«СВІТЛО І ТІНІ МАГІЇ НЛП».*

Інструментарний арсенал виборчих кампаній постійно збагачується. А методи і техніки, які використовуються в них, за своєю складністю і скоординованістю наближаються до психологічних операцій. Найпоширенішими виборчими технологіями, які використовуються останнім часом у всьому світі, стали технології маніпулювання масовою свідомістю.

Пересічний виборець занурений передусім у побутову сферу свого життя, а реальні політичні процеси в суспільстві перебувають на периферії його інтересів. Він не схильний вникати у сутність процесів, дуже часто сприймає на віру інформацію, яка має маніпулятивний характер.
Одним із основних методів психологічного впливу є нейролінгвістичне програмування (НЛП). Ця комунікаційна технологія все частіше використовується у виборчих кампаніях поряд з традиційними стратегіями. Нейролінгвістичне програмування у сучасних умовах вважається найбільш популярним і дієвим психологічним інструментом.

Звідки така назва «НЛП»? Засновниками нейро – лінгвістичного програмування є американці, математик Джон Гріндер і лінгвіст Річард Бендлер. Вони запропонували її у 1970-х роках. Проте насправді такі методи використовуються досить давно, просто лише у ХХ столітті цьому явищу дали красиву наукову назву.

Головною ідеєю НЛП з самого початку було моделювання. За своєю сутністю НЛП – модель психологічних процесів і поведінки людини. Модель ця побудована за чіткою комп’ютерною аналогією, згідно з якою мозок людини функціонує на кшталт потужного комп’ютера, а індивідуальна психіка – як набір програм.

В абревіатурі НЛП частина «нейро» означає, як дійсно функціонує мозок, - будь- яка поведінка і діяльність розпочинається з неврологічних процесів у голові та тілі людини. «Лінгвістична» частина нагадує про те, що саме з допомогою мови ми впорядковуємо думки і дії, а також спілкуємося з іншими людьми. «Програмування» ж вказує на методи (програми), за допомогою яких людина організовує свою психіку (а психіка, в свою чергу людину), задля одержання бажаного результату.
У практичному аспекті НЛП – це мистецтво і наука про індивідуальну майстерність. Це система прийомів, технік і технологій, що дозволяє використовувати колосальні можливості людського Розуму.

Призначення НЛП можна продемонструвати таким прикладом. Якщо ви купуєте якусь складну річ (наприклад, комп’ютер), то обов’язково потребуєте інструкції з користування. Інакше вам просто не вдасться скористатися всіма можливостями закладеними в цей виріб. Дуже шкода, що Мати – Природа, заклавши в нас такий «інструмент» як мозок, чи то забула, чи то не захотіла додати до мозку інструкцію з користування. Відповідно НЛП і є наукою, яка нібито розробляє інструкції з використання можливостей мозку людини. Інструкцію по управлінню мозком, своїм і чужим.

Теоретики НЛП вважають, що інформація надходить до людини через сенсорні канали, які в НЛП мають такі значення: ВІЗУАЛЬНИЙ (зоровий) – зображення, АУДІАЛЬНИЙ (слуховий) – слова, КІНЕСТЕТИЧНИЙ (доторкальний) – почуття, відчуття, емоції. Через ці репрезентативні системи, враховуючи індивідуальні особливості, проходить кодування інформації у процесах спілкування.

У багатьох сферах людської діяльності вдало застосовують НЛП – техніки. Зупинімось більш ретельно на НЛП- техніках і прийомах, що застосовуються в політиці, а точніше, в політичному піарі (РR), особливо напередодні виборів, та в процесі виборчих перегонів.
До кожної людини (виборця) професійні технологи можуть підібрати потрібний код доступу. Якщо ви ВІЗУАЛ, вам гарно намалюють і покажуть багато цікавого ілюстративного матеріалу. Наприклад, дуже любить використовувати візуальні матеріали Юлія Володимирівна: згадайте графіки, діаграми, таблички, які ВОНА постійно репрезентує на різноманітних заходах. Це робиться для того, щоб підкріпити аудіальну інформацію візуальною, тобто, відбувається подвійне зомбування.

Для візуалів дієвим є метод «навіювання образів». Зазвичай тут показують дитячі або шкільні фотографії кандидата, згадують фрагменти біографії. Зацікавлюючись, занурюючись в образи минулого, людина (виборець) впадає в легкий транс, а його свідомість виявляється підготовленою для впровадження ідей, у тому числі політичного характеру. Ця техніка також популярна серед політиків України. Нещодавно її використали РR- технологи пані Юлії, під час висунення її кандидатом у Президенти на пост – Помаранчевому Майдані- 2.

Для аудіалів ефективними НЛП – технологіями вважаються – міжособистісне спілкування і взаємодія. У політичній комунікації це дебати, круглі столи, зустрічі політиків зі своїми прихильниками або представниками громадськості, Їх основне завдання – мінімізація ініціативи партнерів, переведення їх у статус «тих, яких ведуть», створення ситуації, сприятливої для використання методів впливу, які викликають запрограмоване наслідування. Ще одним аудіально – кінестетичним методом користуються наші політики в процесі жвавої дискусії. Цей метод полягає у тому, що яскрава, надмірно емоційна мова, зміст якої іноді буває навіть важко зрозуміти, або має скандальний характер, вводить людей у стан емоційної ейфорії, при якій зникає здатність критичного осмислення почутого, сприяє зниженню активності, тобто психологічно підкоряє аудиторію, роблячи її залежною. Такі методи активно застосовують під час політичних шоу, на кшталт «Свобода слова», коли учасники цих ганебних видовищ готові розірвати один одного на шматки, чи то за спланованим маніпулятивним сценарієм, чи то за відсутності елементарної культури спілкування і поведінки. А найжахливіше, що аудиторія в студіях (біля телевізійних екранів мабуть теж) аж верещить у захопленні від почутого і побаченого. Найбільш скандальні «зірки» політичної арени України – Нестор Шуфрич, Інна Богословська, Михайло Бродський, Геннадій Москаль.

Для кінестетиків важливі емоції, почуття, хвилювання. Наприклад, ефективним є метод довготривалого рукостискання, коли обидві сторони комунікації відчувають один одного на дотик. Якщо партнер у процесі тривалого рукостискання припиняє висмикувати руку, це свідчить про те, що він передає ініціативу вам, готовий наслідувати вас, як у прямому, так і в переносному значенні. Як правило, таке рукостискання супроводжується пильним поглядом і промовлянням якихось слів переконливого характеру. Пригадайте випадок, як після застосування цієї техніки В. Януковичем, екзальтований прихильник кандидата навіть припав палким поцілунком до руки «вождя».

Під час ведення виборчих кампаній є чимало випадків, коли застосовують вдалі, «працюючі» слогани, зокрема: «Ющенко. Так!», «Голосуй серцем», «Весна прийде!», багатенько інших…

Можна навести ще багато прикладів застосування різних технік, прийомів і методів впливу на нашу з вами свідомість і підсвідомість, але навіщо занурюватися так глибоко в професійну психологію? Можливо, потрібно проаналізувати всю діяльність політиків ( чи радше політиканів?), ТА ВКОТРЕ НЕ ПОМИЛИТИСЯ З ВИБОРОМ!

Андрій Будкевич – Буткевич, політичний брендолог.

*Цей текст був опублікований у тижневику «Срібна Земля» №36 (743) від 5 грудня 2009 року. Що змінилося за ці роки? Актуальність цієї тематики зростає…Вдосконалилися способи впливу на виборця, змінилися (частково) обличчя і імена політичних «акторів» України, але діє стара політична «Система», і до того часу, поки вона не буде повністю перезавантажена, поліпшення життя українському громадянину тільки снитиметься…

Блог: овен

Знак гривні
Знак гривні