Розбір одної маніпуляції. Пояснюємо, як сюжет CBS News просуває російську дезінформацію

Документальний фільм CBS News про проблеми з постачанням допомоги в Україну (стаття про фільм на сайті CBS тут), що вийшов 4 серпня, став, напевне, першим прикладом проросійської пропаганди у формі відео, створеним у авторитетному західному ЗМІ. Але, безумовно, не останнім. Російська дезінформаційна машина докладає багато зусиль, аби переконати Захід в тому, що його зброя або не ефективно використовується, або потрапляє на чорний ринок. Російські пропагандисти навіть створюють фальшиві сторінки у "чорному інтернеті" з начебто оголошеннями про продаж західної зброї з України. Ми дослідили такий приклад тут.

Найголовніше у цій документалці винесено на початок і в заголовок статті, яка йде разом із відео:

“Чому військова допомога Україні не завжди доходить до фронту: “Приблизно 30% досягає фінального місця призначення””

Тобто у читача/глядача одразу формується абсолютно хибна, абсурдна думка про те, що 2/3 зброї десь щезає, і що таким чином постачання зброї для України – це неефективна витрата ресурсів. Далі в матеріалі глядачу додатково розказують, що постачання зброї Україні – це не лише неефективно, але й може бути дуже небезпечно.

Насправді, якщо виправити цей маніпулятивний заголовок із урахуванням того, що фактично є у відео, згідно базових стандартів журналістики вийде наступне:

Чому нелетальна військова допомога Україні від однієї з багатьох волонтерських організацій не завжди доходить до фронту: “Приблизно 30% досягає фінального місця призначення” згідно з оцінкою керівника цієї організації (але причиною може бути зовсім не корупція, а характер бойових дій).

Це все, що варто знати про цей матеріал (крім того, що його зняли наприкінці квітня, як зазначила редакція в оновленні матеріалу). Проте, якщо ви дуже хочете деталей, читайте далі.


Оновлено: 08.08.2022: CBS News змінило заголовок, текст і частково фільм. Заголовок тепер звучить як:

Чому військова допомога в Україні можливо не завжди доходить до фронту?

Відчуйте різницю з попереднім варіантом! Однак, стара версія заголовку встигла за три дні зробити свою справу. До того ж, сам відеоматеріал залишається доволі сумнівним.


Отже, з назви відео ми вже зрозуміли, що “70% військової допомоги випаровується по дорозі”. Далі з перших двадцяти секунд глядач дізнається, що це ще й небезпечно:

Тому що за цей час представниця Amnesty International Донателла Ровера (брала участь у створенні скандальної доповіді про Україну, що фактично виправдовує застосування російських ударів проти цивільної інфраструктури) розказує нам, що:

1) по-перше, вона не має жодного уявлення, як здійснюється постачання зброї в Україні і 2) по-друге, вона пам’ятає про поганий досвід попередніх разів, коли зброя, передана США в Іраку, Лівії та Афганістані, потрапила в зовсім інші руки.

Ми так ніколи і не дізнаємось, чому саме Amnesty International була запрошена для коментарів щодо постачань військової допомоги, а не представники ЮНЕСКО або Світової Організації Здоров’я, наприклад. Її коментарі з’являться у відео ще раз, на 18:45 хвилині.

Після цього з'являється Джонас Оман – схоже, цілком порядна людина, він займається допомогою Україні з 2014 року. На кадрах, де він їде в авто, він говорить про те, що за його оцінками близько 30-40 % допомоги, яку він із колегами завозить з Литви, потрапляє на фронт (саме ці слова винесені в заголовок). Однак ми не знаємо, в якому саме контексті це було сказано: фраза може стосуватися бюрократії на митниці або труднощів з доправленням на фронт через російські обстріли (пізніше на відео ми побачимо і перше, і друге).

Далі ми бачимо західного експерта з безпеки Чарльза Купчана, відомого своєю проросійською позицією. На цьому відео він дуже стриманий, і його головна роль, його головний меседж – це те, що постачання зброї Україні є дуже небезпечним через ризик початку конфлікту з ядерною країною.

Більшість матеріалу є нормальною документалістикою з кадрами про волонтерів і військових, однак змонтовано все таким чином, щоб підтвердити заголовок. Декілька прикладів:

Так, на 14:48, коли закадровий голос автора розповідає про дуже велику проблему з корупцією в Україні і про те, що зброя (можливо! – доказів немає) може потрапити на чорний ринок, на фоні ми бачимо кадри з HIMARS.

Близько 16 хвилини Джонас Оман розповідає, як вони навчилися майстерно обходити українську бюрократію і корупцію. І одразу після цього йде фрагмент про дрон вартістю 200 тисяч доларів, який купили волонтери. Монтаж зроблений таким чином, що глядач не одразу розуміє, що це був не хабар, а власне те, чим займається Джонас: поставляє необхідні товари на прохання одного з підрозділів ЗСУ, які використовують цей дрон на фронті.

У відео є ще один герой – екс-піхотинець Енді Мілбурн, який щиро переймається тим, що на фронті не вистачає зброї, щоб бити росіян. На його думку, контроль за постачанням військової допомоги недостатній. Однак тут є ще одна цікава деталь – коментарі були записані ще наприкінці квітня, судячи з рослинності і кольорових кодів на українських військових та оновлення від СВS.

Його точка зору використовується, щоб сіяти сумнів у ефективності допомоги, однак це бачення базується на дефіциті озброєнь, який був кілька місяців тому, за оцінкою людини, яка не може мати доступу до загальної картини з постачанням і розподілом зброї.

В результаті ми маємо документальний фільм від солідної американської телекомпанії, співавтором якого є не просто журналіст, а цілий керівник напрямку документалістики CBS (Адам Ямагучі), що фактично підриває віру в ефективне використання Україною військової допомоги від США.

У фільмі відсутні докази того, що зброя потрапляла кудись на чорний ринок.

Маніпулятивний заголовок базовано на точці зору єдиного волонтера, який розповідає про свою практику і не має стосунку до урядової допомоги США. В матеріалі додатково просувається й та думка, що постачання зброї – не лише неефективне через корупцію в країні, але й небезпечне через ризик, що вона або потрапить в погані руки, або через неї почнеться ядерний конфлікт.

Ми не знаємо внутрішньої кухні редакції CBS. Нам також невідомо, чому фільм, знятий у квітні, оприлюднили саме зараз, коли Росія активізувала свою інформаційну кампанію, спрямовану на припинення постачання західної зброї в Україну. Можливо, це збіг, а можливо, й початок другої фази інформаційної війни Росії проти України. Фази, під час якої, за словами Євгена Федченка, буде просуватися сумнів щодо того, чи справді допомога Україні – в першу чергу військова – є в інтересах Заходу?

Враховуючи те, як російські наративи з'являлися у відомих західних ЗМІ раніше (дослідження про це на прикладі британських медіа читайте тут), припускаємо, що цей матеріал буде не останнім продуктом проросійської пропаганди від солідного медіа зі світовим ім'ям..

CBS західна зброя дезінформація

Знак гривні
Знак гривні