Я

Як ремонтуються дороги в Україні? ІНФОГРАФІКА

По-справжньому гарних доріг у нас лише декілька. На карті нижче вони позначені зеленим.

Автор: Надія МАРТИНОВА

Із заходу на схід це дорога Чоп-Київ, яка за столицею переходить у трасу Київ-Харків.

Із півночі на південь можна відносно нормально доїхати із Чернігова до Києва, і далі по дорозі вічної реконструкції - в Одесу. Плюс іще декілька трас, серед яких варто відзначити "варшавську" на Коростень-Сарни-Ковель та "московську" на Батурин-Глухів.

Якщо ви з них ненароком з’їхали: привіт СТО! Можна легко влетіти у несподівану яму. Навіть, коли ви знаєте, що дорога погана, але нарешті з’являється нормальний шмат асфальту, у вас немає сил повзти 40 км/г - і ви тиснете на газ.

“От чорт!” — кричите ви, але вже пізно. Яма вигулькнула ніби нізвідки, і шина розірвана в шмаття. Добре, коли тільки шина.

КЛІКАЙТЕ, ЩОБ ЗБІЛЬШИТИ

Карта «Стану автошляхів України», розроблена командою сайту «Дороги України», добре показує стан справ.

Їздити по більшості доріг можливо на швидкості не більше 70 км/год, рештою ви повзтимете — 30-40 км/год.

Чому так сталось?

Одна з причин — фури, які спричиняють неабиякі навантаження на шляхове покриття. При цьому вантажівками в Україні перевозиться п’ята частина від усіх товарів.

З 2006 року кількість вантажних автомобілів у нас зросла у 2,5 рази.

За даними Мінінфраструктури, більшість вітчизняних доріг здатна витримувати навантаження не більше 7 тонн на вісь. Зазвичай вантажний автомобіль має 2-3 або 5 (фура з причепом) осей.

Лише 24% доріг розраховані на вантажні авто вагою до 36 тонн. І тільки 2% українських трас не руйнуються (за твердженням, нагадаємо, міністерства), якщо ними проїде великовагова фура — до 40 тонн.

Інша причина — хронічна відсутність коштів на ремонт і низька якість ремонтів.

“На жаль, останніми роками Держагенція автодоріг переживає критичне недофінансування, - поскаржилися ТЕКСТАМ в Укравтодорі. - Кошти надходять за залишковим принципом, що унеможливлює планування робіт на декілька років уперед.”

В результаті - половина автошляхів в Україні знищена і потребує негайного капітального ремонту.

Також потрібно проводити реконструкції, адже 2% доріг призначених для великовагових фур — це ніщо.

Кількість вантажних автоперевезень щороку збільшується. Україна прагне використовувати свій транзитний потенціал, тож постійно обмежувати рух вантажівок — не вихід.

Проте щороку ці вантажівки нищать "залишки" доріг.

Коли перестали ремонтувати дороги?

У Мінінфраструктури стверджують, що з 2011 по 2015 роки реконструкцію та капітальний ремонт доріг майже не проводили. Здійснювали лише планове латання дірок.

Загалом, упродовж згаданих чотирьох років відремонтували не більше 2 тис. км. При цьому мінімальна річна потреба — 5 тис. км.

Недостатній ремонт доріг та неправильна експлуатація призвели до того, що всі українські дороги не відповідають сучасним вимогам міцності і рівності.

КЛІКАЙТЕ, ЩОБ ЗБІЛЬШИТИ

У 2016 році ситуація трішки змінилась, але продовжують проводити лише поточний середній ремонт.

Обсяги робіт збільшились, але не досягли мінімальної потреби. Якщо ж не виконувати мінімальні норми, найближчим часом не залишиться взагалі хороших доріг, доведеться відновлювати усю мережу.

Чому не проводять належний ремонт?

Будувати і ремонтувати дороги — дорого. Ціна у кожному конкретному випадку може різнитися в рази.

Для розуміння порядку цифр наведемо приклад: Вінницький автодор взяв у держави 159 тисяч гривень за ремонт 7 км дороги Кинашів-Клебань-Ладижин. Цей шлях територіального значення Т 0237 сполучає райцентри, він вузький і не пристосований для руху важких фур, тому ремонт — дешевий.

Рік тому чиновники Мінінфраструктури говорили, що для відновлення всіх доріг щороку потрібно виділяти від 50 до 100 млрд грн упродовж 10-20 років.

Цього року на ремонт доріг з усіх джерел фінансування передбачено 10,4 млн грн.

КЛІКАЙТЕ, ЩОБ ЗБІЛЬШИТИ

Bізьмемо для прикладу нещодавно завершений ремонт дороги в околиці міста Острог. Це дорога регіонального значення Р-05 Городище – Рівне – Старокостянтинів.

Голова Рівненської обласної ради Корнійчук Олександр розповів про те, як вдалося здійснити ремонт цього автошляху:

“Дорога була аварійною, особливо взимку. Потрібно було внести її в списки ремонту доріг на поточний рік, адже вона є дорогою державного значення і розпоряджається нею Укравтодор.

Рік тому я почав активно лобіювати дане питання. Спілкувались із багатьма людьми. З міністрами, професійними чиновниками, також допомагав мені в цьому нардеп Юрій Вознюк. Ми вже й не сподівались що ремонт завершать цього року. Але нас було почуто”.

17 листопада 2016 року під час Дня Інфраструктури було затверджено постанови, що створюють законодавчі умови для передачі доріг на місця. Це дозволить місцевим радам самим визначати рівень пріоритетів.

Які заходи потрібно приймати?

Як завжди, все "впирається" в гроші. Cаме хронічне недофінансування і призвело до того, що 74% доріг із твердим покриттям — в жахливому стані.

В затверджених у листопаді 2016-го законах передбачено створення та функціонування цільового фонду фінансування дорожньої галузі.

За словами призначеного у жовтні в.о. голови Укравтодору Славомира Новака [колишнього міністра інфраструктури Польщі], діючий дорожній фонд "дасть можливість запровадження принципу мережі, де всі великі міста України будуть між собою якісно з'єднані".

По-друге, треба будувати за сучасними стандартами і технологіями, використовуючи якісні матеріали.

Українські шляховики цілком здатні - це робити: згадану на початку матеріалу автомагістраль М-06 на Батурин-Глухів ремонтувала київська фірма ще у 2007 році. Цей шлях досі майже в ідеальному стані, незважаючи на суворі погодні умови Чернігівської та Сумської областей.

Коли на автобанах Німеччини з’являються ями та вибоїни, їх не ремонтують латанням дірок (часто під дощем), а проводять капітальний ремонт відразу великої ділянки. Що в рази збільшує термін експлуатації й економить - у довгій перспективі - неабиякі кошти.

По-третє, після проведених робіт потрібно захищати свої дороги від перевізників, що не дотримуються вагових норм. Потрібно встановлювати великі штрафи, адже після поїздок перевантажених фур доведеться десь брати гроші на дорожній ремонт.

У 2015 році Міністерство інфраструктури розробило стратегію реформування та розвитку дорожньої галузі.

Документ, зокрема, передбачав децентралізацію систему управління автомобільними дорогами загального користування - передати в розпорядження обласних влад дороги місцевого значення, разом із коштами на їхнє утримання. Відповідний закон ВР прийняла 17 листопада 2016 року.

Планувалося розділити повноваження замовника та виконавця робіт. Адже і замовником і виконавцем, і контролером виступала Державна агенція автомобільних доріг України.

Наразі, як повідомили ТЕКСТАМ в Укравтодорі, виконавці робіт визначаються в ході тендерів. При цьому установа перейшла на електронну систему закупівель Prozorro.

Замовником дорожніх робіт виступає Укравтодор — як балансоутримувач доріг загального користування (державного значення).

Функції контролю на сьогодні лежать на відповідних працівниках обласних філій Укравтодору, а також на ДП «Дор’якість». Оскільки кошти в Укравтодор надходять за залишковим принципом, це унеможливлює планування робіт на декілька років вперед.

Тому було запропоновано створити Дорожній Фонд: кошти з акцизів на пальне, ввезення нафтопродуктів тощо будуть напряму поступати в Укравтодор та розподілятися між усіма областями. Ця ідея також була підтримана Верховною Радою.

Як повідомили ТЕКСТАМ в Укравтодорі, будівництво платних доріг найближчим часом не передбачається:

"Головним завданням агенції на наступні декілька років є повне відновлення та приведення до європейського рівня існуючої державної мережі доріг.

Пізніше з відродженням економіки зросте інтенсивність транспортних потоків і з’явиться попит на більш швидке транспортне сполучення. Тоді й виникне передумова для зацікавлення інвесторів такими проектами.

Наразі ми перебуваємо на підготовчому етапі – пошук оптимальних напрямків майбутніх доріг для концесії з залучення інвестицій".

P.S. У грудні 2016 року керівник Укравтодору Славомир Новак повідомив, що 97% доріг України – в поганому стані, а більше половини з 17 тисяч автомобільних мостів – аварійні. З бюджету-2016 на ремонт доріг було використано понад 8 млрд грн, загалом відремонтовано близько 900 км.

P.P.S. У січні 2017 року міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив, що цьогоріч планується відремонтувати 2-2,5 тис. км автомобільних доріг та 80 мостів.

P.P.P.S. Учора прем'єр-міністр Володимир Гройсман анонсував масштабне будівництво нових автодоріг із квітня 2017 року. Одним із пріоритетних проектів стане магістраль, яка з'єднає Львів з Одесою.

Укравтодор дороги інфографіка транспорт уряд

Знак гривні
Знак гривні