15% водіїв в Україні несвідомо “шпигують” на користь РФ через російські навігатори, – InformNapalm

В Україні досі можна встановити та користуватись через VPN російськими застосунками «2-GIS» та «Яндекс Карты и Навигатор», які контролюються урядом країни-агресора, що становить загрозу національній безпеці.

Про це пише міжнародна розслідувальна спільнота InformNapalm.

Зазначається, що через ці програми російський уряд в онлайн режимі отримує інформацію про ситуацію на українських дорогах, проїзд військової техніки та навіть входи й виходи до будь-якого будинку. Для цього їм не потрібна армія шпигунів, адже цю інформацію збирають та передають тисячі наших водіїв.

15%, а це кожен сьомий водій в Україні, використовує російські мобільні навігатори під час поїздок, йдеться в дослідженні Громадської спілки «Асоціація відповідальних перевізників».

Російські автонавігатори «2-GIS» та «Яндекс Карти і Навігатор», попри санкції та тотальне вигнання з України російського бізнесу, досі є доступними на для завантаження та активно використовуються через VPN. Застосунки отримують та можуть передати безліч інформації про українські міста, включаючи об’єкти критичної інфраструктури, переміщення військових чи місця скупчення людей. Водій може навіть не знати, що став шпигуном – щоб передати інформацію йому просто потрібно проїхати повз ці об’єкти з увімкненим навігатором.

За даними «Асоціації відповідальних перевізників», найбільше російських застосунків встановлено у телефонах автомобілістів у Харкові, Одесі чи Дніпрі. Таких користувачів там від 42% до 58%.

Yandex та 2GIS відповідно до федерального закону РФ «Про інформацію» мають не тільки зберігати відомості про користувачів та їх реєстраційні дані, а й передавати всі отримані дані по запиту підрозділам Федеральної служби безпеки РФ. Це значить, що будь-яка інформація, яку «побачить» навігатор, вже через кілька хвилин можуть вивчати військові країни-агресора. Особливо це небезпечно в тому випадку, коли російським навігатором користуються волонтери, що їздять на передову, військові чи працівники критичної інфраструктури. Ще гостріше питання такої розвідувальної інформації, постало у зв’язку з використанням РФ дронів камікадзе, що, як і автонавігатор, рухаються за заздалегідь встановленим маршрутом.

«Асоціація відповідальних перевізників» звернулась до правоохоронних органів з проханням вплинути на ситуацію та заборонити в Україні роботу російських агрегаторів. І вже вдруге – до РНБО. Однак, поки реакції немає. Міністерство цифрової трансформації у кінці вересня проінформувало Асоціацію про своє звернення до корпорацій Google та Apple посприяти розв'язанню проблеми та заборонити мобільні застосунки. Однак ситуація не змінилась – «2-GIS» та «Яндекс Карти і Навігатор» можна завантажити без проблем та користуватись ними через сервіси VPN.

Причини умовної бездіяльності влади як правові, так і суто технічні. Тому на практиці проблема досі не вирішена. Наприклад, російські компанії, навіть ті щодо яких вже застосовано санкції, активно уникають їх шляхом залучення юридичних осіб посередників. Технічно, попри блокування доступу до відповідних серверів, VPN сервіси дозволяють обходити обмеження – і понад 15% водіїв в Україні свідомо чи ні це роблять.

автомобілі безпека даних фсб навігатори

Знак гривні
Знак гривні