Громадськість закликала переглянути Закон «Про захист персональних даних»

Громадські організації закликають Верховну Раду переглянути Закон України «Про захист персональних даних», через проблеми, які виникли на практиці його застосування.

Зокрема, у відповідній заяві, оприлюдненій партнерством «Новий Громадянин», експерти виокремили такі складнощі: на практиці доступ громадян до публічної інформації обмежується з посиланням на конфіденційність персональних даних; діють надмірні адміністративні вимоги до обробки персональних даних; а перелік підстав для правомірної обробки таких даних обмежений.

Експерти Ради Європи та Міжнародної організації «Артикль 19» також вказали на проблемність окремих положень Закону та їх невідповідність європейським стандартам, у своїх висновках від 19 січня 2012 р. та від 26 липня 2012 р. відповідно.

Ці проблеми обумовлюють необхідність внесення комплексних змін до Закону «Про захист персональних даних» та узгодження його із законодавчими актами щодо доступу до публічної інформації. Відповідно, 28 серпня представники Партнерства «Новий громадянин» та громадські експерти звернулися до Верховної Ради України, зокрема до профільного Комітету з питань науки і освіти, а також до Офісу Ради Європи в Україні з пропозиціями щодо доопрацювання урядового проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України «Про захист персональних даних»” (№10472-1).

Зокрема, експерти пропонують:

1) вивести з-під дії Закону "Про захист персональних даних" обробку персональних даних не тільки журналістами, але й іншими особами, якщо це здійснюється в журналістських цілях;

2) узгодити Закон "Про захист персональних даних" із Законом «Про доступ до публічної інформації» в частині доступу третіх осіб до конфіденційної інформації про особу, а також уточнити визначення конфіденційної інформації в Законі про інформацію;

3) скасувати обов'язкову реєстрацію баз персональних даних та вилучити відповідні положення із Закону України про «Про захист персональних даних», через неготовність уповноваженого державного органу з питань захисту персональних даних до здійснення відповідної реєстрації та відсутність будь-якої реальної користі від такої реєстрації для захисту персональних даних;

4) розширити підстави для правомірної обробки персональних даних, у тому числі, коли це необхідно для захисту законного інтересу володільця персональних даних або третьої особи, зокрема щодо доступу до публічної інформації, крім випадку, коли потреби захисту персональних даних переважають такий інтерес;

5) забезпечити інституційну незалежність державного органу з контролю за захистом персональних даних, шляхом створення державного колегіального органу зі спеціальним статусом та порядком формування, подібним до національних комісій, що здійснюють державне регулювання в окремих сферах; шляхом покладення відповідних функцій на Уповноваженого Верховної Ради з прав людини.

Звернення підписали:

- Дмитро Котляр, незалежний експерт
- Роман Головенко, Інститут масової інформації
- Олександр Павліченко, Українська фундація правової допомоги
- Тарас Шевченко, Інститут медіа права
- Віктор Таран, Центр політичних студій та аналітики
- Світлана Заліщук, Центр UA
- Олексій Хмара, Творче об’єднання “ТОРО” - Transparency International Україна
- Анатолій Пінчук, ВГО “Українська стратегія”
- Леся Шевченко, Фундація "Відкрите суспільство"
- Ірина Бекешкіна, Фонд "Демократичні ініціативи" ім. Ілька Кучеріва
- Тарас Петрів, Фундація "Суспільність"
- Олександр Сушко, Інститут Євро-Атлантичного співробітництва
- Роман Романов, член Консультативної ради при Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини
- Аркадій Бущенко, Українська Гельсінська спілка з прав людини

закон безпека

Знак гривні
Знак гривні