К

Космічний корабель Ілона Маска поверне американців на Місяць

16 квітня НАСА оприлюднила результати конкурсу Human Landing System з обрання приватної аерокосмічної компанії, яка за кошти агенції виготовить апарат для майбутнього пілотованого польоту на Місяць. Такою компанією стала SpaceX Ілона Маска. І її корабель Starship, який вже проходить випробування на приватному космодромі SpaceX у Техасі.

spacex.jpg

Концепт-арт корабля Starship на Місяці

Після того як у 2011 році була завершена програма «Спейс Шатл», американська влада зосередилася на розвитку партнерства з приватними компаніями. Ідея полягала в тому, що ті самостійно розробляють ракети та кораблі відповідно до специфікацій НАСА, отримуючи за це порівняно невеликі кошти. А НАСА потім купує послуги з використання цієї техніки для виведення космічних апаратів, обслуговування Міжнародної космічної станції тощо.

Попри гостру критику та сумніви, що ця ідея спрацює і приватні компанії впораються з виконанням космічних проєктів краще, ніж держава (а їх, зокрема, озвучували на слуханнях у Конгресі легендарні учасники польотів на Місяць Нейл Армстронг та Юджин Сернан), програма досягла повного успіху. Завдяки їй США отримала відразу кілька систем для виведення вантажів до МКС (до одної з них – ракети Антарес – причетний український Південмаш, який виготовляє перший ступінь цього носія). А на другому етапі з’явився і перший приватний пілотований космічний корабель – Crew Dragon компанії SpaceX. І ось розпочинається третій етап – створення корабля для висадки людей на Місяць.

Ілон Маск ледь стримує сльози під час інтерв’ю у 2012 році – йому прикро, що легендарні астронавти Армстронг та Сернан не вірять у SpaceX

Історія перемоги SpaceX у цьому конкурсі настільки драматична, що рано чи пізно про неї знімуть фільм або й цілий серіал. Компанія Маска в цьому конкурсі від початку була аутсайдером. Основним претендентом вважалася Blue Origin – космічна компанія Джеффа Безоса, засновника мегакорпорації Amazon і найбагатшої людини світу. Задля збільшення шансів на перемогу в конкурсі Blue Origin утворила альянс із провідними виробниками високотехнологічної військової продукції у США – Lockheed Martin та Northrop Grumman. І саме їй дали найбільшу частку від «пирога» НАСА у $1 млрд – $579 млн. Другий претендент, Dynetics, отримав $253 млн. А SpaceX дали лише $135 млн. І адміністрація НАСА найбільше критикувала саме її проєкт – мовляв, у ньому забагато інноваційних компонентів, і затримка під час їхньої розробки поставить під загрозу графік польоту, який має відбутися у 2024 році.

Тож на перемогу SpaceX у цьому конкурсі мало хто сподівався. Надії були хіба що на входження компанії «другим номером», а переможцем номер один і отримувачем найбільшої частки бюджету проєкту мав стати Blue Origin.

конкурс.jpg

Три учасники «місячного конкурсу» НАСА – Starship, Dynetics та Blue Origin

Однак сталося інакше. SpaceX не просто перемогла, але стала єдиним переможцем: пропозиції двох інших претендентів НАСА відхилила.

starshipcompare.jpeg

А це вони ж у порівняних розмірах. І враження від претендентів зразу змінюється

У такого несподіваного повороту сюжету відразу кілька причин. По-перше, у 2020 році SpaceX показала здатність виконувати свої обіцянки. Її пілотований космічний корабель відвіз вже два екіпажі на МКС – і тим самим припинив багаторічну залежність США від Роскосмосу та російських кораблів «Союз». Натомість головний конкурент SpaceX у цьому проєкті – корабель Starliner аерокосмічного гіганта Боїнг – досі випробовується (а НАСА покладала сподівання передусім на Боїнг, і саме він отримав від агенції найбільше коштів).

По-друге, поки інші претенденти малювали креслення і робили надувні макети посадкових модулів, Маск на приватному космодромі в Техасі розпочав виготовлення та реальні випробування тієї самої ракети Starship. Вона успішно виконала кілька тестових «перельотів» на висоті кількасот метрів, потім піднялася до 10 км, освоїла ефектний аеродинамічний маневр (переворот «набік» задля кращого гальмування в атмосфері) і навіть один раз сіла (щоправда, приземлення було жорстким, і ракета вибухнула через кілька хвилин). І всі ці речі Маск робив своїм коштом, маючи на меті епічне завдання колонізації Марса.

Випробувальний політ Starship під серійним номером 10. Апарат приземлився жорстко і через кілька хвилин вибухнув

І по-третє, перемозі SpaceX сприяли колізії у Конгресі США. НАСА не отримала від законодавців бюджет в обсягах, необхідних для реалізації місячної космічної програми. Відповідно, був обраний претендент із найменшим запитом на фінансування. І він лише один, бо на інших банально не вистачило б грошей. І поінформовані особи вже прогнозують, що НАСА у відповідь на невдоволення конгресменів перемогою SpaceX говоритиме їм: так ви ж самі не дали достатньо грошей. І не виключено, що у разі збільшення бюджету НАСА хтось із претендентів (читай: Blue Origin) усе ж приєднається до програми.

Так що ж має зробити SpaceX за $2,9 млрд, які їй заплатить НАСА?

Передусім це корабель Starship, модифікований під політ і посадку на Місяць. Прикметно, що повернення його на Землю не планується. Starship буде виконувати човникові польоти з місячної орбіти на поверхню і назад. Таких рейсів буде щонайменше два. Перший – безпілотний. Очікують, що під час цього польоту Starship привезе на поверхню вантаж для майбутньої експедиції (корабель може доставляти на Місяць до 100 тонн вантажу – це дуже багато).

Під час другого польоту Starship зістикується на місячній орбіті з кораблем «Оріон» – космічним апаратом, який розробляє НАСА для пілотованих програм за межами низької навколоземної орбіти. Два астронавти перейдуть на Starship і вирушать на Місяць, а після виконання програми повернуться на «Оріон» і полетять на Землю. За планом, одним із членів екіпажу буде жінка – перша жінка в історії космічних польотів, хто ступить на поверхню іншого небесного тіла.

Цікавий факт: Starship має висоту 50 м, а «Оріон» – 3,3 м. Тобто «службовий» корабель на тлі «основного» буде видаватися гігантом. Утім, ця невідповідність вимушена. НАСА витратила десятки мільярдів доларів на розробку перспективної космічної системи у складі ракети надважкого класу SLS і корабля «Оріон». Ні те, ні інше досі не готове. І місячна програма – чи не єдиний спосіб виправдати такі гігантські витрати (для порівняння: вартість всього контракту SpaceX щодо висадки на Місяць менша, ніж один рік фінансування SLS/Orion). Проте не виключено, що в разі, якщо SLS та «Оріон» не встигнуть підготувати до 2024 року, SpaceX матиме шанс виконати місячну програму НАСА одноосібно. Зрештою, для корабля, який готують до колонізації Марса, політ на Місяць – це майже як прогулянка у дворі.

маск наса космонавтика spacex

Знак гривні
Знак гривні