На чорну п’ятницю варто купувати смартфон і не варто ‒ сукню.
Можливо, ви також встигли прикупити щось довгоочікуване і бажане, або дозволили собі незаплановані покупки ‒ коли, як не зараз?! Але чи дійсно Чорна пʼятниця є проявом небаченої щедрості з боку продавців, і чи справді в цей день вони заробляють на великому обороті, а не на високій ціні? Залежить від того, що ви купуєте.
З травня по листопад кілька разів на місяць ми збирали ціни на низку товарів у кількох популярних українських інтернет-магазинах. До нашої вибірки потрапили смартфони, ноутбуки, телевізори, велика побутова техніка, дрібна побутова техніка, одяг, верхній одяг, сумки, парфуми. Загалом ми зібрали інформацію про майже 70 тисяч товарів. Потім серед них ми вибрали ті, які продавалися зі знижками на чорну п’ятницю та порівняли цю «чорну» ціну з вартістю за півроку. В результаті ми отримали дані щодо 7.3 тис. товарів, з яких 1025 одиниць техніки з двох добре відомих інтернет-магазинів, і майже 6.3 тис. одиниць жіночого одягу і сумок з популярного магазину одягу. Ми не стверджуємо, що схожа ситуація ‒ й у інших продавців. Але звертаємо увагу на те, як можуть діяти продавці, в тому числі і з відомими брендами.
7 відсотків чесних знижок
Порівнявши ціни товарів Чорної пʼятниці з цінами на ці ж товари, за якими вони продавались протягом травня-листопада, ми зʼясували, що не варто вірити магазинам на слово про розмір акційних знижок. Лише у 486 випадках заявлена магазином знижка відповідала реальній, або була близькою до неї (різниця у 2%). Реальну знижку ми рахували як різницю у відсотках між ціною Чорної пʼятниці і середньою ціною на товар протягом травня-листопада. Але ж хіба в покупця є час думати про це, коли «акційний товар закінчується дуже швидко» і «до кінця акції залишилось три, два, один день». Графік нижче показує співвідношення реальних знижок з тими, які пропонували магазини.
Графіка інтерактивна. Клікайте на точки і дивіться динаміку зміни ціни.