Bolt радісно запустив електросамокати — Кличко вимагає їх прибрати. Про що це свідчить, якщо глибше?

У Києві розгортається cамокатна драма. "Ми запустили прокат електросамокатів в Києві", — радісно заявила компанія Bolt 6 серпня. "Прибирайте", — відповів Кличко. — "Або приберемо ми".

Друзі! Резонанс викликала моя заява щодо дій компанії Bolt, яка без погодження з містом розмістила пункти прокату...

Gepostet von Віталій Кличко am Sonntag, 9. August 2020

«Рух такого виду «транспорту», як електросамокати, не врегульований чинним законодавством України. Тому питання: де саме мають їздити такі засоби пересування – по дорозі, тротуарах, велосипедних доріжках? За якими правилами: швидкість, світлові позначення, з якого віку «водія»?» – написав Кличко.

Кличко закликав Верховну Раду розробити законодавство про електросамокати.

«Не може будь-хто прийти і просто за бажанням надавати послуги, за які не несе жодної відповідальності», – зазначив Кличко.

Він пояснив, що компанії, які надають електросамокати в прокат, повинні узгоджувати свою діяльність із містом, оскільки пункти прокату розташовані на території міста.

У відповідь в Bolt заявили, що Кличко не має підстав вимагати погоджувати з міською владою роботу прокату електросамокатів, оскільки для роботи сервісу не потрібні стаціонарні централізовані парковки.

Точка зору

Ця суперечка показова, вважає головний редактор Ліги Борис Давиденко.

Наприклад, в ній можна побачити суть взаємин українського бізнесу і влади. Нормальний бізнес повинен жити в парадигмі "все, що не заборонено, те дозволено", інакше він не створить нічого нестандартного, сильно затребуваного й інноваційного. Правда, без кордонів і здорового глузду цей принцип в Україні призводить до прикрих результатів: наприклад, ухиляння великого бізнесу від податків через систему ФОПів, або нелегальної забудови.

Українська держава сповідує "незабороненість" лише на словах (це — основний принцип законодавства). Наші закони такі численні, суперечливі й багатогранні, що владі знайти заборону "на повітря" не дуже й складно. Тому на практиці держава керується швидше принципом: друзям — усе, ворогам — закон.

І завдання бізнесу — залишатися в друзях як законними методами (інвестиції, робочі місця, піар, соціальна відповідальність і т. д.), так і нелегальними — завуальована покупка лояльності чиновників або прямий підкуп. Варто бізнесу випасти з обойми друзів, і держава може обвалитися на нього всією складністю й суперечливістю своїх законів.

Але в фейсбучних дискусіях навколо електросамокатів піднімаються куди більш фундаментальні питання про цінності у сучасного українського суспільства. Що для нас важливіше: порядок і закон — чи суспільне благо?

Bolt нічого не взяв і не просив у держави, а на порожньому місці створив зручність, нову послугу, яка поліпшує життя тисяч киян. Тобто, збільшив суспільне благо, — кажуть прихильники самокатів.

Bolt порушив закон, не домовився з київською владою, не несе ніякої відповідальності: так не можна, правила повинні бути, і всі повинні їх дотримуватися. Такі аргументи наводить інша сторона.

У моїй стрічці голоси розділилися приблизно порівну. Візьмуся припустити, що приблизно така сама подвійність думок — і в масштабах країни. І в цьому проблема. Краще, якби в суспільстві був консенсус: або все строго за порядком, або результат підприємництва важливіший від процедур. Якщо спростити, то перший підхід — німецький, другий — американський. І обидва довели свою ефективність.

А от українська "половинчатість" не працює.

фото: Bolt
фото: Bolt

конфлікт київ бізнес

Знак гривні
Знак гривні