Підручник з ненасильницького спротиву. Вправи для роботи з ненасиллям (ЧАСТИНА 8)

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 2576 Перегляди
  • 0 Коментарі
  • 19/02/2012Дата публікації

У цьому розділі знаходиться опис вправ, які допоможуть вам спланувати ненасильницькі кампанії та акції. Ці вправи можна використати під час ненасильницьких тренувань, робочих семінарів чи зборах груп. Вправи роблять наш час, проведений разом, більш активним та сприяють процесові навчання та освоєння навиків серед учасників.

Зібрані нами вправи походять з різних джерел нашої багатої історії. Ці вправи багато разів були адаптовані та змінені з часом. Ми сподіваємось, що ви зробите та само, змінюючи їх, щоб вони відповідали вашим потребам. Хоч більшість вправ у цьому розділі може бути використано для різних цілей, ми даватимемо деякі рекоменації щодо того, де і як їх краще використовувати, так само як підказки для координаторів та інструкторів.

Ми сподіваємось, що ці вправи виявляться корисні у вашому процесі розробки ненасильницьких кампаній, і що вони спонукатимуть вас до пошуку та розробки додаткових вправ, які би ще більше збагатили репертуар ненасильницького руху.

Авторські права

Тільки деякі з цих вправ посилаються на певних інструкторів чи групи навчання. Ми наперед перепрошуємо тих, хто переконаний, що його слід згадати як автора певної вправи. У такому раді дайте нам знати, і ми виправимо це в мережі Веб та майбутніх друкованих виданнях. Проте більшість вправ, які використовуються в тренуванні ненасиллю, передавалиса від однієї групи до іншої та пристосовувалися, залежно він нових ситуацій та стилів.

Межа суперечки

Час виконання: Мінімум 15 хвилин
Ціль вправи: Дати учасникам можливість вирішити суперечку чи конфлікт не вдаючись до насилля. Дати відчути себе по обидва боки конфлікту. Це хороша початкова вправа для багатьох ситуацій.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Попросіть людей стати в два ряди, приблизно однакової чисельності, лицем один до одного. (Ви можете додати ще один ряд, який відіграватиме роль спостерігачів.) Попросіть людей простягнути руку до особи навпроти, щоб упевнитися, що вони знають з ким взаємодіятимуть. Поясніть, що в цій вправі існують тільки дві ролі: усі в одному ряду мають одну роль, усі в іншому - іншу; кожна особа в рядку взаємодіє тільки з особою навпроти. Поясніть роль кожної сторони, поясніть конфлікт і хто мусить його розпочати. Дайте учасникам декілька секунд тиші, щоб вони вжилися в свою роль, і скажіть розпочати. Залежно від ситуації, це може бути коротка сутичка (менше ніж хвилина), або ви можете дати їх продовжитить, але не більше за три чи чотири хвилини.

Потім скомандуйте припинити та почніть обговорення. У теми обговорення повинно входити: як діяли люди, як вони почувалися, який шлях знайшли для вирішення конфлікту, що вони помітили в жестах іншого (мові тіла), що їм хотілося зробити тощо. (Якщо у вас був третій ряд спостерігачв, спитайте, що вони бачили.)

Виконайте вправу знову, але цого разу помінявшись ролями. Щоб люди не взаємодіяли з тією самою особою, змістіть якийсь ряд на одного чоловіка, щоб особа, яка знаходиться в кінці перейшла на початок.

Приклади ролей

Хтось, хто хоче прийняти участь у ненасильницькій акції і хтось з близьких родичів, хто проти цього.

Блокувальник збройного або урядового об'єкта і роззлючений тамтешній працівник.
Протестувальник і хтось, кого обурює протест або штрейкбрейкер.
Протестувальник, який дотримується ненасильницький правил і протестувальник, який порушує ці правила.

Мозковий штурм

Час виконання: 15 хвилин або більше
Ціль вправи: Групова техніка, задумана для генерування великої кількості ідей у малий проміжок часу.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Поставте групі запитання, як скажімо “що таке ненасилля?” або “як нам провадити нашу стратегію залучення коштів?” Потім попросіть групу запропонувати якнайбільше ідей та відповідей.

Ось п'ять рекомендацій щодо проведення сеансів мозкового штурму:

Зосередьтеся на кількості: чим більше число згенерованих ідей, тим більший вибір.
Відкиньте критицизм: критицизм, суперечки та обговорення треба відкласти на потім, коли мозковий штурм вже завершено.
Вітайте незвичні ідеї: щоб отримати хороший довгий список ідей заохочуйте до незвичайних ідей.

Комбінуйте та покращуйте ідеї: хороші ідеї можна поєднати для утворення дуже хорошої ідеї, що можна порівняти з гаслом “1+1=3”.

Мозковий штурм зазвичай починається повільно, набираючи обертів, в той час як одна ідея породжує інші, а потім згасає знову. Саме тому дехто називає мозковий штурм “приготуванням попкорну”.

Після того, як перелічені всі ідеї (краще записані так, щоб усі могли бачити) спитайте, чи учасники мають якісь питання щодо окремих ідей або не погоджуються з якимись. Відкрийте обговорення. Вам не обов'язково доходити до якогось консенсусу в сеансі мозкового штурму. Або ви можете обрати деякі відповіді для подальшого обговорення.

Під час сеансу тренування ненасиллю ви не повинні намагатися дати одне-єдине визначення для питання “Що таке ненасилля?” Завдяки мозковому штурму учасники можуть поділитися багатьма відповідями на це питання. Так само пізнавальним може виявитись мозковий штурм на тему “Що таке насилля?” Звертайте увагу на ключові слова. Переконайтеся, що слова “влада” та “гнів” не з'являються тільки в мозковому штурмі на тему насилля.

Право на слово

Час виконання: 3 години
Ціль вправи:

  • • Переконати членів групи, на чиєму боці перевага (домінантна група), прислухатись до інформації про несправедливість.
  • • Обернути динаміку влади навпаки, щоб група, на чиєму боці була перевага, могла відчути, як це - коли інші мають безперервну можливість переважати “в ефірі”.
  • • Зробити більш згуртованими тих, у кого менше влади, щоб вони могли краще підтримувати один одного під час організації чи робочого семінару.
  • • Зробити нормою, щоб члени групи, на чиєму боці перевага, підтримували зміни в своєму середовищі замість того, щоб їх “вчили цьому” ті, у кого менше влади.

Як вправу виконати - примітки для координаторів

Поясніть цілій групі, що гендерна дискримінація існує не тільки між чоловіками та жінками, але залежить також від сексуальної орієнтації і того, наскільки особа відповідає культурним стереотипам про ту чи іншу стать. Хоч ця вправа включатиме окреме обговорення чоловіків та жінок, щоб поділитися досвідом та поглядами, у ній вітається й обмін досвідом про іншу статеву динаміку. Поясніть усім, що жінки поділяться своїм життєвим досвідом тільки у відповідь на ряд запитань. Робота чоловіків полягатиме в тому, що вони повинні будуть якнайуважніше вислухати жінок, не задаючи питань. Точно так само можна дати поділитися життєвим досвідом чоловіків-геїв та інших, хто відчуває, що їхня гендерна ідентифікація позбавляє їх впливу та влади.

Задля ефективності цей процес вимагає певної домовленості.

Конфіденційність. Ніхто не повинен повторювати поза сеансом того, що на ньому хтось інший сказав.

Учасники повинні попросити дозволу особи на те, щоб відповісти чи заперечити якийсь пункт, висловлений учасником, якому надано слово.

Попросіть жінок перейти в іншу кімнату та підготуватися до промови з координатором жіночої статі. Їх потрібно настроїти до цього, вказавши, що всім брати слово не обов'язково, але попередній досвід з цією вправою свідчить, що вона допомагає згуртувати колектив. Задайте наступні питання та попросіть учасників переповісти власні історії з їхнього досвіду як жінка.

  • • З чого ви вдоволені чи горді, що стосується вашої гендерної ідентифікації?
  • • З чим пов'язані труднощі та неприємнощі у зв'язку з цим?
  • • Що ви хотіли б щоб інші знали, щоби вони краще могли співпрацювати з вами та підтримувати?

Заохочуйте до відвертості та вираження почуттів, які виникають.

Одночасно попросіть чоловіків залишитися в кімнаті для роботи з координатором чоловічої статі, який спочатку спитає їх про їхні почуття. Спитайте їх, що їх допомагало в житті прислухатися до чогось важливого, що було важко чи неприємно чути. Спробуйте змусити говорити якнайбільше чоловіків. Слухайте та заохочуйте висловитись чоловіків-геїв та інших, котрі можливо почувалися в меншості через гендерні питання.

Коли жінки будуть готові, вони можуть повернутися. Вони повинні стати перед чоловіками, які слухатимуть сидячи, і висловлюватись окремо (а не як група). Вони можуть висловитись по кожному з трьох питань, наведених вище, які задаватиме координатор.

Будь-який чоловік, який гадає, що іхня гендерна ідентифікація надає їм статусу меншості в їхній культурі, вільні встати та відповісти на те саме питання.

Коли жінки закінчили, вони покидають кімнату. Координатор-жінка слідує за ними, заохочуючи їх до обговорення.

Координатор-чоловік повинен допомогти чоловікам обдумати да засвоїти те, що вони почули та дізналися.

Після цього координатори зводять обидві групи разом для обміну враженнями.

Хорошим знаряддям для використання є утворення кола з учасників, в якому кожний може коротко поділитися власною думкою - зазвичай чимось, що вони дізналися про самих себе. Координатори можуть усунути розрив, змішавшись з учасниками групи іншої статі. Після цього можна перейти до танців чи якоїсь іншої фізичної активності, де кожний може прийняти участь та розважитись.

Адаптовано з вправи, розробленої в нотатках “Тренування до змін” Джорджа Лейкі, які можна знайти за адресою http://trainingforchange.org/content/view/282/39/.

Гендерний діалог для миротворців

Час виконання: 30 до 45 хвилин
Ціль вправи:

  • • Сприяння діалогу між жінками та чоловіками в миротворчих організаціях.
  • • Визначення спірних місць між жінками та чоловіками в миротворчих організаціях.
  • • Досягнення певного рівня комфорту та відданості вирішенню питань гендерності в миротворчих організаціях.
    • Як вправу виконати - примітки для координаторів

      I. Обговорення в малій групі питать статі, конфлікту та миротворчості.

      За допомогою змішаних малих груп з чоловіків та жінок створіть списки відміностей щодо того, як переживають конфлікт та насилля чоловіки та жінки.

      За допомогою тих самих групи створіть списки того, як жінки та чоловіки приймають участь у роботі з миротворчості.

      В об'єднаній великій групі попросіть кожну малу групу повідомити про свої висновки.

      II. Розділіть велику групу на малі, які складаються тільки з чоловіків і тільки з жінок.

      Попросіть кожну групу поділитися історіями про удачі та труднощі в миротворчій роботі з протилежною статтю. Заохотьте групи, щоб вони навели якомога більше прикладів з реального життя, як позитивних, так і негативних.

      Попросіть кожну групу обсудити стратегії роботи з протилежною статтю над питаннями миру.

      Попросіть кожну групу озвучити свої висновки та стратегію.

      У змішаних парах, чоловік проти жінки, попросіть учасників відповісти один одному стосовно почутого. Кожна особа по черзі повинна висловити своє ставлення до почутого, тоді як інша має вислухати не перебиваючи.

      Цей приклад було адаптовано з “Жіночого миротворчого ресурсу та посібника” під редакцією Лізи Счирч. Повний текст посібника можна знайти за адресою http://www.iiav.nl/epublications/2004/womens_peacebuilding_manual.pdf або http://www.ifor.org/WPP/resources.htm.

      Стратегії 10/10

      Час виконання: 30 хвилин або більше
      Ціль вправи: Дати учасникам дізнатися про багату історію ненасильницьких кампаній і покращити своє розуміння кампаній, тактик і рухів.

      Як вправу виконати - примітки для координаторів

      Попросіть людей розбитися на маленькі групи по п'ять або шість осіб (число учасників у групах повинно бути однаковим). Попросіть одну особу в кожній групі на листку паперу перелічити числа від 1 до 10. Скажіть групам, що вони змагаються одна з одною в тому, хто швидше виконає завдання (на відміну від звичайного стилю кооперування). Скажіть най кожна група якнайшвидше перелічить 10 війн, піднявши руку, коли вони впорались. Занотуйте час. Потім попросіть їх перелічити 10 ненасильницьких кампаній і також підняти руку. Зверніть увагу, що перелік ненасильницьких кампаній імовірно забере більше часу ніж перелік війн (хоч ми не обговорюватимемо тут це питання).

      Починаючи з групи, яка “перемогла”, перепишіть список ненасильницьких кампаній на дошку. Попросіть інші групи доповнити список. У ньому скоріш за все буде суміш рухів, тактик, кампаній тощо. Запишіть їх усі; використайте цей список для пояснення відмінностей, щоб учасники могли дізнатися про стратегічні процеси і як розробляються вдалі стратегії. Наприклад, список може включати в себе “боротьбу з апартеїдом” (рух), “Соляний похід” (кампанія) і “страйк навсидячи” (тактика). Користуючись цим списком, попросіть учасників описати складові кампанії, визначити тактики та визначити
      , з чого складається рух. Скористайтеся із загальновідомих кампаній для прикладу, щоб дослідити стратегічне планування ненасильницьких кампаній. Ви можете також використати цей список для ознайомлення решти з кампаніями, про які вони досі не знали. Цей список може служити основою для докладнішого обговорення. Час, відведений на завдання, пристосуйте до рівня знань групи.

      Дерево

      Час виконання: мінімум 30 хвилин
      Ціль вправи: Визначення й аналіз природи та складових проблеми та знаходження позитивного рішення.

      Як вправу виконати - примітки для координаторів

      Намалюйте дерево з корінням, стовбуром і гілками, вкритими фруктами. Дерево представляє проблему, яку вам слід аналізувати. Попросіть учасників ідентифікувати коріння (причини), фрукти (наслідки) та стовбур (установи, на яких тримається система). Ви можете також ототожнити ґрунт з базовими принципами, які живлять коріння (причини).

      Здорове дерево

      Якими мають бути здорові фрукти, котрі ми хочемо виростити? Яке нам потрібне коріння для того, щоб виростити здорові фрукти? Які корені нам потрібно пообрізати? Які структури слід заснувати задля здорового суспільства? Чому треба опиратися, протистояти? Якими якостями повинен бути наділений ґрунт, щоб живити коріння? Назвіть, що треба зробити, щоб виростити здорове дерево, або причини, через які треба зрубати хворе. Чи можемо ми відповісти на ці питання?

      Аналіз хворого дерева

      Припустіть, що стовбур (установи) дерева, яке ви вирощуєте, ослабився. Намалюйте інше дерево, звернувши увагу на коріння (причини) та фрукти (наслідки). Скористайтеся зі списку питань вище для аналізу ситуації, або використайте питання на ст. 34.

      Далі буде...

Оцінка статті на цей момент: +2/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 0

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!