Щоб подивитись проект, переверніть екран в широку орієнтацію. Дякуємо!

Над проектом працювалa: Євгенія Дроздова.
Опубліковано: 4 грудня 2018 року

На чорну п’ятницю варто купувати смартфон і не варто ‒ сукню.

Можливо, ви також встигли прикупити щось довгоочікуване і бажане, або дозволили собі незаплановані покупки ‒ коли, як не зараз?! Але чи дійсно Чорна пʼятниця є проявом небаченої щедрості з боку продавців, і чи справді в цей день вони заробляють на великому обороті, а не на високій ціні? Залежить від того, що ви купуєте.

З травня по листопад кілька разів на місяць ми збирали ціни на низку товарів у кількох популярних українських інтернет-магазинах. До нашої вибірки потрапили смартфони, ноутбуки, телевізори, велика побутова техніка, дрібна побутова техніка, одяг, верхній одяг, сумки, парфуми. Загалом ми зібрали інформацію про майже 70 тисяч товарів. Потім серед них ми вибрали ті, які продавалися зі знижками на чорну п’ятницю та порівняли цю «чорну» ціну з вартістю за півроку. В результаті ми отримали дані щодо 7.3 тис. товарів, з яких 1025 одиниць техніки з двох добре відомих інтернет-магазинів, і майже 6.3 тис. одиниць жіночого одягу і сумок з популярного магазину одягу. Ми не стверджуємо, що схожа ситуація ‒ й у інших продавців. Але звертаємо увагу на те, як можуть діяти продавці, в тому числі і з відомими брендами.

7 відсотків чесних знижок

Порівнявши ціни товарів Чорної пʼятниці з цінами на ці ж товари, за якими вони продавались протягом травня-листопада, ми зʼясували, що не варто вірити магазинам на слово про розмір акційних знижок. Лише у 486 випадках заявлена магазином знижка відповідала реальній, або була близькою до неї (різниця у 2%). Реальну знижку ми рахували як різницю у відсотках між ціною Чорної пʼятниці і середньою ціною на товар протягом травня-листопада. Але ж хіба в покупця є час думати про це, коли «акційний товар закінчується дуже швидко» і «до кінця акції залишилось три, два, один день». Графік нижче показує співвідношення реальних знижок з тими, які пропонували магазини.

Графіка інтерактивна. Клікайте на точки і дивіться динаміку зміни ціни.

Кольорами позначені категорії товарів:
Техніка
Одяг, сумки

Точки на графіку клікабельні. По кліку відкриється графік, на якому відображено динаміку ціни на товар протягом півроку і в день Чорної Пʼятниці.

Як видно з графіка, Чорна пʼятниця дає покупцям відразу чотири можливості:

Подивімось, що відбувалося з цінами у різних категоріях товарів. На графіках динаміки цін представлена середня ціна для кожної групи. За точку відліку ми взяли ціну на час Чорної п’ятниці. Від неї рахували зміни у часі у відсотках для «поточної» ціни (рожевий колір лінії) і «старої» ціни (чорний колір лінії).

Що означає «поточна» ціна? Це коли ви заходите на сайт і бачите оголошення з ціною продажу на якийсь момент часу. «Стара ціна» - це вартість, вказана в оголошенні, як ціна продажу цього ж товару колись у минулому (її ще інколи називають «попередня ціна»). Протягом часу, ці дві ціни можуть змінюватися - що і показують наші графіки.

Якщо «стара» ціна зазначена чесно, то її лінія на графіках має потрапляти в діапазон (розмах) ціни «поточної». Наприклад, якщо ці дві лінії не перетинаються, а «стара» ціна (чорна лінія) на десятки відсотків більша, ніж «поточна» (рожева лінія), це означає, що «стара» ціна ніколи не була «поточною», а лише взята зі стелі, щоб «стимулювати» покупця придбати «здешевілий» товар. Саме такий вигляд мають графіки для багатьох товарів з групи жіночого одягу або сумок - там «стара» ціна дуже часто є просто завищеним обманом.

В цілому, знижки Чорної п’ятниці можна умовно поділити на три типи:

На ноутбуки, телефони, планшети, смарт-годинники «стара» ціна зазвичай є справжньою попередньою ціною. Ви бачите, як чорна лінія перетинається з рожевою. Однак враховуйте, що подібна техніка постійно дешевшає через появу нових, вдосконалених моделей. Магазинам невигідно, щоб такі товари залежувались на складах, бо щодня їхня реальна ціна зменшується. Середня знижка на смартфони на чорнопʼятничних розпродажах склала 15.1%, смарт-годинники ‒ 19%, навушники ‒ 23%. Ноутбуки в середньому продавались на 13.5% дешевше. Але на дорогих моделях можна було заощадити до понад 10 тис. грн (наприклад, Ноутбук Lenovo Yoga 910-13IKB (80VF00DGRA) Silver один із магазинів віддавав за 38 тис. грн, в той час як середня ціна на нього протягом року складала 50.5 тис. грн.

Друга категорія ‒ це телевізори та побутова техніка. Життя таких товарів трохи триваліше, ніж смартфонів або смарт-годинників, і цінова політика повністю цьому відповідає. Лінія «старої» ціни завжди дещо вища за «поточну», аби створити у покупця враження, що він трохи економить, придбавши товар саме зараз. Водночас, на моделях телевізорів вартістю понад 50 тис. грн на Чорну пʼятницю були помітні знижки. Наприклад, Телевізор LG OLED55B8PLA, середня ціна якого за півроку склала понад 67199 грн, в день знижок продавали за 41999 грн. Дрібна побутова техніка більше втратила в ціні, ніж велика. Тостери, блендери та соковичавниці продавались в середньому на 18-19% дешевше.

Одяг модних брендів не є товаром першої необхідності. Cукні не загрожує новіша модель, і зазвичай сукня не коштує, як телевізор чи холодильник. На це й розраховують продавці.

Тож вказана «стара» ціна ‒ майже завжди приманка. Єдина її функція ‒ створити у покупця хибне враження, що, не придбавши товар прямо зараз, він ризикує сильно переплатити потім. Водночас зазначимо, що одяг ‒ єдина категорія, де реальні знижки сягали понад 50%. Більше ніж 200 суконь продавались з такою знижкою (у порівнянні до середньої ціни на них за півроку), а середня знижка на цей товар становила 21.4%. А це ‒ набагато більше, ніж у магазинах техніки. Але проблема в тому, що даючи непогані реальні знижки, магазин намагався створити враження шаленого розпродажу з декларованими знижками до 90% (що не відповідало дійсності). Тому так багато товарів з категорії одягу потрапили в зону НЕЧЕСНИХ ЗНИЖОК.

Більше того, ця категорія є лідером по оголошенням з націнкою. Також, якщо подивитися на графік динаміки цін, видно, що для цін на одяг подібний обман використовується не лише в період Чорної п’ятниці, але постійно - для багатьох одиниць одягу «старі» ціни навмисно завищені у декілька разів, весь час!

Холодильник та інші приклади

Холодильник Gorenje NRS9181CBBK двічі за рік втрачав у ціні понад 100 тис. грн. Ми не знаємо, з чим пов’язані такі суттєві стрибки ціни. Але, незважаючи на справді відчутну різницю між середньою ціною за півроку і ціною у Black Friday, навряд чи цей випадок можна віднести до акційних знижок.

А от інший холодильник ‒ Hitachi R-V720PUC1KXINX ‒ напередодні розпродажу, навпаки, додав у ціні. Ціна Чорної пʼятниці відносно середньої склала +23%. На початку травня він коштував 19778 грн, а потім поступово зростав в ціні аж до 31599 грн.

Смартфон Huawei P20 Black за півроку суттєво здешевшав. У день розпродажу Ви могли б купити його на 3 тис. дешевше, ніж за тиждень до цього. А от купивши його за півроку до Чорної пʼятниці, переплатили б 7.2 тис. грн

Понад 40%, або 5 тис. грн знижки, один з магазинів чесно пропонував на недешеву праску з парогенератором Braun IS7056BK PRO - PRO LOCK REMOVABLE. В Чорну пʼятницю Ви б заплатили за неї 7 тис. грн грн замість звичайних 12 тис. грн

Також можна було суттєво зекономити на роботі-пилососі для сухого та вологого прибирання MAMIBOT EXVAC660. В день розпродажу він коштував майже вдвічі дешевше. А середньому знижка на пилососи в цей день сягала 17%.

Телевизор Samsung QE65Q8CAMUXUA втрачав в ціні потроху протягом півроку. Проте якщо порівнювати його ціну в день розпродажу із середньою, знижка виглядає вагомо.

Ми показали Вам кілька конкретних прикладів. Але вам доступні всі 7,5 тис. товарів, по яких ми збирали дані. Тож якщо хочете більше прикладів, обирайте категорію товарів яка Вам цікава, і тисніть на кнопку «Показати» - база підтягне Вам 10 випадкових товарів у вибраній категорії. Хочете подивитись інші 10 - натисніть «Ще графічків». Також Ви можете завантажити дані проекту за лінком.

Ціна продажу -
«Стара» ціна -

Читайте також:

Погані новини
Боти Медведчука
Земляна проказа