков , насильно внедрялось в Галиции и сопредельных областях кайзером во время 1й мировой , потом внедрялось шире масоном Грушевским , ложившемся под тех же немцев , а основная ук'гаинизация была с помощью большевиков .Финал же в 2014м когда г'ейропейские полиТИКИ в телевизор аплодировали со словами ,,появилась НОВАЯ полиТИЧеская нация "Но предки укг'аинцев или зайды из инородцев ,или же прежде звались русскими ,русами , русинами , а значит их потомки ,переименовавшись в укг'аинцев , поставили кладбищенский крест ,но без Христа на своем будущем ,как народа .Кстати местное самоназвание украинского населения центральных областей до слобод Харьковщины и моря (до прихода московской администрации после Хмельницкого ) большей частью было ,,черкасы " от тюркского ~чири-киси , что означает ,,военные люди ", общее самоназвание русины ,а об ,,украинцах"уже сказал.
- Ненависть к принадлежащим к УПЦ МП только лишь потому, что мы принадлежим к прихожанам УПЦ МП. Потому, находясь в истине, мы весьма осторожно подходим к цифровизации, вакцинации и проч. А для наших оппонентов (в т.ч. во власти) эти "новшества" от власть имущих лишь повод для давления (вспомните: разве было по другому в докарантинное или досмартфонное время в отношении УПЦ МП?)
Політика та геополітика
Окремо можна виділити політичні тексти. Саме в них найчастіше лунають звичні для нас наративи російської дезінформації: зовнішнє управління Україною, тези “русского міра” та всілякі способи дискредитації української влади. А загроза вторгнення російських військ в Україну ще більше активізувала як ці тези, так і обговорення місця і ролі України на геополітичній арені.
- У нас фирма УКРАИНА незаконносозданная, РФ такая же, но юридически мы досих пор в совке! Когда РФ будет заходить в УКРАИНУ міжнародна спільнота даже не пикнет, так как в оон мы все числимся как ссср, только кусок нашей територии попросили называть УКРАИНОЙ🤦♂️😔😂
- Алексей, пора бревно в своем глазу увидеть! Украиной займитесь! Украина вышла из СССР с нулевым долгом. И что за 30 лет? Корпорация Украина в которой все органы управления и все министерства принадлежат частным лицам и зарегистрированы как частная собственность в США! Туда же и деньги уходят в офшоры.
- На заре правления Зеленского было его фото с Кошевым,где у Кошевого на футболке была надпись-твори бардак,мы здесь проездом.Это девиз их правления.Временщики,дорвавшиеся до власти,творят бардак.Они не думают о развитии свой страны,им на неё плевать.У них цель,награбить как можно больше и свалить,оставив после себя выжженное поле.
- Зелёный чмошник должен ответить за каждую смерть на Донбассе, за каждого погибшего курсанта под Харьковом, за каждого погибшего в Тегеране. Решало уже Крым и Донбасс вернуло в виде тарифов налогов и охерительных популярных законов. Предлагаю СБУ задержать этого клоуна.
Соціалка
Соціально-економічні проблеми завжди викликають багато емоцій. У Viber можна було побачити багато текстів від руху SaveФОП, які зараз активно борються проти зобовʼязання всіх підприємців користуватись РРО (реєстраторами розрахункових операцій). Проте, крім проблем малого та середнього бізнесу, можна було прочитати про можливість введення продуктових талонів, (фейковий) дефіцит газу, проблеми в хлібній галузі та загалом економічне зубожіння українців. І як логічний для дезінформаторів висновок – про зовнішнє управління та рятівну місію Росії, яка «зайдет как спаситель от Зеленской хунты».
- Все знают,что мы весь год общались со многими депутатами,так те кто действительно за нас,не на камеру говорят,что если мы не будем бороться,то у НИХ уже приготовлено ряд законопроектов которые идут на убийство ФОПов и 5600 был следующий.Только когда мы массово выйдем и будем противостоять их геноциду,то только тогда мы будем жить достойно
- В Украине из-за роста цен на продукты хотят ввести специальные "карточки" для уязвимой части населения
- Угля для ТЭЦ нет почти, газа нет почти, транзита нет. Отопление отключают по городам постоянно то на 2 суток, то на неделю. Хлеб пекут в малом количестве и он резко подорожал, остальное почти не выпекают. Скоро будет хлебо газово угольный бунт..Открыто сталкиваться РФ и Украину не будут, ибо народ оторвет головы и Путину и Зеленскому. Но, при таких бунтах, Россия зайдет как спаситель от Зеленской хунты и еще и газ даст. Дискредитация Зеленского уже идет. Дело об офшор, вскрыли его кокаиновую зависимость и т.д...В Украине готовят бунт.
- Украинцы! Ну, зачем же вы сбрасываете эти видео из разных стран! Не верьте, что там всё плохо! Вы знаете, какие компенсации немцам и другим народам платили и платят? Очень даже приличные! Это только украинцев грабят! И ещё Россию грабят! У нас земля, газ, вода, уран! Азовское море! Нам врут! Нашу территорию захватывают!
Структура спільнот
- Facebook створив дві можливості для групового спілкування: публічні сторінки та групи. Для того, щоб забезпечити репрезентативність, ми випадковим чином вибрали по 250 популярних в Україні груп та публічних сторінок. Та обрали серед них 100 найактивніших сторінок для моніторингу (на основі співвідношення кількості реакцій до кількості учасників).
- Чим відрізняються ці два типи ведення спільнот:
- Публічні сторінки завжди відкриті, у них є один або кілька адміністраторів і вони можуть купувати рекламу (а отже, швидко рости).
- Групи — це спільноти, де люди можуть вільно публікувати і створювати власний контент. Адміністраторам не потрібно створювати власний контент, але часто групи потребують модерації.
Про що писали у Facebook
Очевидну дезінформацію та прямолінійні російські наративи ми побачили лише в кількох спільнотах, як-от публічна сторінка з окупованого Криму та сторінка Шарія. Але за останній місяць кримська сторінка публікувала лише пейзажі, а сторінка Шарія репостила новини зі свого сайту.
Також інколи нам трапляються випадки, коли в групу з одним типом контенту (наприклад, повідомлення про збір коштів на лікування) потрапляють повідомлення з емоційною критикою влади в країні. Як тут і тут. Утім, учасники групи майже не відреагували на повідомлення.
Типові риси спілкування
Однією з рис спілкування у Facebook є те, що політичні пости дуже часто емоційні та маніпулятивні. Користувачі напрочуд швидко й активно реагують на будь-які політичні події і висловлюють свої антипатії. Такі пости можуть писати реальні користувачі, боти політичних опонентів та віддані прихильники політиків. Але вони часто повторюють тези російської пропаганди про корупцію в Україні, недовіру до всього довкола, відсутність надії на зміни в країні:
- Зеленский опять раздает деньги!Пока НБУ, копы, банки, ЕМА проводят напыщенную акцию “Шахрай Гудбай”, мошенники спокойно используют лица семьи президента Украины, а люди охотно оставляют свои данные на ресурсах преступников.Верят в чудо - получение пары миллионов долларов от Зеленских
- Годы идут, нашей стране никак не удается решить многие базовые проблемы, а «зеленая» власть все дальше улетает в мир своих фантазий. Что со всем этим делать?? И каково будущее Украины?? Политолог Владимир Грановский о том, к чему идёт президентская команда и странаhttps://telegraf.com.ua/politika/2021-12-14/5691250-zelenskiy-ne-khochet-vstrechatsya-s-realnostyu-vladimir-granovskiyTELEGRAF.COM.UAЗеленский не хочет встречаться с реальностью
- Чуть не забыли! Артём Сытник, дорогой, с Днём рождения!Наверняка, ты сегодня получаешь много поздравлений, ведь за 5 лет существования НАБУ посадило только 35 человек. И это в стране, где коррупцией пропитан даже воздух.На следующий год НАБУ просит из бюджета уже более 1 млрд. гривен для своей
- Именно это происходит сейчас с Порошенко.Его тактика в суде: я не я и "пидозра" не моя.
Інше
Серед нейтральних публікацій ми бачили пости про захист і розвиток української мови, про релігію та віру в Бога, про місцеві новини, свята та українські традиції.
Типологія візуального контенту
Усі зображення, які поширюють у спільнотах Viber та групах і публічних сторінках у Facebook, можна розбити на такі групи:
- Фото з людьми (з підписами і без). Тут і цитати Зеленського, і фото Лоліти до та після схуднення і більш абстрактні фото частин тіла – від рук до грудей та сідниць.
- Меми. Куди ж без них? Тут і “Наташа, вставай”, і “Нельзя просто так взять и…”. Вони штампуються та поширюються під кожне свято, політичну подію чи просто на вічні теми (на кшталт похмілля, сексу чи сексизму).
- Текст, перетворений на зображення. Тут переважно анекдоти, які зробили в форматі, що легше “чіпляє” та який можна зберегти собі в галерею. І знову серед них найчастіше можна зустріти теми алкоголізму, зради та сексу.
- Листівки, церковні ікони та просто “милі” зображення. Квіти, цукерки, котики, кава, манікюр, сердечки, змії, випічка – все, щоб із турботою та любовʼю переслати всім своїм контактам.
- Пейзажі, міста, автомобілі чи фото одного велосипедного колеса, фотографії тварин (крім котиків). Часто без якогось конкретного значення..
- Постери, фото документів та скріни з соціальних мереж. Картинки з кількістю нових виявлених випадків коронавірусу, фото графіку роботи магазину чи скріни постів якихось груп – від сторінки президента до переписок антивакцинаторів.
Політичні меми та комікси
Якщо ми кажемо про виявлення деструктивного контенту чи дезінформації, то релевантними для дослідження стають перші три типи зображень.
Фото з абстрактними людьми (взяті з фотостоків) нерідко трапляються в тих же “жартівливих” спільнотах, де постять фото Путіна, Зеленського чи Кличка.
Популярні меми також ідеально працюють не тільки для того, щоб відзначити складнощі понеділка або погодні умови, а й щоб висміяти карантинні обмеження, посіяти паніку чи порушити геополітичні питання.
Текст, перетворений на зображення, – це не лише спосіб поширити анекдоти, а й розставити акценти на своїх тезах. Фейсбук дозволяє короткі повідомлення оформити “в зображення” – і саме їх часто поширюють у вайбер-спільнотах. Та й серед анекдотів можна побачити конспірологію чи дезінформацію.