Я

Ядерний піар. Енергоатом видає недобудовані об'єкти за готові, Кабмін спрощує вимоги до безпеки

Два з половиною роки ми спостерігаємо, як методологія 95-кварталу, коли картинка – все, а реальні справи – ніщо, стала панівною у надзвичайно важливих справах. Керівники держкомпаній, призначені Офісом президента і звиклі не озиратися на уряд, чітко дотримуються цього тренду. При цьому вони абсолютно переконані, що у суспільства й експертів пам'ять – як в акваріумних рибок, і ніхто не в змозі зіставляти та пам'ятати низку їхніх висловлювань у публічному просторі.

Автор: Ольга Кошарна, член Колегії Держатомрегулювання України

Розкажу вам на конкретних прикладах і до того ж з ілюстраціями про те, як НАЕК «Енергоатом» діє у цьому тренді.

Потяг до перерізання стрічок з нагоди нібито відкриття і буцімто готовності нових об’єктів у цій компанії, що працює з дуже небезпечними технологіями, непереборний.

Нескінченне відкриття

До Дня енергетика в грудні 2020 року возили журналістів на Централізоване сховище відпрацьованого палива (ЦСВЯП) з приводу нібито закінчення будівництва. На той момент не були змонтовані системи радіаційного контролю, фізичного захисту ядерної установки (а ЦСВЯП – ядерна установка), систем зв'язку, об'єкт не був під’єднаний за постійною схемою до електроенергії. Журналісти зняли красиву картинку і поїхали, і їм ніхто не сказав, що бетон на майданчику зберігання ядерного палива заливали НЕ проєктної марки в несприятливих погодних умовах, тому навесні цього року там з'явилися тріщини.

Введення ЦСВЯП в експлуатацію т.в.о. президента Енергоатому Петро Котін обіцяв у кінці травня 2021, потім у кінці липня. А на 20 серпня було оголошено про «презентацію» ЦСВЯП до Дня Незалежності України. При цьому чомусь на заході, окрім міністра енергетики України – ексвіцепрезидента Енергоатому Германа Галущенка, ні президент України, ні глава Держатомрегулювання України, ні представники посольства США і компанії Holtec Interational, технологія якої впроваджується на ЦСВЯП, не приїхали.

бетон на майданчику зберігання ядерного палива заливали НЕ проєктної марки в несприятливих погодних умовах

Косо-криво, аби їхало

Тепер подивимося на гілку залізниці Вільча – Янів, що веде до ЦСВЯП. У січні 2021-го постановою Кабміну ділянка залізничної гілки була передана у власність НАЕК «Енергоатом». Будівництво йшло неймовірними темпами та коштувало вдвічі більше, ніж у середньому – майже 336,7 млн грн за договірною процедурою через «відсутність конкуренції з технічних причин». Зрозуміти можна – терміни підганяли.

Що маємо на виході? 29 липня відбулося урочисте відкриття ділянки залізниці, що веде до сховища, за участю міністра енергетики Германа Галущенка, т.в.о. голови правління АТ «Укрзалізниця» Івана Юрика і, звісно, т.в.о. президента Енергоатому Петра Котіна. Журналістам показали тестовий прогін першого пробного спецпоїзда, який віз імітатор контейнера з відпрацьованим ядерним паливом по реконструйованій залізничній ділянці Вільча – Янів. Гарний свіжопофарбований тепловоз, радісні заяви й усміхнені обличчя учасників.

А по суті? Відповідно до постанови КМУ №461 документом про готовність інфраструктурно-транспортного об'єкта мало б бути підтвердження ДАБІ у вигляді декларації. Але її не було! При тому, що за небезпекою об'єктів інфраструктури є градація. Перевезення відпрацьованого ядерного палива – клас СС3: значні наслідки. Враховувати треба і те, що відпрацьоване паливо перевозиться у спеціальних контейнерах, які дуже важкі, і логічно, що при перевезенні має бути гарантовано забезпечення ядерної та радіаційної безпеки. Якщо колія розлізеться під вагою справжнього контейнера, а не макета, то про безпеку говорити не доводиться.

Позаминулого тижня державний інспектор Держатомрегулювання, перебуваючи в зоні відчуження в межах міжнародного проєкту радіаційного моніторингу, зробив ці фотографії. Вони красномовно свідчать про «готовність» залізниці до перевезення ядерно-небезпечних вантажів: іржаві рейки, деградовані шпали, засипані щебенем ями.

ЦХАЯТ.jpg

Яма на узбіччі, залізничне полотно може деформуватися

ЦХАЯТ2.jpg

Щебінка засипана майже у рівень з рейкою

ЦХАЯТ3.jpg

Шпала вже деформована, до початку експлуатації

І лише недавно в Держатомрегулювання надійшов відкоригований проєкт залізниці ділянки Вільча – Янів, який в цей час проходить державну експертизу з ядерно-радіаційної безпеки. Тобто цю вкрай важливу залізницю, що має бути ідеальною в усьому, будували без затвердженого проєкту!

залізницю, що має бути ідеальною в усьому, будували без затвердженого проєкту!

Що ж тоді урочисто відзначали в кінці червня? Невідомо. Як бачимо, для керівництва Енергоатому було головним створити інформаційний привід і гарну картинку, попри її повну невідповідність дійсності.

Сховище із тріщинами

Це про під'їзну дорогу до ЦСВЯП. З самим сховищем справи йдуть не набагато краще. В Держатомрегулювання досі не надійшло заяви від Енергоатому на отримання окремого дозволу на введення в експлуатацію з відповідним пакетом документів. Хоча пишна церемонія чергової «презентації» ЦСВЯП для журналістів за участю тих-таки міністра Германа Галущенка і т.в.о. президента НАЕК «Енергоатом» Петра Котіна відбулася 20 серпня 2021-го. Яких, до речі, не пустили оглянути стан бетону на майданчику зберігання контейнерів з відпрацьованим ядерним паливом, запевнивши, що всі тріщини (на фото нижче) вже закладені.

ЦХАЯТ4.jpg

Майданчик зберігання контейнерів з відпрацьованим ядерним паливом потріскався. Бо його заливали не тим бетоном

Ще цікавий нюанс. 23 червня 2021 Кабмін спростив форму Акту готовності об'єкта до експлуатації залежно від класу наслідків, на підставі якого видається сертифікат ДАБІ.

Якщо раніше, наприклад, в Акті про готовність сухого сховища відпрацьованого ядерного палива ЧАЕС містилися відомості, які саме роботи здійснювалися генеральним підрядником та субпідрядниками, а також підписи представників організацій, які брали участь у роботах, то тепер цього немає. Сам обсяг Акту зменшився майже в чотири рази.

Акт готовності ядерного об'єкта до експлуатації зменшився майже в чотири рази. Кінців не знайдеш

Виходячи з цього, розраховувати на те, що до Дня енергетика, тобто в кінці грудня 2021 року, ЦСВЯП почне приймати відпрацьоване ядерне паливо, не варто. З огляду на терміни, потрібні для проведення державної експертизи з ядерної та радіаційної безпеки документів, які обґрунтовують безпеку об'єкта і готовність усіх систем до безперебійної роботи на основі проведених холодних і гарячих випробувань.

Проблеми є й на атомних електростанціях. Так, Хмельницька АЕС уже попередила Енергоатом, що в терміни випробувань обладнання для відвантаження відпрацьованого ядерного палива (ВЯП) у контейнері для транспортування на ЦВЯП не вкладається, а за фактом проведених випробувань зафіксовано цілу низку зауважень.

ЦХАЯТ_документ.jpg

Виникає запитання: коли терміни введення в експлуатацію вкотре будуть зірвані, кого тепер звинуватить Енергоатом у тому, що їм заважають працювати? Держатомрегулювання України та Holtec International уже були серед обвинувачених, хто наступний? Чи ті самі гості в ту саму хату?

Утім, можливо цього разу лави обвинувачених поповнить міністр юстиції Малюська, який, на думку керівництва НАЕК «Енергоатом», винен в арешті рахунків компанії 10 вересня 2021 року. Це відкриває для компанії нові можливості ігнорувати оплату робіт контрагентів. У цьому разі – Holtec International, якій ще до арешту рахунків Енергоатом заборгував близько $14 млн.

Сила фотошопу

Хоча подвійні стандарти та прикрашання дійсності характерні для Енергоатому не лише в межах масштабного проєкту ЦСВЯП. Усі пам'ятають підписаний в рамках візиту президента Зеленського в США меморандум з компанією Westinghouse про будівництво в Україні п'яти енергоблоків за технологією АР1000, який нещодавно наробив чимало галасу. Перший пілотний енергоблок планується на майданчику ХАЕС.

В одному з релізів, які висвітлювали поїздку Петра Котіна в США, пресслужба повідомила, що він відвідав АЕС Вогл у Південній Кароліні, де міститься готове обладнання для АР1000: «Ми оглянули основне обладнання реакторної установки АР1000, що вже виготовлено, зберігається на складі Westinghouse та готове до відвантаження, – розповів пан Котін. Засвідчили, що умови зберігання задовільні та продукція знаходиться у відмінному стані. Більшість критичного обладнання зберігається під азотною подушкою. Повний комплект для реакторного острова у наявності. Таким чином ми зможемо значно скоротити терміни будівництва енергоблока, оскільки не потрібно витрачати час на виробництво цього обладнання».

На підтвердження пресслужба Енергоатому розмістила фотографії згаданого обладнання, які в первозданному вигляді були на сайті пару вихідних днів, і вже в понеділок їх замінили на відретушовані, з яких прибрали іржу. Самі помітили, або американський партнер звернув увагу – невідомо. Але фахівці компанії серйозно стурбовані якістю обладнання, яке прибуде в Україну.

Нове слово у ядерних технологіях – фотошоп:

Вестингхауз1.jpg

Вестингхауз2.jpg

Два дні, й іржа на компенсаторі тиску самоусунулася! Усі фото пресслужби "Енергоатому"

Вестингхауз3.jpg

2.png

Дядьки праворуч не зробили жодного руху, а корпус реактора, як новий!

З таких епізодів складається враження, що нинішнє керівництво атомної галузі працює виключно на піар, а не на ефективну реалізацію проєктів розвитку. Дивно, що КМУ, у сфері управління якого перебуває Енергоатом, цього не помічає.

Уряд прийняв постанову №681 без погодження з Держатомрегулювання, якою вніс зміни до своєї постанови від 13 квітня 2011 р. №461 «Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів». Зміни торкнулися скасування доповнень, в яких регламентувалася форма Акта прийняття в експлуатацію об’єктів класу СС3.

енергетика енергетична безпека енергоатом

Знак гривні
Знак гривні