Дракон повернувся. Перший приватний пілотований космічний корабель здійснив успішну посадку

Космічний корабель Dragon Crew, розроблений приватною компанією SpaceX, успішно повернувся на Землю після двомісячного перебування на Міжнародній космічній станції. З цим польотом Сполучені штати Америки після 9-річної перерви повернули собі можливість виконувати пілотовані космічні місії.

Корабель Dragon Crew двома астронавтами на борту, Дугласом Херлі та Робертом Бенкеном, відстикувався від МКС увечері 1 червня. Наступної доби о 21:40 за київським часом капсула увійшла в атмосферу Землі. Під час спуску її термозахисний щит нагрівся до понад 1600 градусів, і хмара розжареної плазми припинила радіозв'язок з екіпажем. Втім, на висоті 14 кілометрів телескопічні камери зафіксували розкритя усіх чотирьох парашутів, і ще через кілька хвилин корабель м'яко приводнився у затоці Пенсакола поблизу узбережжя штату Флорида. Службове судно підняло капсулу на борт, і після перевірки на відсутність токсичних газів був відкритий бічний люк. Херлі і Бенкен після двомісячної роботи на МКС повернулися додому.

preparing-for-hatch-open.jpg

Перший пілотований політ корабля Dragon - це новий етап у американській космонавтиці. Його успіх означає успіх програми Commercial Crew - принципово нового підходу НАСА до створення космічної техніки для орбітальних польотів астронавтів. Якщо раніше НАСА розробляла корабель і ракету самостійно, то нова пілотована програма передбачає купівлю послуги польоту в космос у приватних американських компаній. Замовлення на цю послугу отримали три компанії, і першою, хто виконав завдання, стала компанія SpaceX Ілона Маска. Вона розробила семимісний космічний корабель, який виводиться на орбіту ракетою Falcon 9. 30 травня SpaceX успішно виконала пуск до Міжнародної космічної станції. Попри те, що цей політ мав офіційний статус випробувального, і через це на борту було лише два астронавти, вони відпрацювали повноцінну робочу програму протягом двох місяців перебування на МКС. Зокрема, виконали вихід у відкритий космос задля заміни акумуляторів станції на більш досконалі. Тим часом пристикований до МКС Dragon Crew тестувався на належне функціонування бортових систем та сонячних батарей. А одного дня у нього на кілька годин перейшли відразу четверо мешканців станції - щоб перевірити зручність корабля для перебування там більшого екіпажу. НАСА поки що планує використовувати цей корабель в чотиримісній конфігурації, однак не виключено, що в майбутньому SpaceX зможе виконувати а польоти з сімома астронавтами - у тому числі й космічними туристами.

behnken_cassidy_pic.jpg

Успішна посадка Dragon Crew означає, що після 9-річної перерви, спричиненої закриттям програми "Спейс Шатл", сполучені Штати знову отримали можливість посилати в космос людей на власних кораблях. Раніше астронавти літали на МКС на російських кораблях "Союз", де одне крісло коштувало НАСА 80 мільйонів доларів. Тепер же Росія не зможе заробляти на послузі "таксі до МКС". Якщо американці в майбутньому полетять на "Союзах", то це буде обмін "крісло на крісло".

Наступний політ Dragon Crew запланований на 21 вересня. До екіпажу ввійшли три американці та один японський астронавт. Третя місія запланована на лютий 2021 року. Цікаво, що цього разу двох американців, японця та представника Євросоюзу на орбіту відправить той же корабель, який сьогодні приводнився поблизу Флориди. Пілотовані "Дракони" спроектовані як багаторазові, і НАСА погодилася використовувати "вживані" капсули в наступних польотах. Очікують, що на початку 2021 року виконає перший політ ще один корабель з програми Commercial Crew - Starliner, який розробляє аерокосмічний концерн "Боїнг".

Публікацію "Текстів" про перший американський приваний пілотований корабель, який зробив непотрібною радянську космічну спадщину, можна почитати тут.

космос