Переділ медіавласності по-закарпатськи: «М-студіо» у нові руки, «Сіріус» – загадка, «Перший кабельний» ожив для піару Медведчука

Оцінка статті на цей момент: +1/-0
Читати Не читати Коментувати
  • 946 Перегляди
  • 0 Коментарі
  • 28/08/2017Дата публікації

Регіональні телеканали «М-студіо» та «Перший кабельний» змінили власників і це, мабуть, стало найбільш помітною подією у місцевому медійному просторі за останні роки. Ще б пак – адже на Закарпатті власники торгують своїми ЗМІ не часто, особливо у реаліях, коли медіаактив розглядається більше не як бізнес-проект, а інформаційний рупор для пропаганди ідей, партій, персоналій. Власне, досліджуючи тему власників закарпатських телеканалів, не може не дивувати, що інформація про них доволі закрита. Втім, зацікавленому можна знайти різні докази, що підтверджують здогадки про справжнього господаря того чи іншого ТВ-ресурсу. Наприклад, кількість згадок про Медведчука на «Першому кабельному» уже дає підстави робити певні висновки. А для чого в області створено телеканал «Сіріус» – наразі ще загадка.

media

«М-студіо» може переселитися до Ужгорода
Перепродаж «М-студіо» впадає в око, зважаючи, що це, по суті, найбільш потужний комерційний телеканал області у контексті покриття районів Закарпаття сигналом. У теперішньому вигляді – дочірнє підприємство «ТРК Мукачево («М-студіо») зареєстроване наприкінці 1997 року. Єдиними засновником компанії, за даними аналітичної системи YouControl, є ТОВ «Продюсер», яке створено ще раніше – у 1994 році.

З часу створення канал асоціювався як власність нинішнього нардепа Віктора Балоги, який кар’єру політика розпочав, ставши наприкінці 1990-х міським головою Мукачева. У часи влади президента Кучми та голови його адміністрації Віктора Медведчука «М-студіо» залишався потужним рупором для тодішнього опозиційного політика Віктора Ющенка. За це у 2004 році влада зробила спробу припинити мовлення – суддя Господарського суду області Олександр Йосипчук прийняв рішення відключити передавачі сигналу нібито через заборгованість. Втім, тоді до закриття каналу, у тому числі й через загальноукраїнський резонанс, справа не дійшла.

У 2010 році серед офіційних співзасновників ТОВ «Продюсер», за даними «YouControl», опинилися Оксана Балога та Марина Петьовка. Перша була дружиною нардепа Віктора Балоги, друга – дружина двоюрідного брата Віктора Балоги Василя Петьовки, теж нинішнього нардепа.

У 2016 році канал «М-студіо» знову пролунав на всю країну – цього разу у контексті нібито погроз директору каналу через редакційну політику депутатом Віктором Балогою. До слова, правоохоронці ще й досі не оприлюднили результати свого розслідування інциденту. Громадськості стало ж відомо, що вже наприкінці 2016 року Оксана Балога вийшла із засновників ТОВ «Продюсер».

І от вже нещодавно з’ясувалось, що остання компанія повністю змінила структуру власності, відтак де-факто канал «М-студіо» повністю отримав нового власника. Юридично власником ТОВ «Продюсер» нині, за даними «YouControl», є компанія із пропискою у Празі – СОРЕЛ КОМОДІТІС С.Р.О., а кінцевим бенефіціарним власником і ТОВ «Продюсер» і «М-студіо» у реєстрах вказаний громадянин Яцківський Вадим Ігорович.

Цікава деталь: на сайті «М-студіо» не розміщено інформації про структуру власності каналу, у чому бачимо ознаки порушення законодавства України щодо прозорості медіавласності. Власне, торік Нацрада з питань телебачення та радіомовлення штрафувала телекомпанію з приводу питань структури власності – на 4,5 тис. грн. Проте, як бачимо, про власників телекомпанії на її сайті ні слова й до сьогодні.

Між тим, у медійному середовищі Закарпаття та й не тільки ходять небезпідставні чутки, що реальним власником каналу став бізнесмен, екс-очільник Закарпатського обласного осередку партії «Фронт Змін» Роберт Бровді. Опосередковані докази цьому можна знайти у доволі тісних бізнес-зв’язках останнього і бенефіціарного власника ТОВ «Продюсер» та «М-студіо». Так, за даними аналітичної системи YouControl, саме Роберт Бровді та Вадим Яцківський є серед засновників Закарпатського осередку громадської організації «Фронт Змін». За списками однойменної партії Вадим Яцківський став депутатом Ужгородської міської ради 2010-2015 років. Бровді та Яцківський згадуються як колишні керівники ТОВ «Грейн Трейдинг», яке, за даними «YouControl», сьогодні вже у «стані припинення».

У медійному середовищі області подейкують, що виробничі потужності телекомпанії заплановано перенести із Мукачева до Ужгорода. Чи вплине зміна власника каналу на його редакційну політику – глядач побачить найближчим часом.

В ефір планує «Сіріус»
Ще одна чутка серед медійників Закарпаття – нардеп Віктор Балога нібито запускає власний новостворений канал. Підтвердженням чуток може бути те, що керівником ТОВ «Сіріус Медіа Продакшн», за даними аналітичної системи YouControl, є Роман Поворозник. Людина з таким іменем, за даними ресурсу rada.oporaua.org, була серед помічників депутата Віктора Балоги. Юридична адреса фірми – м.Мукачево, вул. Пряшівська, 4. Ввівши цю адресу в пошуковику, можна отримати інформацію про компанії, які раніше так чи інакше були пов’язані із родиною Балог.

Канал «Сіріус» наразі існує на папері. Так чи інакше, ТОВ «Сіріус Медіа Продакшн» торік отримало від Нацради з питань телебачення та радіомовлення ліцензію на супутникове мовлення. Згідно з інформацією регулятора, канал матиме культурологічно-просвітницький формат.

Вже у червні цього року Нацрада наклала на ТОВ «Сіріус Медіа Продакшн» штраф у контексті нерозкриття структури власності – більш ніж на 5 тис. грн. А із власністю та навіть місцезнаходженням каналу суцільна загадка. Наприклад, на сайті регулятора юридична адреса ТОВ вказана в Ужгороді, а от у даних реєстру фізичних та юридичних осіб – прописка вже у Мукачеві. Цікаво буде глянути на контент телеканалу, коли той таки вийде в ефір.

На «Першому кабельному» перший Медведчук
Привертає увагу на себе відродження телеканалу «Перший кабельний», який було створено в Ужгороді у 2006 році. Справи у цього медіаресурсу, м’яко кажучи, попри амбітні плани команди, йшли не дуже – приблизно наприкінці 2015-го року ресурс взагалі зник з ефіру. Але нещодавно телевізійний канал ожив у прямому розумінні – відновився ефір, набрані нові журналісти, закуплено автівки для знімальних груп із символікою (одне авто навіть відзначилося як учасник ДТП), оновлено сайт. Офіс каналу «переїхав» з Ужгорода до Мукачева.

Власне, саме за монітором контенту веб-сайту можемо зробити певні висновки про редакційну політику оновленого каналу. Наприклад, зайшовши у стрічку новин 22 серпня, відразу помічаємо відверту джинсу партії «За життя!». А коли зайдемо до розділу «Політика», знайдемо тут «головного героя» – Віктора Медведчука: із десяти повідомлень першої сторінки п’ять стосуються поглядів Медведчука як лідера руху «Український вибір». Ще більше контенту «на всі смаки» можна побачивши, ввівши у полі пошуку слово «медведчук». Назагал, таку заангажованість щодо висвітлення дій чи поглядів однієї особи важко зустріти в іншому офіційно зареєстрованому ЗМІ Закарпаття.

Для чого пану Медведчуку піаритися на закарпатському регіональному телеканалі, можна лише здогадуватися. А от що факт – на сайті телекомпанії нема інформації про структуру власності. Відомо, що і торік, і уже цього року регулятор наклав штраф на ПП ТРК «Перший кабельний». Так, у 2016 році у контексті структури власності підприємство оштрафовано на 3 360 грн, цього року накладено штраф на таку ж суму.

Що ж до офіційних власників, то раніше канал асоціювався із його засновником Миколою Ковальчуком. Сьогодні ж, за даними аналітичної системи YouControl, ПП ТРК «Перший кабельний» має чотирьох засновників – Ярослав Роспопа, Вячеслав Шутко, Ярослав Яцола та Євгенія Чубірко. Останній належить 55 відсотків у статному фонді. Вона – дружина депутата Закарпатської обласної ради від партії «Відродження» Івана Чубирка. Відповідна інформація, у тому числі відношення родини до телекомпанії, відображена і у електронній декларації депутата. Сам Іван Чубирко відомий як представник в області «Українського вибору» – організації, створеної Медведчуком.

Ось такі наразі маємо результати переділу медіавласності в Закарпатській області протягом 2017 року. Зважаючи на вищеописане, є ризик, що для місцевого споживача медіапродукту залишається великий рівень ризику стати жертвою маніпуляцій або викривлення певної інформації на користь власників місцевих телевізійних ресурсів. Треба бути пильними.

Ярослав Гулан,
регіональний представник
Інституту масової інформації
в Закарпатській області

Матеріал підготовлено в рамках Українського медійного проекту (У-Медіа), що виконується міжнародною неурядовою організацією «Інтерньюс» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

Оцінка статті на цей момент: +1/-0
Читати Не читати Коментувати
 
 

Коментарі 0

Для того, щоб писати свої коментарі, залогіньтесь! Якщо ви не маєте логіну, тоді спочатку зареєструйтесь, щоб його отримати!