Під землею вам краще і безпечніше. Київські чиновники проти наземних пішохідних переходів

«Під землею вам краще і безпечніше». Як чиновники опираються наземним переходам на Подолі.

Сьомого травня 2018 року у Департаменті транспортної інфраструктури КМДА вирішили облаштувати наземний пішохідний перехід на перехресті Нижнього Валу та Костянтинівської вулиці.

Але інші відомства їх не підтримали — і «зебра» на цьому місці так і не з’явилася. «Хмарочос» побував на виїзній нараді київських чиновників, щоб дізнатися — хто ж винен і що з цим робити?

Репортаж Володимира Хенгістова для Хмарочоса.


П’ять ідей для пішохідного Києва. Жоден з кандидатів не додумався

«Давайте почекаємо»

Ввечері 31 травня біля перехрестя Костянтинівської та Нижнього Валу, де ще три тижні тому мали зробити наземний перехід, збираються чиновники: представники «Київавтодору», КП ШЕУ Подільського району та «Київзеленбуду». Трохи пізніше прибуває представник від київської поліції. Прийшли і мешканці Подолу, серед яких — молоді мами з дитячими візочками. Координатор з розвитку велотранспорту Департаменту транспортної інфраструктури Ганна Даниленко пояснює: вони хочуть наочно продемонструвати шановним посадовцям, чому тут вкрай необхідний пішохідний перехід.

«Зараз вихід з чинного підземного переходу на одну зі сторін Нижнього Валу перекритий через житлову недобудову. Та й сам підземний перехід дуже незручний для маломобільних містян. Це літні люди та особи з інвалідністю, мами з візочками, люди, які несуть важкі сумки або отримали травму і змушені пересуватися на милицях. Їм тяжко спускатися та підніматися цими сходами, і тому вони часто намагаються перейти вулицю, наражаючи на небезпеку і себе, і водіїв.

«Центр організації дорожнього руху» нашого департаменту давно розробив проект регульованого пішохідного переходу для цього перехрестя. Світлофори встановлені, схема руху затверджена в поліції. Справа була лише за ШЕУ Подільського району, яким було надане протокольне доручення — знести паркан вздовж дороги, який заважає руху пішоходів, та понизити бордюри. Аж раптом ми отримали від них відповідь: ми не можемо цього зробити, давайте почекаємо, поки не завершиться будівництво ЖК і не відкриється заблокований вихід з підземки. І це при тому, що місто зараз судиться з забудовником за знесення зайвих поверхів».

Її позицію підтримує і заступник директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Дмитро Рахматуллін. Він пояснює колегам: підземний перехід повноцінно не працює, а вирішити проблему із заблокованим виходом наразі неможливо.

— Чому ж ви не запросили представників забудовника? — запитує перший заступник голови Подільської РДА Микола Дубовик.

— Тому що зараз важливо дати людям можливість переходити дорогу без зайвих проблем, — пояснює транспортник. — Цей перехід тимчасовий, і якщо очікування щодо нього не справдяться, будемо думати над іншими варіантами. Якщо його робота буде доцільною, ми його залишимо.

Представник поліції підтвердив, що з боку правоохоронців жодних претензій немає — майбутня «зебра» через Костянтинівську не порушує правил дорожнього руху. Треба лише прорахувати, як тут ходитимуть люди, адже майже впритул до майбутньої «зебри» розмістилася невелика зелена зона — серед витоптаної трави поодиноко ростуть дерева, поміж якими сиротливо біліє давно непрацюючий сітілайт. Рахматуллін каже, що тут потрібна буде допомога «Зеленбуду».


Дослідження Подолу: не вистачає зелені, світла, пішоходів і Гостинного Двору (КАРТИ)

— А що ж ви від нас хочете? — питає присутній «зеленбудівець» так, ніби зараз впаде від страшної втоми.

На щастя, виявилося, що роботи обмаль — задуманий проект передбачає видалення маленької частини цієї ділянки, щоб збільшити ширину проходу для людей. Тож обрізати дерева взагалі немає потреби. Щоправда, саму зелену зону слід було б обнести невеликою огорожею, щоб нею менше товклися перехожі.

— І де ж нам її взяти? — розводить руками комунальник.

Поставили Рахматулліну і одвічне питання — за чиї гроші буде зроблений перехід? Але, дізнавшись, що кошти виділятиме департамент, присутні заспокоїлися. Принаймні за одну «зебру» битва була виграна — чиновники зголосилися, що впродовж тижня новий перехід буде облаштовано.

«Нічого тут ходити»

Тим часом літня місцева мешканка починає жалітися на те, як їй складно користуватися чинним підземним переходом. У розмову з нею вступає представник «Київавтодору», який сповіщає, що життя — це найдорожче, що може бути. Він наводить статистичні дані, згідно з якими 50% київських ДТП — це наїзди на пішоходів на наземних переходах.

«Тому я би взагалі ставив перешкоди, щоб люди не могли перейти тут дорогу. Підземний перехід вже давно працює, він повністю безпечний і кращий для людей».

Його одразу підтримує заступник голови Подільскої РДА, наголошуючи, що люди «взагалі не мають бігати за сигналами світлофора».

«Якщо ти пішохід — у тебе є один рівень, щоб перейти вулицю, якщо ти водій — вже інший. Можу визнати, що я іноді й сам перебігаю тут дорогу, коли дуже поспішаю. Але це поодинокі випадки, і переважно я завжди користуюся підземним переходом».

— Пройде ще двадцять років, і вам буде дуже важко це робити…

На цю репліку Дубовик лише знизує плечима.

Мешканці не здаються і пропонують посадовцям спуститися разом з ними у перехід, а потім — піднятися нагору. Чиновники погоджуються. Поки жінки поволі спускаються з дитячими візками, вони йдуть поруч й уважно за ними спостерігають.

Але справити враження на чиновників так і не вдалося. Посадовці дійшли висновку: треба краще ремонтувати підземку і, можливо, встановити тут підйомники.

«Ось новий перехід на Контрактовій площі буде з пандусом, там буде легко підніматись і спускатись, — каже Дубовик. — А з цими старими виходами такої можливості нема. Тут треба робити підйомники…».

— Але ж хіба не простіше намалювати «зебру» біля світлофора? — дивується одна з мам, яка щойно з великими труднощами випхала дитячий візок нагору.

— Це ви зараз кажете, що вам потрібні світлофори та переходи, — відповідає замголови РДА. — А от коли через рік ви пересядете на автівку…

— У мене немає автівки…

Але коли ви пересядете на автівку, то будете потім казати, мовляв, що за ідіоти наставили всюди світлофорів?

Жінки здивовано переглядаються.

«То не для наших людей»

Кінцева зупинка оглядового маршруту — перехрестя вулиці Костянтинівської та Верхнього Валу біля відреставрованого «Будинку купця Новікова». Мешканці звертають увагу посадовців на перехожих, які щохвилини перебігають дорогу на обидві сторони, і наводять цифри — за десять хвилин тут перебігає дорогу до 60 людей. Але і цей аргумент не спрацьовує.

«Так всюди перебігають, — розводить руками “автодорівець”. — Це ж Поділ, тут і приїжджих багато ходить. А подивіться ще, скільки тут напарковано автівок. Нам що, кожного за руку ловити? А от якщо тут зробити переходи, то тут почнеться таке, що ви й уявити не можете…».

— А якщо провести моделювання та розрахунки? — не здається одна з мешканок.

— Які ще розрахунки, якщо я все це неподобство наперед бачу, — обурюється посадовець. — І все життя цим займаюся, кажу вам, що тут все стане. Хоча коли будемо робити реконструкцію Констянтинівської — із заміною трамвайних рейок — можна буде й поставити це питання. Тим більше, на Подолі буде змінюватися вся схема руху, і ще щось робити зараз не на часі. Потім все це можна порахувати та подумати — потрібні тут нові переходи чи ні?»

«А скільки з тих шістдесяти людей, що перебігають дорогу, маломобільних? — знову підтримує його Дубовик. — Ви зважте, що у нас є багато людей, які взагалі не можуть вийти з дому. А тут перебігає в основному молодь, бо їй лінь зайвий раз спуститися…».

Став на їхню сторону й представник поліції:

«Тут буде набагато безпечніше без наземного переходу. Дійсно краще правильно облаштувати підземний перехід. “Зебри” не тільки створюватимуть корки, але й провокуватимуть водіїв, щоб ті порушували правила. Та й в цивілізованих країнах нема стільки транспорту у центрі міста, а з нашими людьми та культурою водіння ви що зробите?


Ціна дня парковки у центрі Києва має коштувати 200-300 гривень, як вартість таксі

Пішоходи та водії мають рівні права. Автомобільна дорога — вона для водіїв. Якщо постійно давати пройти пішоходам, вони забиратимуть у водіїв час. Тому пішоходам треба створювати безпечні умови. І в підземному переході — найвищий рівень безпеки, тож треба тиснути на КМДА, щоб вони їх вдосконалювали…».

Всі ці тези йому доводилося мало не викрикувати, адже поруч постійно тарахкотіли вантажівки з будівельними матеріалами. На Подолі продовжується багатоповерхова житлова забудова — і кількість квартир у будинках значно випереджає кількість паркомісць…

маразм місто транспорт київ автомобілі будівництво

Знак гривні
Знак гривні