На зміну образу українця-невдахи приходить відважний воїн

Українці «тихою сапою» модернізують народну героїчну міфологію. І є шанс, що нові персонажі приживуться.

Як пишуть "Коментарі", зовсім скоро на полицях магазинів з´явиться комікс «Даогопак: Анталійська гастроль», який розповість про пригоди відважного козака-характерника Олекси Сковороди. Аналіз новинок вітчизняної кіноіндустрії та літератури свідчить, що за останні кілька років намітилася тенденція зі створення нового збірного образу українського національного героя. Він живе в різні часи й історичні епохи, але об´єднує його традиційні, іноді по-казковому гіперболізовані чоловічі риси: фізичну силу і силу волі, безстрашність і хоробрість, розум і винахідливість.

Загалом, створення нових образів у національній культурі - цілком закономірний процес. Наприклад, як зазначив у розмові з «Коментарями» заступник директора соціальної служби Центру Разумкова Михайло Міщенко, все це - своєрідна реакція на глобалізацію, спроба самоідентифікації. У той самий час, підкреслив експерт, популярність тих чи інших літературних або кіногероїв є певним показником стану масової свідомості. І якщо в «лихі 90-ті» в ходу були зовсім інші персонажі, то тепер українці «дозріли» до зміни життєвих орієнтирів - що відбивається і на нових героях, яких вони для себе обирають. При цьому створення нових зразків для наслідування йде не за відмашкою держави, як у сусідній Росії, а знизу.

Видання підібрало новітніх українських персонажів, які через деякий час цілком зможуть стати національною гордістю - за умови, звичайно, здорового ентузіазму і вкладення відповідного капіталу. І, можливо, через кілька років потіснять на футболках і обкладинках зошитів суперменів, Бетмена та інших представників західного маскульту.

Відважний отаман на варті незалежності

Своєрідним поштовхом до створення образу новітнього національного героя можна вважати вихід наприкінці 2009 року книги Василя Шкляра «Чорний Ворон». Історичний роман, що розкриває одну з найделікатніших тем ХХ століття - боротьбу українських повстанців проти окупаційної влади 1920-х років - прогнозовано викликав бурю протилежних емоцій. Прихильники роману, написаного за розсекреченими архівами КДБ, всіляко підтримували образ безстрашного, принципового і жорсткого головного героя - отамана Холодноярської республіки Василя Чучупака. Інші ж, навпаки, звинувачували і автора, і його роман у ксенофобії, русофобії, надмірній жорстокості й інших жахах ідеологічного спрямування.

Але, як би там не було, «Чорний Ворон» став першою в історії незалежної України книгою, тираж якої був розкуплений у лічені дні й додруковувався кілька разів. Про українського отамана дізналися і заговорили в країні та за її межами. Причому оптимісти-ентузіасти відразу ж задумалися про екранізацію, проте держава не взялася фінансувати фільм, а меценатів поки що так і не знайшли.

Українець, який очолив індіанське плем´я

Ще одним українським героєм, про якого заговорив світ, став напіввигаданий, напівреальний льотчик-винищувач Іван Додока (прототип персонажа - українець Іван Доценко), головний герой фільму Михайла Іллєнка «ТойХтоПрйошовКрізьВогонь». Історія про українського льотчика, котрий став вождем Індіанського племені, нинішнього року засвітилася на найбільших кінофестивалях планети: Берлінале, Каннському, «Кінофест NYC» (США), «Золотий абрикос» (Вірменія). А зараз фільм поїхав до Америки як претендент на отримання «Оскара» в категорії «Кращий фільм іноземною мовою».

І справа не в галасливій фестивальній історії картини або в успіху прокату - дещо несподіваного для критиків, а в Україні. І навіть не в тому, що світ потроху почав дізнаватися, що Україна - це не тільки Чорнобиль, брати Клички і вже досить призабута Помаранчева революція. Головною заслугою фільму стало те, що після перегляду стрічки багато українців почали пишатися своєю національною або громадянською належністю. І адже є чим: головний герой - гарний, хоробрий, сильний духом і принциповий. Якраз такий, яким українців уже давно ніхто не показував.

«Нас привчили до депресивного героя, навіть, швидше, до антигероя: нерішучого, несміливого невдахи. Я вважаю, що з такою спадщиною треба розлучатися. Нам хотілося зробити українського героя, якого нам зараз так не вистачає», - розповідав режисер Михайло Іллєнко на презентації фільму. Через півроку можна з упевненістю сказати: формула фільму «Ми про себе і для себе», схоже, таки почала працювати.

Силач, котрий не проміняв Батьківщину на славу

Режисер фільму «Іван Сила» Віктор Андрієнко не приховує, що до створення картини його підштовхнула вже згадана «формула Михайла Іллєнка». Фільм про українського силача Івана Фірцака, котрий став найсильнішою людиною світу в 20-х роках минулого сторіччя, розрахований на дітей і підлітків. За словами режисера, картина не тільки розповість історію одного з найсильніших людей планети, але і акцентуватиме увагу на тому, що силач, досягнувши світового визнання, на піку кар´єри повернувся жити на Батьківщину, хоча міг жити в будь-якій іншій країні світу.

Тобто тема патріотизму в образі сильного і успішного українця заграла на новий лад. А ось причини повернення Фірцака в Україну творці картини не розголошують, кажуть, що відповідь на це питання буде знайдено у фільмі. І обіцяють, що подивитися «Івана Силу» на широкому екрані можна буде в наступному році.

Комікси і мультфільми про відважних козаків

Творці коміксів «Даогопак» про подвиги і пригоди козака Олекси Сковороди відзначають, що намагалися підійти до історії про козацтво і Запорізьку Січ не з шароварної точки зору, а з точки зору модернізації вельми популярного в народі міфу про легендарних вільних воїнів зі славного українського минулого.

За їхніми словами, однією з цілей коміксів є утвердження в свідомості українців та іноземців образу козака як героя, лицаря і майстра бойових мистецтв. Щоб він став в один ряд з американськими супергероями, японськими самураями і ніндзя, майстрами кунг-фу з китайських бойовиків. При цьому автори коміксу хочуть, щоб козак чітко асоціювався з Україною, а слово «характерник» стало відомим і зрозумілим у всьому світі.

Поки що підготовлена ​​тільки перша частина трилогії про турецькі пригоди українських характерників. Проте варто відзначити, що це - не перший комікс, в якому з´являються українські лицарі шаблі та пістоля. Так, кілька років тому в світ вийшов роман у картинках «Максим Оса» Ігоря Баранька. Герой історичного 90-сторінкового детектива - а саме так визначив жанр автор - справжній козак: сміливий, ставний і з чудовим почуттям гумору. Творці книги кажуть, що не за горами і екранізація коміксу.

До речі, про мультфільми. Студія «Укранімафільм» уже кілька років працює над створенням серіалу «Пригоди Котигорошка та його друзів». Головний герой, як можна судити з назви - персонаж відомої української народної казки. Сильний, хоробрий, трохи простакуватий - і, втім, цілком симпатичний, щоб сподобатися дітям.

культура кіно відео

Знак гривні
Знак гривні