Система "швидкісних автобусів" у Боготі зазнала колапсу. Енріке Пеньялоса помилявся?

Оцінка статті на цей момент: +1/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 5494 Перегляди
  • 8 Коментарі
  • 27/03/2012Дата публікації

Тиждень тому екс-мер колумбійської столиці Боготи Енріке Пеньялоса розповідав у Києві на лекції про переваги створеної ним системи швидкісних автобусних перевезень TransMilenio. Однак, як виявилося, саме в цей час дітище Пеньялоси стало причиною масових заворушень у Боготі.

Система швидкісних автобусів TransMilenio була створена в Боготі в 2001 році й вважалася найкращим зразком того, як можна боротися з проблемами трафіку в мегаполісах. Наразі вона включає дев'ять ліній загальною довжиною 84 кілометри, які проходять через усе місто. Швидкісні автобуси рухаються по виділених для них смугах, інтервал між відправленням становить одну хвилину.

Так зараз виглядають станції TransMilenio - тисячі людей штовхаються в натовпі, а автобусам бракує місця

Однак схоже, що TransMilenio стала жертвою власної популярності: її створювали з розрахунком на перевезення 850 тисяч пасажирів щодня, натомість зараз обсяг зріс у два рази - до 1,7 мільйонів пасажирів. Це призвело до дикого перевантаження під час годин пік: тисячі людей беруть штурмом автобуси, яких не вистачає на всіх.

Реальність, таким чином, суттєво відрізняється від тих "ідеальних картин", які фігурували на презентації Пеньялоси

На лекції Енріке Пеньялоса окремо зазначив зручність TransMilenio: "Ми створили автобусні станції – люди платять заходячи на станцію. На неї прибувають дво- і тричленні автобуси. 80 людей заходять в салон за секунди. Не треба продавати білети".

Ця зручність в доступі до станції в буквальному сенсі слова вилізла боком: оскільки автобусів не вистачає на всіх, станції перетворилися на місця скупчення тисяч розлючених людей.

Зрештою, невдоволення пасажирів переросло в насильство: стихійні протести виникли на п'яти станціях, але швидко охопили всі 114. Ситуація вийшла з-під контролю: молодь із закритими обличчями почала бити вікна і нищити автобуси, у відповідь поліція застосувала силу. Як наслідок, 60 протестантів були заарештовані (згодом їх відпустили), 11 осіб зазнали поранень, а сума збитків перевищила півмільйона доларів.

Утім, є й інша версія подій: річ у тім, що новий мер Боготи Густаво Петро (колишній лівак-повстанець, до речі) вирішив "накласти руку" на контракти з компаніями, що обслуговують систему TransMilenio. Місто не субсидує швидкісні автобуси, натомість отримує 5% від їхніх прибутків. Термін дії контрактів закінчується в 2014 році, однак Густаво Петро заявив, що місто має право на більшу частку прибутків, оскільки "забезпечує інфраструктуру та захист". Концесіонери наразі не погодилися відкрити переговори.

Наразі думки щодо того, хто стоїть за протестами, є діаметрально протилежними. Енріке Пеньялоса звинувачив у цьому мера Петро, який нібито хоче скористатися ситуацією, щоб переглянути контракти. Той, в свою чергу, перекладає відповідальність на своїх політичних опонентів, які в такий спосіб хочуть дискредитувати нового мера.

Як би там не було, але TransMilenio, схоже, виявилася не такою панацеєю від транспортних проблем, як це уявлялося слухачам лекції Пеньялоси.

Оцінка статті на цей момент: +1/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 8

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!

Пеньялоса не стверджував, що TransMilenio - це панацея. Автобуси - лише частина комплексного рішення.

До того ж, більше десяти років система працювала, судячи з усього, непогано. Нарешті прийшов лівак-повстанець, який зможе її гарненько розламати.

Пеньялоса стверджував, що ця система краща за метро. Мовляв, не така "сексі", як метро, але краща - простіше зробити, дешевша і т.д. А крім метро у таких систем альтернативи нема. Як виявилося, одного TransMilenio замало, і метро свою справу таки робить.

Щодо працювала - схоже, проблеми з перевантаженням не вчора з"явилися. Ну а то що цей лівак вирішив погріти руки на ситуації - це однозначно. Там класична ситуація організованих "лівих погромів" - хлопчики в масках і т.д. і т.п.

Коли її впроваджували, вона для них точно була краща - хоча б тим, що в десять разів дешевша за метро (за його словами)

А чому надання вдвічі більше автобусів не вирішить ситуації?

Якщо автобуси відправляються щохвилини, щільніше вони навряд чи можуть їздити.

Як на мене, Пеньялоса створив ефективну систему. Але це не значить, що всі наступники мають сидіти, склавши руки. Треба й далі будувати велодоріжки, пішохідні зони й мережу громадського транспорту, розвивати райони міста так, щоб люди працювала ближче до місця проживання й т.д. Крім того, проблеми можуть критися в цінових диспропорціях (надмірне заниження ціни проїзду, яке приваблює великі потоки пасажирів). Ну і без шкідництва з боку нинішнього мера-комуняки явно не обійшлося.

Богота, загалом, як я чув, досить перевантажене місто з астрономічно великим населенням. Тому така картинка з перевантаженим автобусом цілком реальна в часи пік, як не старайся. В Києві набагато менше населення. Ідея в тому, наскільки я розумію, щоб концептуально підходити до транспорту - виділені лінії для гром. транспорту, для велосипедів must.

Система-то толкова і перевірена протягом понад 10 років, і Пеньялоса не помилявся коли інвестував в неї. Причина сьогоднішньої ситуації у зловживанні цією системою. Якщо подумати в напрямку, що вони можуть зробити, аби подолати проблему: підняти загалом вартість проїзду, запровадити вищі тарифи для годин пік, ну і спробувати підняти ефективність і пропускну спроможність системи (якщо це можливо).