5.Радує, що майже не залишилося перевезень типу «О». Йдеться про «загальний» вагон, без резервації місця. Власне, плацкарт із німецької і означає «квиток на [окреме] місце». А «О» - це той же плацкартний вагон, у який продається стільки квитків, скільки куплять.
150 років дороги
Нинішня мережа залізничних сполучень в Україні склалася ще в XIX сторіччі, звідки нам передають привіт Південно-Західна (Київ) і Південна (Харків) залізниці.
З того часу українські залізниці безупинно модернізуються (посилені колії, електрична тяга, автосигналізація, потужні локомотиви, нові стрілочні переводи, швидкісні експреси тощо).
Завершується будівництво Бескидського тунелю, що дозволить пускати під Карпатами важкі транзитні вантажі в обидві сторони пан‘європейського коридору. Електрифіковано ділянки «Полтава-Лозова» і «Житомир-Коростень». Луганська військово-цивільна адміністрація обіцяє побудувати - вперше за останні 10 років - 35-кілометрову гілку з Білокуракиного у Сватове.
На жаль, «Укрзалізниця» не поспішає ламати радянську традицію «нічних» поїздів. Іноді складається враження, що старі вагони зі смердючими туалетами і брудними тамбурами непідвладні часу.
Зношеність магістральних локомотивів на «Укрзалізниці» давно перевалила за 90 відсотків, значна частина електровозів - старша, ніж їхні машиністи.
І на це, очевидно, є об’єктивні причини: бідність українців і, відповідно, дешеві квитки та дотаційність пасажирських перевезень. Пасажири для «УЗ» далеко не пріоритет. Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський заявив, що в доходах «УЗ» за 2015 рік – 7,4 млрд грн від вантажних перевезень і лише 251 млн грн від пасажирських.
В ДОХОДАХ «УЗ» ЗА 2015 РІК – 7,4 МЛРД ГРН ВІД ВАНТАЖНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ І ЛИШЕ 251 МЛН ГРН ВІД ПАСАЖИРСЬКИХ.
Те, що починалося з благенької військової колії, збудованої британцями в 1855 році від Балаклави до Севастополя, давно вже перетворилося на величезну галузь.
Наразі «УЗ» працевлаштовує цілий обласний центр - близько 400 тисяч людей. Два відсотки зайнятих роботою українців носять погони з технічним знаком залізничника - перехрещені молоток і розвідний ключ.
22 тисячі кілометрів колій роблять українську залізничну мережу 14-ю за довжиною на планеті і третьою - у Європі.
«Укрзалізниця» є п’ятим у Європі пасажирським перевізником (за показником «пасажирів на км»). Щороку її послугами користуються близько 400 млн людей. Це як дев’ять Україн. З них 40 млн їздять у «далекому сполученні», якому і присвячена ця інфографіка.
В час, коли авіаперевезення захмарно дорогі, а маршрутки їдуть занадто довго, «Укрзалізниця» є єдиною альтернативою для багатьох українців.
Її рейки справді, як казала одна американська письменниця, «зшивають країну докупи».
Додатково дивіться інтерактивну візуалізацію потоків пасажирів
Проект здійснено за підтримки «Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні», яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA) та фонду NED.
Думки та позиції викладені у цій публікації є позицією автора та не обов'язково відображають позицію уряду Швеції.