Безпечний шопінг у «чорну п'ятницю»: поради YouControl

Ми вже писали про те, що не така вона й "чорна", якою її показують:


Не зовсім Чорна п'ятниця. Не варто вірити магазинам на слово про розмір акційних знижок

За даними Financesonline, лише у США дохід від торішньої "чорної п’ятниці" становив понад $188 млрд. Середньостатистичний американець у цей день витрачає близько $485. В Україні цей показник коливається в межах $120 і зберігає тенденцію зростання. Як стверджує Black Friday Global, в порівнянні зі звичайною п’ятницею зростання продажів становить понад 1300%.

Цьогоріч "чорна п'ятниця" проходить у тіні локдауну. Попри вакцинацію, МОЗ рекомендує уникати великого скупчення людей. Тому незмінною альтернативою залишається онлайн-шопінг. Проте у гонитві за вигідними пропозиціями не варто забувати про ризики шахрайства. Завчасна перевірка інтернет-магазинів вбереже від недоброчесних продавців, а ще – значно зекономить дорогоцінні час та нерви. Експерти аналітичного сервісу YouControl підготували низку порад щодо здійснення безпечного онлайн-шопінгу.

Шахраї дуже люблять моменти, коли люди поспішають і метушаться. Адже це ознака того, що в них немає часу не те, що на ретельну перевірку, а й звичайну обачність. Ажіотаж навколо окремих товарів чи послуг через "шалені знижки" сприяє тому, що покупці діють швидко, імпульсивно та нерозважливо. Тому найперше і найголовніше правило – не довіряти, а перевіряти.

Як чекнути онлайн-магазин?

  1. Доволі часто інтернет-магазини працюють у так званій "сірій" зоні вітчизняного правового поля. Саме тому першочергово потрібно з’ясувати офіційну назву та код ЄДРПОУ (ідентифікаційний код) юридичної особи або фізичної особи-підприємця на сайті якого плануєте шопитися. Це можна зробити або в контактних даних інтернет-магазину, або в гуглі, якщо реєстраційні документи на сайті відсутні. Обов’язково загляньте у розділ "Умови повернення товару", там можуть бути контактні дані саме юридичної особи. Якщо такого розділу немає на сайті, варто насторожитися.
  2. Отримавши вихідні дані, насамперед варто перевірити:
  1. Якщо ж продавець – ФОП, потрібно перевірити його і як підприємця за тими ж критеріями. Якщо покупка дорога, не зайвим буде перевірити й фізичну особу – представника, директора або того ж ФОП. Іноді про людину можна знайти багато цікавого: судові справи, борги та навіть дані, що вона перебуває в розшуку.

До речі, дії з перевірки можна здійснити безоплатно в YouControl за допомогою модулів "Експрес-аналіз" та "Аналіз ринків".

Класичний сценарій шахрайства

Людина вирішила купити смартфон. Знайшла найдешевшу пропозицію в одному з інтернет-магазинів. Продавець висуває вимогу попередньої оплати на картку, після чого обіцяє надіслати смартфон поштовим відправленням. Покупець проводить оплату, йому надходить повідомлення про те, що замовлення відправлене. Після двох тижнів очікування і запевнень, що "ось-ось все приїде", покупець помічає, що за номером телефону продавця ніхто не відповідає або він стає недійсними. А інтернет-магазин раптово припиняє своє існування.

Керівник відділу навчання та розвитку YouControl Михайло Кольцов: "Чорна п’ятниця – нагода придбати те, що давно хотіли зі знижкою. Проте слід бути обачними, щоб не натрапити на шахраїв. Аби звести ризики онлайн-шопінгу до мінімуму, завчасно складіть перелік товарів/послуг та оберіть магазини, в яких плануєте їх придбати. І, звісно, зробіть попередню перевірку продавців за допомогою відкритих даних. Пам’ятайте, купуючи товар у невідомої фізичної чи юридичної особи, ви ризикуєте, тому варто підстрахуватись. Найпростіший спосіб – використовувати постоплату і тільки тоді, коли ви оглянули товар і впевнені в його якості. Намагайтесь не використовувати передоплату, особливо, коли кошти перераховуються на звичайну (а не ФОПівську) картку продавця і ви не маєте можливості перевірити ПІБ отримувача. Якщо магазин працює офіційно, у нього має бути банківський рахунок ФОП або юрособи. Будьте обачними й насолоджуйтесь покупками".

споживач шахрайство бізнес суспільство шахраї споживання

Знак гривні
Знак гривні