П

“Підвішений” бронежилет. Як допомагати ЗСУ й водночас рятувати українську економіку

"Купила переселенцям три свині й запропонувала робити копчені ковбаси для армії, щоб не депресували", – розповідає чернівецька підприємиця Яна Руденко. Коли почалася повномасштабна війна, вона поставила свій бізнес на паузу й узялася допомагати тим, хто цього потребує. А згодом руку допомоги протягнули і її бізнесу. Айтішник зі Львова Юрій Барнович придумав, як поєднати збір пожертв для війська з підтримкою української економіки, й зібрав команду, яка нині вже втілює ініціативу “Support Ukrainian army”.

Замість "підвішеної" кави – бронежилет

Юрій, який працює програмістом, з перших днів війни почав займатися традиційним волонтерством: коли бачиш запити й виконуєш їх, як тільки можеш. За перший місяць він із друзями й колегами зібрав 1 млн грн. Купували те, що можна придбати великими партіями, щоб максимально ефективно використати час і гроші, – наприклад, бус шкарпеток на кілька батальйонів.

Юрій Барнович з першими закупами для ЗСУ
Юрій Барнович з першими закупами для ЗСУ

На гуртівнях він познайомився з українськими виробниками продукції для ЗСУ. Чимало з них раніше виготовляли щось зовсім інше, але оперативно переорієнтувалися на підтримку армії.

Тоді й зрозумів, що купувати у своїх дуже важливо.

"По-перше, значно швидше виготовити щось в Україні, ніж знайти аналогічне за кордоном у тих кількостях, яких ми потребуємо. По-друге, так дешевше, а отже, за ті самі гроші можна зробити більше. По-третє, це підтримує нашу економіку та створює робочі місця, зокрема й для внутрішньо переміщених осіб, адже багато підприємств працевлаштовує саме їх", – каже хлопець.

Це надихнуло його створити проєкт, який фокусуватиметься на фінансуванні таких підприємств і водночас допомагатиме армії.

"Знайшов нішу, якою ніхто не займається. Великі фонди переважно націлені на техніку, дрони та складні високотехнологічні речі. Амуніцією й розгрузками вони майже не займаються, хоча потреба в них була з перших днів: для тероборони та нових бійців: для тих, хто приходить на ротацію, для новостворених підрозділів і бійців, які втратили амуніцію в бою тощо".

За кілька днів він створив своєрідний інтернет-магазин, що працює за аналогією до "підвішеної кави", коли людина може обрати товар і купити його не собі, а тому, хто потребує. Зараз на платформі представлено 15 підприємств. Ще кілька – на етапі інтеграції. Додають лише ті виробництва, які вже передавали продукцію ЗСУ й мають позитивні відгуки.

Ці підприємства або самі зверталися до платформи, або Юрій уже знав їхню продукцію.

Наприклад, київське підприємство Ambient Аcoustics понад десять років створювало монітори для акустичних систем (це такі “продвинуті” колонки), системи захисту слуху та професійні навушники. Їхніми клієнтами були українські музиканти, яким після повномасштабного вторгнення стало не до оновлення апаратури. Проте підприємство не стало на паузу, а взялося виготовляти активні навушники – такі, у яких добре чути тихий звук і приглушено гучні шуми (наприклад, стрілянину) – щоб захистити слух вояків і водночас дати можливість чути важливі звуки. Їхню продукцію також можна "підвісити" й подарувати ЗСУ. Пара таких навушників коштує 15 тис. грн.

"Я створив своєрідний інтернет-магазин, але насправді це не магазин, а фандрейзинг-платформа. На кожній сторінці ми пишемо, що ви купуєте не для себе, а донатите певний товар", – пояснює Юрій.

Усі платежі йдуть на рахунок благодійного фонду, а потім підприємство виставляє рахунок на товари, які оплатили. Усі рахунки, а також фото речей, доставлених у місце призначення, публікують у звітах.

Серед товарів на сайті представлено беруші й активні навушники (“протишумники”), розгрузки, бронежилети, тактичні жилети, наколінники, дощовики, підсумки, азимути, балаклави тощо.

Замість виробництва дверей – пічки для війська

Підприємство ТермоПлюс з Чернівців – ще одне з тих, які долучилися до платформи.

До 24 лютого вони виготовляли двері, ворота, оригінальні мангали й інші вироби з металу. З перших днів повномасштабного вторгнення припинили роботу, щоб не ризикувати життям працівників. Свої офісні приміщення облаштували під тимчасовий прихисток для людей, які рятувалися від війни.

"Думала, це буде тимчасово, але «тимчасово» переросло в «постійно» й нині ми прийняли вже майже 2 тис. людей", – каже директорка підприємства Яна Руденко.

Щоб переселенці не депресували й почувалися корисними, власники бізнесу виготовили коптилки та придумали заняття людям, які переїжджали.
Щоб переселенці не депресували й почувалися корисними, власники бізнесу виготовили коптилки та придумали заняття людям, які переїжджали.

"Купила їм три свині й запропонувала робити копчені ковбаси та ребра. Бо зрозуміла: якщо людину нічим не займати, вона починає впадати в депресію, – розповідає Яна Руденко. – Виготовлене м’ясо ми передавали на передову та в госпіталі".

Оскільки по роботі вона знає багато постачальників металу, то шукала матеріал і для тих, хто виготовляв пластини до бронежилетів.

"Яким може бути військовий, якщо він або голодний, або в нього болить шлунок", – розмірковує підприємиця. І розповідає, як розпочала виробництво пічок для військових, щоб вони могли навіть в окопах готувати гарячі страви чи нагріти собі чаю.

Тоді в продажу були пічки вартістю 500 грн за штуку, але вони потребували газового балона, який важко доставити на передову. Тому розробили власну модель, полегшену: вага пічки – 3,5 кг, її можна розібрати та спакувати у спеціальну сумку, щоб носити з собою.

Перші пічки виготовили в березні й передали чернівецьким військовим.

Окрім легких і компактних, зробили також великі стаціонарні печі вагою 18 кг – їх відправляли і на фронт, і мешканцям міст, яким довелося жити в польових умовах та готувати собі їжу у дворах (наприклад, мешканцям Бучі).

"Це все було власним коштом, бо розуміла: навіщо мені гроші, якщо завтра мене можуть просто вбити", – каже Яна.

Але звернень було багато, і своїх коштів уже не вистачало. Коли вона побачила проєкт Support Ukrainian Army, то одразу запропонувала співпрацю.

Зараз чернівчани продають пічки по собівартості – 450 грн за штуку. Звісно, за цю саму ціну їх можна купити й безпосередньо у виробника.

З квітня благодійники придбали 114 малих і чотири великі пічки через сайт Support Ukrainian Army. Модель виявилася вдалою – за словами підприємиці, багато людей з різних областей просили креслення.

Два тижні тому завод відновив роботу й за основним профілем, до того ж 5% від продажу кожних дверей також витрачають на благодійність.

Достукатися до іноземців

"Ми щиро віримо що створюємо додану вартість не тільки волонтерством, а й тим, що підтримуємо українське виробництво", – каже Юрій.

У команді проєкту зараз десять волонтерів. До них приєдналися IT-фахівці різного профілю, щоб разом рухати цю ініціативу. Серед них графічна дизайнерка Антоніна Клімашевська, маркетологиня Оксана Шкурат, продакт-менеджер Юрій Чапран.

Нещодавно вирішили націлитися на закордонних благодійників, тому зараз шукають представників у інших країнах, які розповідали б про ініціативу.

Допомога для ЗСУ
Допомога для ЗСУ

"Ми працюємо й над емоційною складовою сайту – прагнемо уникнути акценту на якихось негативних емоціях”. Користувачів закликають допомогти армії перемогти, захистити не лише Україну, а й усю Європу. "Ми хочемо, щоб благодійник до нас повернувся, хочемо надіслати йому фотозвіт, як товар, який він придбав, потрапив на передову, а тому українці й далі захищають від Росії весь світ. Повертайся до нас, купуй ще, а ми тобі знову подякуємо", – пояснює Юрій.

Бійці на передовій отримали й оцінили новеньку амуніцію від волонтерів
Бійці на передовій отримали й оцінили новеньку амуніцію від волонтерів

Нещодавно на сайті запустили можливість безплатно передати захисникам листівку. Можна передати також свої побажання військовим чи слова підтримки, додати власну фотографію або дитячий малюнок.

"Ми все красиво видрукуємо й передамо – безплатно. А на сторінці, де можна відправити таку листівку, буде прохання подарувати військовим ще щось із нашого списку. З цим меседжем плануємо поширювати ідею в соцмережах", – розповідає Юрій про плани.

Платформа запрацювала у квітні. За цей час 237 донаторів “купили” амуніції на 790 тис. грн.

Підприємства, які хотіли б долучитися до ініціативи, можуть звертатися через форму зворотного зв’язку на сайті, проте поки новачків не поспішають додавати, адже спершу треба збільшити кількість донаторів і лише після цього розширювати асортимент.

Цей матеріал створено за підтримки ІСАР Єднання в межах проєкту "Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства", що реалізується ІСАР Єднання в консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку.

Зміст статті не обов’язково відбиває погляди ІСАР Єднання, погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду США.

волонтери війна економіка ісар

Знак гривні
Знак гривні