Бюджет-2022. Недофінансована медицина й армія та 88 млрд на дороги

2 грудня Верховна рада ухвалила закон "Про Державний бюджет України на 2022 рік". Ми порівняли його із цьогорічним.

Депутати трохи збільшили фінансування сфери охорони здоровʼя і видатки на оборону. Але зміни радше косметичні й проблем не вирішують. Як ми писали у статі про співвідношення військових сил Росії і України, витрати на ЗСУ мали б бути на рівні 211-233 млрд грн у 2020-22 роках для забезпечення всіх потреб, про це навіть є рішення РНБО часів Порошенка. Та попри ці потреби, наступного року передбачається витратити на ЗСУ 1,33 млрд грн.

Схожа ситуація і з медициною. У 2022 році МОЗу планують виділити 194 млрд грн проти 121 млрд грн запланованих на 2021-ий. Однак ця сума не покриває всіх потреб сфери. Благодійна організація “Пацієнти України” на своїй сторінці у facebook зазначає, що на Програму медичних гарантій виділили 157,3 млрд з необхідних 268,4 млрд. Отже, недофінансування становить 41%. На ліки для важкохворих пацієнтів виділили 11,4 млрд з потрібних 16,4 млрд.

Президент Володимир Зеленський вже анонсував підвищення зарплати медикам до 20 тис. грн, а середнього медичного персоналу до 13 500 грн.

Зрозуміло, що аби витрачати гроші, потрібно, щоб вони були. Їх у бюджеті не так багато. Але там також передбачено 88,2 млрд грн на дороги, 1,7 на ремонт культурних пам'яток, 3,4 на реконструкцію аеропортів, 4,3 на оновлення залізниці. 1 млрд на кіно. Все це, безумовно, важливе, але в рік, коли російські війська двічі збираються поблизу кордонів, пріоритет має бути у фінансуванні армії, бо в іншому випадку відремонтованими дорогами й оновленою залізницею пересуватимуться війська окупантів. Другим пріоритетом має бути медицина, адже від попередніх хвиль ковіду станом на липень 2021 року померло понад 100 тисяч людей, і кінця пандемії ще не видно.

Водночас Міністерство соціальної політики у 2022 році отримає навіть менше грошей, ніж у 2021-му. До жовтня 2022 року мінімальна зарплата залишиться незмінною: на рівні 6500 грн. А невеличке зростання мінімалки наприкінці року не покриє прогнозований рівень інфляції у 6.2%.

Нагадаємо, що бюджет 2021 року також не передбачав суттєвого збільшення видатків на соцсферу. Тож фінансування Мінсоцполітики майже не змінюється протягом трьох років — 318 млрд у 2022 році проти 311 млрд у 2020-му.

Істотне зменшення витрат на Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій повʼязано з тим, що з бюджету МінТОТ зникла стаття "Забезпечення інформаційного суверенітету України, розвиток мов корінних народів, що проживають на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополь, збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної продукції, фінансова підтримка системи державного іномовлення України". Відповідні обовʼязки тепер покладені на Міністерство культури та інформаційної політики.

А от витрати на суди та силові відомства продовжують зростати із року в рік. За два роки фінансування Офісу генерального прокурора збільшили майже удвічі — з 7,5 млрд грн у 2020-му до 14 млрд у 2022 році.

Доходи держбюджету у 2022 році мають становити 1,322 трлн грн. Основні джерела наповнення бюджету представлені на графіку нижче.

Від Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ уряд України планує залучити близько 1,2 млрд грн.

закон інфографіка бюджет-22 бюджет видатки

Знак гривні
Знак гривні