Вони полетіли! В США запущено на орбіту перший приватний космічний корабель

Оцінка статті на цей момент: +1/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 2495 Перегляди
  • 6 Коментарі
  • 08/12/2010Дата публікації

Ракета-носій Falcon 9 приватної космічної корпорації SpaceX сьогодні зранку успішно стартувала з космодрому на мисі Канаверал (США). Вона вивела на орбіту космічний корабель Dragon. І носій, і корабель є складовими першої приватної космічної програми Commercial Orbital Transportation Services - "Комерційних послуг із орбітального транспортування".

Двоступенева ракета-носій із двигунами, що працюють на керосині (пальне) та зрідженому кисні (окислювач) стартувала сьогодні зранку. Через 9 хвилин польоту друга ступінь ракети від'єдналася від корабля-капсули Dragon на висоті 300 кілометрів.

Очікується, що корабель здійснить на орбіті серію маневрів і перевірок бортових систем під час двох витків навколо Землі. Після цього він здійснить вхід у атмосферу і приводниться в Тихому Океані за 500 миль від Мехіко. Запланована тривалість космічної місії - три години 19 хвилин.

Старт ракети був запланований на вчорашній день, 7 грудня. Однак на одній з фотографій корпусу було виявлено тріщину в соплі ракетного двигуна, після чого пуск носія відклали. Цікаво, що згадане вище сопло не потрібне для запуску на орбіту - воно підвищує роботу реактивного двигуна у вакуумі, що стане в пригоді під час наступних польотів (у планах місіїї до Міжнародної космічної станції, Місяця і навіть Марса). Тому інженери просто відрізали "тріснуті" нижні 1,2 метра сопла, після чого ракета була запущена наступного дня.

Важливість успішного польоту Falcon 9 важко переоцінити - якщо все пройде за планом, це стане початком нової - приватної - ери в космонавтиці. Річ у тім, що з метою оптимізації витрат на орбітальні перевезення НАСА пішла на революційний крок - вона підписала з двома приватними компаніями контракт на розробку ракетоносія та космічного корабля. Однією з них стала компанія SpaceX, заснована Елоном Маском - відомим інженером та підприємцем, творцем платіжної системи PayPal. Вона разом із ще однією компанією, Orbital Sciences, уклала з НАСА контракт на $3,5 мільярди доларів із надання послуг по доставці вантажів на орбіту.

"Приватники", у повній відповідності із законами ринкової економіки, мають значно здешевшити вартість доставки вантажів у космос. Головним "напрямком польотів" для Falcon та Dragon має стати Міжнародна космічна станція. З наступного року багаторазові кораблі "Спейс Шатл" будуть "відправлені на пенсію" - і єдиним транспортом до МКС залишаться російські кораблі. Однак надзвичайно амбіційна у сенсі термінів програма польотів Falcon 9 передбачає рейси до МКС вже в 2011 році.

Корабель Dragon, який проходить сьогодні основні випробування, буде використовуватися у двох конфігураціях - пасажирській та вантажній. У першому випадку він може виводити на низьку навколоземну орбіту (тобто, до МКС) 7 пасажирів. У другому - доставляти на цю ж орбіту до 6 тонн вантажу і повертати з орбіти на Землю до 3 тонн вантажу (це можуть бути супутники або інші матеріали).

У перспективі компанія SpaceX планує розробити надважкий ракетоносій (він поєднуватиме три ступені ракети Falcon), який буде здатний вивести на орбіту до 125 тонн. Завдяки цьому США та людство у цілому отримає можливість здійснювати приватні пілотовані польоти до Місяця, а в перспективі - до інших планет Сонячної системи.

Оцінка статті на цей момент: +1/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 6

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!

Все пройшло успішно! Корабель Dragon приземлився, точніше, приводнився у Тихому океані. Це подвійний світовий рекорд: вперше приватна комерційна компанія запустила корабель на низьку навколоземну орбіту, і вперше повернула його на землю. До цього на таке були спроможні лише шість найпотужніших космічних держав світу - США, СРСР/Росія, Китай, Японія, Індія та ЄС.

Допуск (у вигляді підписаних контрактів!) до освоєння космосу приватних компаній - дуже правильний крок. Адже чесна конкуренція це завжди на користь. До речі, пригадався фантастичний роман Андерсона, здається 60-х років, де він описує переваги та успіх саме такого підходу в космонавтиці :).
Цей підхід варто застосовувати і в сфері міжнародної безпеки. А, можливо, і в військовій сфері. Приватні військові компанії здатні виконувати миротворчі, антиповстанські операції та боротьбу з піратами (і т.ін.) незрівнянно дешевше та ефективніше.

Андерсон, здається, це псевдонім жінки :). Все іде до того, що владу у повному обсягу будуть неприкрито мати недержавні корпорації

Чесно кажучи, не бачу в цій події жодної загрози від фінансової олігархії :).

Aleks, я недавно чув цікаву історію про GPS. Пам"ятаєте, років 20 назад ходили чутки про 2 режими - військовий, більш точний, і "загрублений" цивільний. І цивільний можна було вимикати під час бойових дій. Так от - зараз нічого вимкнути не вийде по простій причині - за цей час приватні навігатори значно випередили військові по якості, і багато країн НАТО використовують "цивілку". Вимкнеш її - твої ж війська заблукають.

З космосом та ж історія - приватні кораблі будуть дешевші й надійніші, бо приватник ризикує своїми грішми, а не державними. І конкурує з іншими приватниками за гроші замовника.

Oleksiy - Андерсон - чоловік, ви його з Андре Нортон переплутали. :) А тема децентралізації держави і розпаду її на "пост-державні утворення" - це те, про що ми плануємо цикл статтей. :-)

Newsmaker, щодо системи GPS, наскільки мені відомо, подібний поділ мав місце десь так до початку 90-х. Під час першої Війни в затоці певні проблеми в цивільних користувачів були :). Та з того часу Пентагон відмовився від такого підходу.
Щодо точності військових та цивільних приладів - доволі сумнівно. Все ж вимоги до військової техніки вищі і її виробники мають змогу не економити на ціні. Якщо маєте з цього приводу якійсь матеріали - дайте лінк, цікаво :).
Щодо "блукань" військових у випадку чого ... Думаю, тут теж не все так просто. Має бути захист від використання системи ймовірним супротивником. Наприклад, у вигляді кодів. Принаймні, держави що проводять власну активну зовнішню та оборонну політику, намагаються розгортати власні системи глобального позиціонування. Як то Китай, Індія чи Росія.
Щодо приватної космонавтики - згоден, звичайно.