Аномальна зірка в сузір'ї Лебедя: перший претендент на позаземну цивілізацію

Незвичайна поведінка зірки, що знаходиться на відстані 1 480 світлових років від Землі, може вказувати на присутність інопланетної цивілізації. Таку гіпотезу астрономи запропонували за підсумками спостережень за допомогою космічної обсерваторії Kepler.

Тепер вони планують вивчити дивну поведінку зірки за допомогою направленого сигналу потужного радіотелескопу. Попередні підсумки дослідження представлені в журналі препринтів arXiv, а коротко про неї повідомляє The Atlantic. Про те саме пише й Independent

Обсерваторія Kepler призначена для пошуку екзопланет (планет за межами Сонячної системи) транзитним методом - по падінню світності зірки під час проходження планети перед її диском. Зазвичай через це світло меркне на кілька годин або днів, причому з регулярними інтервалами.

Однак невидима неозброєним поглядом KIC 8462852 (одиночна зірка в сузір'ї Лебедя) виявилася виключенням: її світність падала на 80 відсотків, і залишалася на такому низькому рівні різні проміжки часу (від п'яти до 80 днів).

Астрономи-професіонали та аматори, які взяли участь в обробці даних з Kepler (саме вони в 2011 році вперше звернули увагу на аномальну поведінку зірки), провели ретельний аналіз інформації і виключили можливість спотворення сигналу або проблем з телескопом.

Особливості світла вказують на те, що навколо зірки кружляє безліч щільно прилеглих один до одного об'єктів. Це явище нерідко відбувається у молодих зірок, оточених диском космічного пилу і великих уламків (з часом сили гравітації змушують цю речовину збиратися в планети, або ж вона засмоктується в зірку). Однак KIC 8462852 не є молодою зіркою.

Вчені відкинули ще кілька гіпотез (пояс астероїдів, зіткнення планет, подібне до того, що створило Місяць), і зараз єдиним реалістичним сценарієм залишається проходження іншої зірки поблизу від KIC 8462852, в результаті чого на її орбіті виявилася ціле хмара комет. Розпад цих небесних тіл в міру обертання по орбіті зірки може пояснити нерегулярне мерехтіння. Однак таке подія мала статися всього кілька тисячоліть тому (нікчемний термін за космічними мірками), що робить її вкрай малоймовірним.

Табет Бояджян (Tabetha Boyajian), провідний автор дослідження, розглядає ще один сценарій. Мерехтіння KIC 8462852 може вказувати на сферу Дайсона - набір гігантських об'єктів (наприклад, колекторів світла), які високорозвинена неземна цивілізація побудувала для акумулювання енергії своєї зірки.

«Іншопланетяни завжди повинні бути самою останньої гіпотезою, яку варто розглядати, але це виглядає як те, чого ви б очікували від позаземної цивілізації», - заявив астроном Джейсон Райт (Jason Wright) з Університету штату Пенсільванія.

Бояджян, Райт і директор центру досліджень SETI Ендрю Сіміон (Andrew Siemion) зараз подають заявку на прицільне вивчення KIC 8462852 за допомогою радіотелескопу, який дозволить зрозуміти, чи виходять від зірки радіохвилі на частотах, характерних для технологічної діяльності.

Якщо перші спостереження засічуть значне випромінювання в цьому діапазоні, зірку відстежуватимуть вже за допомогою Very Large Array - одного з найбільших радіотелескопів у світі. Робота повинна початися в січні 2016 року.

наука відкриття космос