Французький фільм про Майдан і Антимайдан - нечесність чи напівтони?

1 лютого французький Canal+ показав документальний фільм французького режисера Поля Морейри "Україна: маски революції". У ньому режисер виклав своє бачення Євромайдану та сутичок в Одесі. Фільм викликав гострі і суперечливі відгуки: від запеклої критики до схвалення і захоплення, - пише у своєму огляді ВВС

В українському посольстві фільм назвали "нечесною журналістикою" і закликали Canal+ не показувати його.

Найстарша українська правозахисна організація - Харківська правозахисна група - вказала на використання "неправдивої" інформації.
"У нього була необхідна документація, оскільки пан Морейра зв'язався з Тетяною Герасимовою з "Групи 2 травня "- громадянських активістів і журналістів, які розслідували трагічні події в Одесі.

Пані Герасимова була здивована тим, що пан Морейра ставив їй лише запитання, які стосуються сцен (На відео. - Ред.), на яких видно членів "Правого сектора" і бездіяльну поліцію. При цьому він не виявив ніякого інтересу до незаперечного факту, що безлади викликали бійці "Антимайдану", - зазначають у відкритому зверненні правозахисники.

Сам режисер вважає свій фільм демонстрацією того, що залишилося у напівтіні, та відкидає закиди про перебільшення.

"Скандальний" фільм

"Скандальним" назвав твір французького режисера український новинний телеканал "24".

"Поль Морейра показав події часів Революції Гідності дуже викривлено і стрічка вийшла у дусі російської пропаганди", - такий коментар каналу пролунав у його випусках новин 2 лютого.

Подібної думки дотримується "Радіо Ера". У ранковому ефірі 2 лютого радіостанція подала коментар політолога Руслана Бортника, який переконував слухачів, що "така рекламна кампанія, а скандал- це рекламна кампанія, призведе до того, що цей фільм з"явиться і на багатьох інших каналах".

"Утім, - зазначив оглядач "Ери" Сергій Коротаєвський, - у нас є можливість відповісти значно потужніше. Фільм "Зима у вогні. Боротьба України за свободу" режисера, між іншим, російського, потрапив у список номінантів на "Оскар".

Водночас у сюжеті російського "Першого каналу" стрічку назвали "одкровенням і шоком".

"Побачити таке в ефірі французького телебачення не очікував ніхто. 56 хвилин документального фільму про події на Майдані і в Одесі - крах уявлень європейського глядача", - було сказано в сюжеті.

Соцмережі гомонять

Показ фільму жваво обговорювали і в соцмережах. Журналіст Христина Бердинських виклала свій відгук на фільм "геніального режисера" у Facebook. "Максимум, чого гідний цей фільм, - це показ на НТВ або "Росія 24", - написала журналіст Крістіна Бердинських у Facebook.

Письменниця і громадський діяч Ірена Карпа була більш категоричною, написавши про "примітивність автора".

Вона звернула увагу на твердження автора про те, що жертви в Одесі лишилися поза увагою, бо вони російського походження. Водночас за офіційними даними у Будинку профспілок загинули 42 громадянина України.

А от Василь Волга, голова Держфінпослуг часів Януковича, дотримується іншої думки щодо фільму.

"Французи, дякую вам!" – написав він у Facebook. "Мені хочеться від щирого серця обняти цього француза Поля Морейру. За правду. За сміливість. За допомогу нашій країні. За інформаційний прорив", - додав він.

А що у Франції?

Режисер Поль Морейра пояснив свій підхід до створення картини "необхідністю побачити, на що справді були здатні" опоненти тодішнього режиму.

В інтерв’ю радіостанції France Info він розповів: "Достатньо швидко було сформоване сприйняття (подій в Україні. – Ред.), в якому були лише хороші і погані. Хорошими на 100 відсотків були ті, хто зробили революцію і скинули Януковича, а поганими неминуче були російськомовні, що в цілому не так уже й неправильно. За винятком того, що насправді в таборі українських націоналістів були надзвичайно жорстокі озброєні банди, і потрібно було трохи журналістської або громадської проникливості, аби бачити, на що вони були здатні".

"Я висвітлюю те, що лишилося в напівтіні, а мені закидають, що я перебільшую", – додав пан Морейра.

У телеогляді газети Nouvel Observateur фільм назвали "вартим уваги дослідженням". А один із французьких блогерів Олів'є Берюєр написав розлогий текст на підтримку документаліста. Зізнавшись, що фільм він поки не дивився, Берюєр назвав Морейра чесним журналістом, чиї репортажі сильно відрізнялися від тієї "кухні, якою нас пригощали з 2013-го року".

Водночас журналіст Бенуа Віткін написав у газеті у Monde, що побачив у фільмі "океан ідеологічних упереджень, неточностей і перекручень". На його думку, автор, який примірив "роль лицаря на білому коні", "побачив лише те, що хотів побачити, замінивши маски на шори".

Журналіст французької газети Libération Себастьєн Гобер написав, що особисто ображений фільмом як людина, що живе в Україні з 2011 року.
"Я вже знаю, як мені доведеться виправдовувати себе і свою роботу. Мені доведеться підкреслювати, що я не працюю в стилі "тієї документалки, яку ви бачили на Canal +", - відзначає пан Гобер, описуючи можливий удар по репутації всіх закордонних журналістів, які працюють в Україні.

За словами репортера, його особливо засмутив той факт, що попередні документальні телефільми Поля Морейра, за які автор отримав низку призів, були зроблені на дуже високому рівні з дотриманням суворих журналістських стандартів та етики.

кінорецензія морейра антимайдан одеса пропаганда майдан кіно змі

Знак гривні
Знак гривні