П

Протестувальники в Гонконгу надихаються Майданом, але технологічно пішли на крок вперед. Огляд онлайн-інструментів і засобів

Гонконг – одне з найбільш технологічно просунутих суспільств світу, й тому його приклад цікавий як взірець можливого майбутнього для інших. 92% користуються інтернетом постійно, а 80% мешканців Гонконгу – активно, а не зрідка, користуються соцмережами. Саме соціальні медіа, а також онлайн-інструменти стали одними з головних засобів опозиції як під час протестів 2014 року, так і тепер, упродовж 2019 року.

Ми скорочено переклали українською огляд від Центру дослідження нових комунікацій.

Від Текстів: Мало який з численних протестів у світі резонує з гонконзькими так, як Євромайдан. Він почався за кілька місяців до "руху парасольок" – а через п'ять років, коли в Гонконгу почався протест зі значно вищими "ставками" й інтенсивністю, український досвід здається ще більш знайомим і повчальним.

Документальний фільм "Зима у вогні", номінований на Оскар – одна з точок відліку й обговорення для багатьох протестувальників у Гонконгу.

"Протестувальники в Гонконгу зацікавлені Майданом, бо він для них дуже повчальний. Це Давид проти Голіафа. Протестувальники в Гонконгу справді захоплюються українцями за їхню стратегію й незламний дух опору", – каже Lee Ngao, адміністратор сторінки Resistance Live Media, яка висвітлює протести в Гонконгу. Та технологічно протестувальники в Гонконгу пішли на крок вперед в порівняні з нашим Майданом.

Так у різних каналах постійно оновлюють карту протестів: на цій жовтим позначено місця, зайняті протестувальниками, червоним – зайняті поліцією

Між 2014 та 2019 роками стиль дій протестувальників у соцмережах радикально змінився. Twitter і Facebook тепер є лише другорядними інструментами в справі взаємодії опозиціонерів. Вони більше придатні для публікації провокаційних фотографій або відеозаписів, здатних шокувати аудиторію, наприклад, на тему агресивних дій поліції. Однак пряма координація протестної активності тепер відбувається не у відкритих соцмережах, а переважно в закритих месенджерах. Це пов'язано з тим, що месенджери мають функцію шифрування, а їхніх користувачів складніше піддати деанонімізації.

Серед месенджерів найбільш популярними є Telegram, WhatsApp, Signal і FireChat. Останній з них, FireChat, дозволяє смартфонам тримати з'єднання один з одним за принципом «осередкової мережі» («wireless mesh network»). Це може стати в пригоді в разі відключення мобільного зв'язку та відсутності Wi-Fi.

Перед початком мітингу в різних каналах обговорюються точки, де можна сховатися від поліції. Одним із таких місць є Ісламський центр Гонконгу:

Важливою метою в роботі протестуючих є дискредитація дій і коментарів поліції. Для цього використовуються наочні приклади суперечливих заяв представників правоохоронних органів, скажімо, про чисельність мітингів або про те, як саме деякі з них розганяли. Наприклад, поліція традиційно занижує чисельність учасників на мітингах опозиції й завищує кількість тих, хто прийшов на мітинги в підтримку влади міста:

Також показують хибні дії поліції, і наводять докази:

Ліворуч: поліція атакує випадкових людей; праворуч – поліція дегуманізує протестувальників, порівнюючи з тарганами

Своєрідним шифром для протестувальників є використання образів Вінні Пуха та П'ятачка, які уособлюють, відповідно, лідера Китаю Сі Цзіньпіна та главу адміністрації Гонконгу Керрі Лам. Порівняння Сі Цзіньпіна з Вінні Пухом вважається забороненою темою в онлайн-просторі материкового Китаю. Вінні Пух часто згадується в онлайн-листуванні в Гонконгу, йому присвячуються різні карикатури, а також графіті в місцях проведення опозиційних акцій:

Криптовалюта й офлайн-готівка

Протестувальники переводять свої заощадження в готівкові кошти, а також у популярні криптовалюти: Bitcoin, Bitcoin Cash, Monero та Zcash.

Навіть якщо поліція дізнається публічну адресу гаманця того чи іншого прихильника опозиції, все одно неможливо відстежити авторів вхідної. На те вони й "крипто".

Підвищений попит на криптовалюти призводить навіть до того, що ціни на Bitcoin на місцевому ринку на 3-5% перевищують його середньосвітову вартість.

Крім того, учасники закликають одне одного користуватися готівкою, а не картками – як для поїздок на громадському транспорті, так і для покупок. З одного боку, це економічний тиск на уряд, а з іншого – за картками надто легко стежити владі:

Плакат із закликом забрати гроші з банку та тримати їх готівкою

Роль форумів

Важливим майданчиком для комунікації демонстрантів став онлайн-форум LIHKG, що ведеться китайською мовою.

Його часто називають гонконгським Reddit, хоча насправді він є чимось середнім між Reddit і Twitter.

AirDrop

Застосовується й інший, більш несподіваний інструментарій. Протестувальники передають одне одному інформацію про своє місцезнаходження через WiFi і Bluetooth за допомогою сервісу Apple AirDrop.

Цей інструмент може також бути використаний і для політичної агітації, наприклад, при поширенні закликів виходити на мітинг.

За словами самих опозиціонерів, у місцях великого скупчення людей приблизно один із 20-25 чоловік погоджується прийняти на телефон повідомлення через AirDrop.

Такий спосіб комунікації також дає можливість прихильникам протестувальників безпосередньо агітувати серед туристів з материкового Китаю.

Ефективність використання AirDrop найкраще проявляється при необхідності змусити натовп мітингувальників зробити якусь колективну дію, наприклад, розступитися й дати проїхати кареті швидкої допомоги, що гонконзька опозиція навчилася ефективно виконувати.

Тіндер і навіть ігри

Крім того, учасники мітингу публікують листівки з маршрутами демонстрацій у сервісі знайомств Tinder і ведуть пряму трансляцію з вуличних походів на майданчику для стрімів Twitch.

Прихильники опозиції серед водіїв Uber передають свої контакти через Telegram-канали. На час мітингів вони відключають GPS-датчики, щоб їх не відстежила поліція, зупиняються в заздалегідь узгоджених точках і забирають тих протестувальників, кому потрібна допомога.

У хід ідуть навіть гри. Мобільна гра Pokemon Go використовується як привід проводити несанкціоновані мітинги, вдаючи, що люди зібралися для збору покемонів.

Запозичують в іграх і деяку тактику: наприклад, тактику BeWater (будь водою): розступатися, не вступаючи в контакт із поліцією, а потім сходитися знову. Мовляв, воду можна змусити відступити, але неможливо перемогти.

Вже є навіть відеогра, яка дозволяє відчути себе всередині протестів у Гонконгу (ВІДЕО)

Dropbox

У ході акцій учасників просять завантажувати все фото й відеоматеріали в публічну директорію хмарного сервісу Dropbox. Звідти матеріали беруть для публікації в каналах, соцмережах і ЗМІ.

Варто зазначити, що опозиційні ресурси намагаються завжди зафарбовувати обличчя протестувальників, щоб у них потім не виникали зайві проблеми з поліцією:

Робота з іноземною громадською думкою

Месенджери, якими масово користуються демонстранти, не можна віднести до тих каналів комунікації, які придатні для впливу на західну громадську думку. Тому тут використовуються більш традиційні соціальні майданчики на зразок Twitter і Facebook, на яких присутня велика кількість західних журналістів. У Гонконгу, на відміну від материкового Китаю, всі іноземні соцмережі в повній мірі доступні.

Картинки, постери і демотиватори частіше представлені саме англійською мовою для оперативного поширення. У більшій частині відео є англійські субтитри.

Ключовими хештегами опозиції, використовуваними для поширення матеріалів "на світ", є #StandWithHK, #FreeHongKong і #SaveHongKong.

Приклади робіт, звернених до іноземної аудиторії, нерідко включають у себе знакові культурні відсилання для західної аудиторії:

Наприклад, Свобода на барикадах – перероблена з відомої картини Делакруа

Багато символічних моментів – наприклад, публічне виспівування демонстрантами американського гімну, носіння американського прапора можуть справити вплив на те, як офіційна влада США відреагує на події в Гонконгу. Це, напевно, стане особливо актуальним у ході старту передвиборчої гонки в США, коли кандидатів у президенти журналісти почнуть активно змушувати озвучувати свою позицію щодо того, що відбувається в Китаї.

Щодо закритого аеропорту: Вибачте за незручність, але Гонконг хворий

Reddit для Заходу

Reddit не користується особливою популярністю в Гонконгу: найбільший міський "сабреддіт" (тематичний форум) має менше 200 тис. підписників. Зате пости звідти періодично передруковуються більш масовими сабреддітами (американськими та британськими) на зразок r / worldnews (22 млн підписників), r / news (19 млн) або r / politics (5 млн).

Прикладом успішного розміщення можна назвати вже знамениту на Заході фотографію жінки-протестувальниці, що стоїть навпроти поліції:

Вона викликає асоціації як із фотографіями часів антивоєнних протестів у Вашингтоні в 1960-ті роки, так і з кадрами з площі Тяньаньмень 1989 року в Пекіні.

Саме на Reddit також стартувала кампанія бойкоту фільмів за участю тих китайських акторів, які публічно підтримали дії поліції.

Контрпропаганда Китаю

Вона ведеться переважно на китайському Weibo, який контролюється владою КНР. Апелюють до "непатріотичності" гонконзьких китайців, а часом лякають "навалою мігрантів". На заході ця контрпропаганда неуспішна:

Типовий приклад китайської пропаганди

Китай також, як Росія, намагався використовувати боти на Заході – проте їх виявляли, і це викликало протилежну реакцію відторгнення й огиди.

Висновки дослідження

• За три місяці активних протестних дій у Гонконгу перевага опозиціонерів в агітаційній роботі є очевидною. Їм вдалося розгорнути широку інформаційну активність усередині міста й успішно апелювати до думки міжнародної громадськості, яка в цілому стала на їхній бік.

• Лідери демонстрантів по-новаторському підійшли до завдання координації протестних дій: тут застосовуються і популярні месенджери, й сервіси розсилки файлів (Apple AirDrop, Dropbox), і сервісні програми, призначені для інших цілей - на кшталт Uber та Tinder, а також анонімні форуми (LIHKG).

 • Для учасників протестів основоположним є збереження своєї анонімності, а також можливість швидко й оперативно донести власну точку зору до симпатиків. Саме активне використання всіляких анонімних інструментів (від месенджерів із шифруванням до конфіденційних криптовалют) відрізняє нинішній період протестів у Гонконгу від «Революції парасольок» 2014 року.

• Тестуючи різні тактики проведення акцій, опозиціонери прийшли до своєрідної гейміфікації протесту, перетворення його на подобу відеоігри, де вони користуються оперативно оновлюваними картами протестних дій і застосовують методи, взяті з віртуального світу.

• Ефективність дій китайської влади перебуває на посередньому рівні й росте після невдалого старту, коли Пекін виявився неготовим до масштабної агітаційної війни. Поки що інформаційна кампанія офіційних ЗМІ Китаю не справила істотного впливу на світовий інформаційний порядок денний. Тактика використання бот-акаунтів у зарубіжних соцмережах викликала радше відторгнення у громадськості інших країн.

• Влада Китаю змогла утримати контроль над "патріотичним" дискурсом усередині країни, на материку – а також організувати роботу з китайською діаспорою за кордоном. У просуванні державної позиції бере участь масова аудиторія китайських соцмереж: громадськість материкового Китаю перебуває на боці своєї влади. А от у Гонконгу в умовах недовіри до прихильників офіційного Пекіна особливого успіху їм досягти не вдалося.

Від Текстів: Зазначимо, що протестувальники добилися скасування закону, котрий дозволяв арештовувати людей у Гонконгу, а судити в Китаї. Проте це не зупинило протестів: протестувальники продовжують вимагати від Пекіна гарантії збереження демократії.

соцмережі протести технології майбутнє інтернет Китай гонконг

Знак гривні
Знак гривні