Крадене зерно вивозять через Севастополь "сірими" кораблями. Туреччина стрімко збільшила експорт зерна з Росії


Від початку війни Росія краде на окупованих територіях українське зерно, вивозить його та продає третім країнам. Про це неодноразово заявляли українські й іноземні високопосадовці. Ми зіставили дані про російський експорт, трафік кораблів і супутникові знімки.

Read this article in English

До війни Україна через морські порти експортувала більше зерна, ніж Росія. Але з початком війни українські морські порти заблоковано.

Проаналізовані дані ми отримали з неофіційних джерел. Вони можуть бути неповними. Проте ми порівняли дані з двох окремих джерел і динаміка в них збігається. Тому вирішили оприлюднити їх з відповідним застереженням.

Rplot5.png

"Сірі вантажі"

Коли Росія розпочала війну в Україні, то чимало країн перестали імпортувати зерно з Росії. Наразі невідомо, як розвиватиметься ситуація далі. Але, як видно з графіка нижче, в березні кількість країн, які купували російське зерно, зменшилась удвічі, порівняно з січнем і лютим. Проте це не надто вплинуло на загальний обсяг. Адже головні імпортери — Туреччина, Єгипет, Ірак, Саудівська Аравія та інші — й далі отримують постачання з Росії.

Rplot1.png

На країни, що "відпали", припадала невелика частка експорту — не більш ніж 15-20 %.

Rplot2.png

У квітні цю втрачену частку, зокрема, надолужили через "сірі вантажі" — судна, що виходять з порту, але не мають (або не вказують) пункт призначення. Фахівці, з якими ми спілкувалися, також зазначають, що російські судна вимикають трекери, щоб приховати маршрут таких суден. Ці "сірі вантажі!, ймовірно, і є вкраденим українським зерном. Їх частка помітно зросла в березні, а у квітні становила 22.7 % від усього зерна, яке експортувала Росія. Загальна їх кількість становила майже 650 тис. тонн, і ця цифра приблизно збігається з озвученою українською владою кількістю вкраденого зерна — 400-500 тис. тонн.

До речі, Туреччина у квітні купила рекордну кількість російського зерна від липня минулого року.

Rplot3.png

Севастополь — місто краденого

Українські експортери зерна подейкують, що крадене збіжжя Росія вивозить з Севастополя через термінал "Авліта" (його ще до окупації Криму збудував Ахметов, щоб експортувати метал і зерно). Ми вирішили перевірити це твердження за допомогою відкритих джерел.

Нещодавно CNN опублікував знімки Maxar, на яких видно, як вантажать зерном судна в порту Севастополя.

Після початку вторгнення характер перевезень з Севастополя змінився. Раніше Росія також перевозила зерно з Севастополя, але це здебільшого були невеликі вантажі, які направляли в порти Росії, зокрема порт Кавказ у Керченській протоці. Великі вантажі направляли до портів Туреччини.

Але в березні та квітні Росія збільшила перевезення з Севастополя й звідти заповнені судна пішли в Єгипет, Лівію, Ліван та Сирію.

Раніше ЗМІ писали, що саме в Сирію було доставлено крадене українське зерно на судні "Матрос Пазинич". Ми подивилися, які ще судна ходили схожими маршрутом з відімкненим трекером.

grainmap.jpg

Більшість сірих вантажів з Криму Росія вивозить власними суднами. Це кораблі "NADEZHDA" (IMO:8611221), "VOLGO BALT 106" (8230077), "GASRET ALIEV" (9083330), "VOLGO DON 5043" (8866321), "MIKHAIL NENASHEV" (9515539), "V.USPENSKIY" (8946389), "MATROS KOSHKA" (9550137), "FINIKIA" (9385233, Сирія). Ми не можемо стверджувати, що всіх їх вантажили краденим зерном, проте всі вони заходили в порт Севастополя в березні-квітні 2022 року.

Також є судна, у яких приховано порт відправлення. У березні-квітні без вказівки порту відправлення возили “російське” зерно судна "GASRET ALIEV" (9083330), "KAPITAN SKACHKOV" (8951255), "MATROS KOSHKA" (9550137), "MIKHAIL NENASHEV" (9515539), "VOLGO BALT 106" (8230077), "VERA" (8602957), а також упійманий на крадіжці українського зерна "MATROS POZYNICH" (9573816). Деякі з цих суден рухалися в Ліван, Туреччину та Сирію. Для "VOLGO BALT 106" та "KAPITAN SKACHKOV" не було вказано пункт призначення.

Також ми подивилися на Севастополь із супутника. Знімки показують збільшення вантажів із зерном біля термінала "Авліта". На торішніх знімках видно, що зазвичай біля порту немає скупчень вантажівок. Але у квітні 2022-го їх кількість різко зросла. До того ж навантажені кораблі регулярно відходили з порту.

На слайдері нижче знімок за 2 квітня 2022 року. На знімку праворуч позначено фури та вагони. Пересувайте слайдер ліворуч-праворуч, щоб подивитись, який вони мають на знімках вигляд.

Блакитним виділені фури, червоним — вагони, зеленим — судна

BEFORE AFTER

На знімках від Planet Inc нижче можна подивитися картину за інші дні й самостійно пошукати та розглянути фури й вагони. Зображення можна зумити кнопками.

+

Одна повна фура містить приблизно 40 тонн зерна, вагон-зерновоз вміщає 65-70 тонн. На графіку нижче показано дні, за які доступно знімки хорошої якості без хмар. Так ми порахували транспорт, який прибував у порт і який видно на супутникових знімках, а також приблизно визначили кількість краденого.

Зняток екрану як 2022-05-30 22-38-30.png

зерно окупація кораблі крадіжки росії

Знак гривні
Знак гривні